ההיפסטר המקורי:
וודי אלן חוגג יום הולדת 80

בעוד מעריציו מחליפים בגדים לפי צו האופנה, יוצר הקולנוע שהפך את היהדות לסמל תרבות שומר על לוק אחיד לאורך עשורים, עם בגדים שנחשבים כעת לשיא הסטייל

איתי יעקב

|

01.12.15 | 12:12

החנון האולטימטיבי. וודי אלן בשנת 1971 (צילום: gettyimages)
החנון האולטימטיבי. וודי אלן בשנת 1971 (צילום: gettyimages)
משקפי פלסטיק עם מסגרת כהה וחולצות בדוגמת משבצות. וודי אלן ושלי דובאל בסרט "הרומן שלי עם אנני", 1977 (צילום: rex/asap creative)
משקפי פלסטיק עם מסגרת כהה וחולצות בדוגמת משבצות. וודי אלן ושלי דובאל בסרט "הרומן שלי עם אנני", 1977 (צילום: rex/asap creative)
הנשים מתחלפות, הסגנון נשאר. וודי אלן וטרייסי אולמן בסרט "נוכלים בגרוש", 1999 (צילום: gettyimages)
הנשים מתחלפות, הסגנון נשאר. וודי אלן וטרייסי אולמן בסרט "נוכלים בגרוש", 1999 (צילום: gettyimages)
ילד בן 80. וודי אלן בפסטיבל קאן 2015 (צילום: gettyimages)
ילד בן 80. וודי אלן בפסטיבל קאן 2015 (צילום: gettyimages)
שכונת ווילאמסבורג בברוקלין עצרה את נשימתה לפני שבע שנים, כשקרב ענקים התחולל בין רשת האופנה אמריקן אפרל לבמאי הקולנוע וודי אלן – מהאבות הרוחניים של ההיפסטרים, הרבה לפני שדב צ'רני, מייסד מותג האופנה, נולד למשפחה יהודית בקנדה. הסיבה לתביעה שהגיש אלן על סך 10 מיליון דולר נגד אמריקן אפרל נעוצה בפרסומת של החברה, שנעשתה ללא רשותו של יוצר הקולנוע.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

במודעה שפורסמה בשלטי חוצות בניו יורק ובלוס אנג'לס נראה אלן כחסיד יהודי מתוך הסרט "הרומן שלי עם אנני" משנת 1977, ולצדו הכיתוב ביידיש: דער הייליקער רבי (הרב הקדוש). היתה זו קריצה של המותג לאדמו"ר האופנתי של דורות רבים של היפסטרים, כל שכן בשנת 2008, כשחל טשטוש ויזואלי בין חסידים להיפסטרים.

 

מסרב לפרסם מותגים. וודי אלן, 2002 (צילום: gettyimages)
    מסרב לפרסם מותגים. וודי אלן, 2002(צילום: gettyimages)

     

    המחווה של חברת האופנה הפופולארית שידועה במודעות פרובוקטיביות לא הרשימה את אלן, שטען כי משנות ה-60 הוא מסרב בתוקף להוביל פרסומות של חברות. עוד טען כי תדמיתו נפגעה, בעוד עורכי הדין של אמריקן אפרל טענו כי תדמיתו נפגעה קודם לכן, במשפט הציבורי שניהל מול אשתו לשעבר מיה פארו, ולאור הזוגיות שהוא מנהל עם בתו המאומצת סון-יי. אלן זכה בבית המשפט בחצי מהסכום ובהתנצלות פומבית מצ'רני, שהתעקש כי המודעות לא הובנו כראוי: "לעולם לא היינו מנסים לפגוע בכבודו של מר אלן. אני רוחש לו כבוד ואני מקווה לפגוש בו בנסיבות ידידותיות יותר בעתיד".

     

    עדיין רלוונטי. אלן עם סון-יי, 2015 (צילום: gettyimages)
      עדיין רלוונטי. אלן עם סון-יי, 2015(צילום: gettyimages)

       

      הגל ההיפסטרי כבר קרס אל תוך עצמו יותר מפעם אחת, אולם אלן, שחוגג היום (שלישי) 80, מוכיח שהוא עדיין רלוונטי מתמיד. הוא משחרר למסך סרטים בקצב שקים קרדשיאן מעלה תמונות לאינסטגרם, ולמרות הביקורות הפושרות שמקבלים סרטיו האחרונים, ההומור הסרקסטי והייאוש הקיומי עליו הוא כותב עדיין נוכחים בכל אחת מיצירותיו. בדבר אחד המבקרים תמימי דעים: הצורה. כלומר, האופן שבו נעשים סרטיו והיכולת של אלן לספר סיפור באמצעות כלים קולנועיים.

       

      מראה שמספר סיפור. וודי אלן, 2005 (צילום: gettyimages)
        מראה שמספר סיפור. וודי אלן, 2005(צילום: gettyimages)

         

        השמירה על סגנון, בין אם בסרטיו או במלתחה הפרטית שלו, מלווה את אלן מאז שנות ה-60 המוקדמות, אז נחשף במועדוני סטנד-אפ במנהטן, ועד לפרמיירות אליהן הוא מתייצב באופן קבוע גם היום בפסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים. משקפי פלסטיק עם מסגרת עבה וכהה, חולצות בדוגמת משבצות, מכנסי קורדרוי הנסגרים עם חגורה קצת מעל גובה המותניים, סוודרים חלקים שנלבשים עם מכנסי צ'ינו בצבע אבן או קאמל – כולם מתחברים באופן הרמוני למראה החנון המזוהה עם הבמאי והתסריטאי.

         

        לצד הבגדים תמצאו תמיד את הגוף הכפוף, הכתפיים השמוטות, השיער המדובלל שנראה שומני מדי, המבט המובס בעיניים והשפתיים המשורבבות בחוסר ויטאליות. אלן היה יכול בקלות להיות נער הפוסטר בנאומו הנודע של מקס נורדאו בקונגרס הציוני השני בבזל, בו דיבר על הצורך ביהודי חדש בעל חוסן גופני מול היהודי הגלותי והנשי ממזרח אירופה, שלימים יהפוך למאמר המכונן "יהדות השרירים".

         

        נשאר נאמן לעצמו. וודי אלן עם פרקר פוסי ואמה סטון (צילום: gettyimages)
          נשאר נאמן לעצמו. וודי אלן עם פרקר פוסי ואמה סטון(צילום: gettyimages)

           

          בשנים האחרונות הוכתר אלן בשלל תארים: מסנדק ההיפסטרים ועד מנסח טרנד הנורמקור, אותו סגנון אופנתי לא מתאמץ המבקש לחזור אל לבוש בסיסי ונטול טרנדים. אלן הוא האב הרוחני של שתי המגמות הבולטות האלה, אך הוא נשאר נאמן לעקרונות האופנתיים שליוו אותו תמיד, בניגוד לצעירים שאימצו אותם והמשיכו הלאה אל עבר הטרנד הבא. לעומתם, אלן אינו נוהה אחר טרנדים או משתנה כזיקית – לא כאדם ולא בדמותו כשחקן. יש להניח כי זהו סוד קסמו כבר 80 שנה.

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד