שתף קטע נבחר

כניסה OUT, לובי IN

הפרויקטים למגורים הופכים דומים יותר ויותר לבתי מלון, בדגש על המאפיין הבולט ביותר - הלובי. כיצד החליף הלובי את הכניסה והפך למקום של כבוד בפרויקטים למגורים, ומה ניתן למצוא בו? מועדון ילדים, דור-מן ומכונה מפיצה ריח, הם רק חלק מטרנד הלובי

למילה "לובי" היה פעם ריח של חופשה משפחתית בבית מלון באילת או בטבריה. הרחבה המעוצבת בכניסה היתה נחלתם הכמעט בלעדית של בתי המלון. השיש, המראות, האדניות עמוסות הטוף והצמחים מפלסטיק, כורסאות הסקאי המרופדות היטב והמודעות נוסח "בשעה עשר - הופעת קוסם בלובי".

 

מי בכלל חשב אז על לובי בכניסה לבניין המגורים? כברת דרך ארוכה עשתה הרחבה המרוצפת בכניסה לבניין שלנו, ללא דלת, עד שהפכה לתו תקן לבניית יוקרה או בנייה בסטנדרט גבוה, הן בבנייני מגורים והן בבנייני משרדים.

 

הלובי הפך לחלון הראווה של פרויקטים למגורים. לא ברור איזה שימוש פונקציונאלי ממשי עושים דיירי הבניין במבואה רחבת הידיים, מה שבטוח הוא שחברות בנייה, משווקים ואדריכלים משקיעים משאבים רבים על מנת להפוך את "כרטיס הביקור של הבניין" לכמה שיותר יוקרתי, והשמיים הם הגבול. סוג השיש, המראות, התאורה, הצמחייה, הפסלים, סוג הזכוכית, הריהוט, השטיחים והשומר שיושב מאחורי הדלפק, הם רק חלק מהמפרט שניתן למצוא כיום בכניסות של מבני מגורים ומשרדים. וככל שמפואר יותר הרי זה משובח. 

 

הלובי: כרטיס הביקור של הבניין

 

לאחרונה הכריזה קרן הנדל"ן פייר על תחרות אדריכלים בעיצוב לובי בפרויקט יוקרה בן 22 קומות בחולון. מבין העבודות שהוגשו נבחרה הצעתו של האדריכל הצעיר עמית שטרנברג. "הרעיון היה ליצור מקום שהוא חלל מזמין, שלא ישמש רק כמעבר בין החוץ של הבניין לדירות, אלא שיהווה גם מקום מפגש לדיירים", אומר שטרנברג. "ישנם בבניין אזורי פעילות כמו חדר כושר וחדר משחקים,  ורציתי שהלובי ישמש את הדיירים גם בזמן ההמתנה לפעילויות כנקודת מפגש והיכרות.

 

"דגש נוסף היה על יצירת אווירה יוקרתית אך עם זאת חמימה ולא מנוכרת, ובהתאם לכך החומרים

שנבחרו, כמו למשל השימוש באלמנטים מעץ. העיצוב שבחרתי הוא עיצוב נקי שעושה שימוש בקווים ישרים, שאינו מעייף את העין", אומר שטרנברג.

 

אם תחרות לעיצוב לובי בבניין מגורים נשמעת לכם תמוהה, אז כנראה שאינכם מעודכנים. הלובי שנחשב לשטח המשותף הבולט ביותר הפך לזירה שיווקית בפני עצמה.  

 

הלובי כמקדם שיווקי

 

"היום, בכל בניין מגורים, משקיע הקבלן בלובי, במקרים רבים הוא נבנה כבר בשלבי השלד של הבניין, זה מרשים ומסייע לקבלנים לשווק את הדירות", מסביר האדריכל אילן לוי, שבימים אלה מתכנן "לובִים" בפרויקטים בבאר שבע ואשדוד. לדבריו, בשנים האחרונות קיימת מגמה ברורה של גידול בהשקעה, הן בתכנון והן בתקציבים, בלובי הכניסה לבניין. "זה אחרת לגמרי כשאתה יוצא מהמעלית לרחבה עם תאורה טבעית מאשר לחדר מדרגות חשוך, ואז נאלץ לחפש את המתג להדלקת האור", הוא אומר. 

 

"הכניסה לבניין, שעמדה פעם בסטנדרט של 2.20 מ' צמחה לגובה והלובי הוא בגובה כפול וזה מרשים. מעבר לכך, הקבלנים משקיעים היום בעציצים, פסיפסים, ריהוט ואפילו בריכות דגים קטנות, בהתאם לאופנת הפאנג שואי", מסביר לוי. לדבריו, הלובי עבר גם תהליך של "שקיפות", דפנות הכניסה לבניין עשויות זכוכית. כמו כן בחלק מהפרויקטים למגורים יש כבר מעליות שקופות בהתאם.

