שתף קטע נבחר

גלוסקמה בת אלפיים חושפת את צאצאי הכהונה

שודדי עתיקות, כתובת חידתית, משפחת כהונה רמת-דרג ויהודי אחד צלוב ומפורסם הם רק חלק מן הדברים שמרכיבים את התעלומה הארכיאולוגית הבאה: מה נכתב על גלוסקמה עתיקה מן המאה ה-1 לספירה?

חוקרים ישראלים פענחו כתובת עתיקה מן המאה הראשונה לספירה שנחרתה על גלוסקמה (תיבת אבן ששימשה לקבורת עצמות) במערת קבורה באזור עמק האלה שבשפלת יהודה.

 

הגלוסקמה הגיעה לידי רשות העתיקות לפני כ-3 שנים, לאחר ששודדי עתיקות ניסו לבזוז קבר יהודי עתיק מתקופת בית המקדש השני. במטרה לאשר את מקוריות הממצא ולפענח את הכתובת החקוקה עליו, פנתה רשות העתיקות לד"ר בועז זיסו מאוניברסיטת בר-אילן ולפרופ' יובל גורן מאוניברסיטת ת"א, שניהם מהמחלקות לארכיאולוגיה. השבוע פרסמו שני המדענים את ממצאיהם בכתב העת Israel Exploration Journal.


הגלוסקמה של מרים ברת ישוע (צילום: בועז זיסו)

 

"הכתובת אינה קלה לקריאה ולפענוח", מספר בועז זיסו. "אך על פי צורת התפתחות האותיות אנחנו מתארכים אותה למאה ה-1 לספירה. גלוסקמאות מן הסוג הזה היו נפוצות בירושלים וביהודה בפרק הזמן שמימי הורדוס, כלומר, שלהי המאה ה-1 לפני הספירה, ובירושלים הן רווחו אפילו עד שנות ה-70 לספירה".

 

פירוש הכתובת, לפי החוקרים, הוא 'מרים ברת ישוע בר קיפא כהנים מעזיה מבית אמרי'. "השפה היא ארמית והכתב הוא הכתב היהודי", מספר זיסו. "אנו יודעים שזוהי ארמית בשל הצורות 'בר' ו'ברת' שהן ארמיות".

 

זיסו מספר כי מרים המופיעה בכתובת היא ככל הנראה בעלת הגלוסקה, ולכן מטבע הדברים לא היא חרתה אותה אלא צאצאיה שליקטו את עצמותיה והניחו אותן בתוך התיבה. "הם ציינו כמובן את שמה ואת שם אביה. מרים וישוע הם שמות נפוצים בתקופת הבית השני ועד כאן אין הפתעה גדולה. המרתק בכל זאת הוא יחוסה של הגברת מרים – צאצאית של קיפא הכהן הזכור מפרשת הצליבה של ישו".

 

חידוש נוסף הוא היחוס של קיפא למשמר המעזיה, שהוא אחד ממשמרות הכהונה ששירתו במקדש ועליהם ידוע ממקורות מקראיים כמו ספר דברי הימים וכן מכתובות שונות מימי הבית השני, המשנה והתלמוד.

 

"זוהי הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בשם מעזיה בכתובת בת התקופה. המשמר הזה מוכר מ'דברי הימים' אך לא מעולם הכתובות. עד כה לא ידענו שקיפא קשור למשמר המעזיה וכן לא הכרנו את הקשר בינו לבית אמרי", אומר זיסו.

 

ומהו אותו 'בית אמרי'? "אפשרות אחת היא שמדובר בשם של מקום, ובמאמר אנו מציעים לזהות אותו עם כפר שמכונה 'בית אומר' הנמצא בצפון הר-חברון. בעבר נמצאו בכפר הזה ממצאים יהודיים כמו מקווה טהרה. אפשרות שנייה היא שבית אמרי הוא שם של משפחת כהונה, אחת מארבע המשפחות שחזרו מבבל.

 

בתלמוד הירושלמי יש סיפור מעניין על ארבעת משמרות הכהונה ששבו מבבל ואחד מהם נקרא 'אמר'. כך יוצא שמשמר מעזיה מתייחס לבית אמרי וקיפא הם צאצאיהם. מרים, שהתחילה את כל החקירה, היא נצר למשפחה המפוארת הזאת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר בועז זיסו
צילום: יותם זיסו
מומלצים