 

סמנכ"ל השיווק של גנדן נדל"ן, בני קרן, אומר כי דלתות ה"לובים" החדשים הן רחבות וגבוהות ונעשה שימוש באלומניום משודרג. גובה הלובי יכול להגיע עד 6 מטרים בבנייני יוקרה. ב"לובים" הנבנים כיום מקפידים על חיפוי שיש איכותי ושילוב עם עץ בתקרה וברצפה ותאורה רכה ונעימה וכן מראות ליצירת אשליית מרחב (ב"לובים" קטנים). במרבית ה"לובים" ניתן למצוא אף פינות ישיבה איכותיות.

 

שינוי תפיסה: מבית משותף לבית מלון

 

חברות הבנייה משקיעות בתכנון הלובי ולא בכדי, המבואה המטופחת היא סמן ימיני למגמה ההולכת ומתחזקת - להחיל את סטנדרט השהות בבית מלון על הבנייה למגורים. "בעקבות הטלטלה בשוק הדירות החברות משקיעות יותר במוצר עצמו. כשמדובר בלובי אנחנו מביאים אדריכל מיוחד, שיטפל בכל נושא הכניסה לבניין, יועץ תאורה ומעצב פנים", אומר מנהל המכירות הארצי של קבוצת אפריקה ישראל, אייל חכם.

 

בחלק מהפרויקטים של החברה מתחו את המושג "לובי". לא מדובר רק במבואה מטופחת ואסתטית אלא ניתן למצוא בה גם חדר כושר, מועדון לילדי הבניין חדר דואר (חדרון עם שולחן, פח וכל ה"ציוד הנדרש לפתיחת הדואר"), פינות ישיבה ועוד. "אנחנו משתדלים להתאים את ההלובי לקהל היעד שלנו. כאשר מדובר בזוגות צעירים, אנחנו דואגים להקצות באחת הפינות בלובי אולם בשטח 100-60 מ"ר לטובת מועדון לילדי הבניין", מסביר חכם. ומה במועדון? מזרונים, מיזוג אוויר, מטבח, שירותים, ריהוט, טלוויזיה, מחשב, וכן מצלמות אינטרנט המאפשרות להורים שנמצאים בעבודה לראות מה נעשה עם ילדיהם. היקף ההשקעה במועדון כזה: כ-150 אלף שקל.

 

החברות מנצלות את שטח הלובי, שפונקציונאלית מבוזבז, לטובת שידרוג המפרט, רווחת הדיירים וכגימיק שיווקי. וכך הופך הלובי לפלטפורמה יצירתית לגימיקים שיווקיים. אגב, הלהיט האחרון בתכנון הלובי: מכונת ריח המפיצה באופן אוטומטי ניחוח נעים במשך בכל שעות היממה. 

 

הלובי בכניסה מקרין גם כלפי מעלה, בדומה לבית מלון. בפרויקטים החדשים למגורים חדר המדרגות נדחק הצידה לקצה המסדרון ומשמש כמדרגות חירום. החלל שנותר הופך ל"לובי קומתי" שזוכה גם הוא להשקעה, מצד חברות הבנייה, מי יותר מי פחות.

 

גם ועד הבית כבר פסה

   

למרות דריסת הרגל של הלובי בתכנון הפרויקטים למגורים, יש לובי ויש לובי. רמות הגימור, האיכות והפונקציות שמציעות החברות במפרט הלובי משתנות בהתאם לקהל היעד ולאמידותו הכלכלית. לדברי אייל חכם, כדי להחזיק לובי יוקרתי או מפואר, על כל המשתמע מכך, ועד בית אינו מספיק ונדרשת חברת ניהול חיצונית. 

 

"מעל 9 קומות לוועד הבית קשה מאד להתמודד עם אחקת הבניין. בפרויקטים גדולים יותר ישנן מערכות שלמות הדורשות תחזוקה מתמדת, שוועד הבית לא יכול לעמוד בהן", מסביר חכם. "הבניינים שלנו הם כמו בתי מלון: מעליות, תשתית לניתוב אשפה, מצלמות במעגל סגור בחניונים. זו אופרציה שלמה". 

 

כלכלית הסיפור הזה לא זול הדיירים. דמי האחזקה עבור כל שירותי הבניין לדירת 4 חדרים נעים בין 750 ל-1,000 שקל בחודש. לא מעט בהשוואה לתשלום ועד בית בבניין ותיק יותר. זוהי הסיבה שפרויקטים של פחות ממאה דירות, יתקשו לעמוד בכך כלכלית, וזה עוד לפני שהזכרנו שומר ("דור-מן") שיושב בכניסה 24 שעות ביממה. "במקרים מסוימים, בהם הבניינים מחוברים, אנחנו בונים לובי משותף לשני בניינים ומקלים משמעותית את הנטל הכלכלי". מסביר חכם. 

 

טרנד הלובי המפואר בעיצומו. הקבלנים מתחרים על לבו של הקונה (וגם כיסו) ועושה רושם שיש לכך תוצאות. בטוח שדודה סוניה שבאה לבקר תתרשם מאד מהלובי המפואר ולא תשכח לספר זאת לחבורתיה במשחק הקלפים הקרוב. ועכשיו נותר לחכות לטרנד הבא.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלובי - כרטיס הביקור של הבניין
מומלצים