שתף קטע נבחר

קבלת כסף

איך הפכה הקבלה לאחד המותגים המכניסים ביבשת. הכינו את המרשרשים

זה לא חדש שקבלה היא טרנד חם במסדרונות הבתים האמריקאיים, בעיקר העשירים והמפורסמים שבהם. דוברות מיוחצנות כמו רוזאן, בריטני ומדונה-אסתי פלוס שיטת "חבר מביא חבר" יעילה, הפכו את זרם היהדות לעסק פופולרי עבור מביני עניין, ומיטב אנשינו עומדים בתור במרכז השכונתי לשיעור מזורז ברוחניות. בלי להיכנס לתורה עצמה, יש שאלה שחייבת להישאל: האם בזמן שאנשי מרכז הקבלה מטיפים נגד חומרניות, הם גם מיישמים את העניין בעצמם?

 

מספיק מבט חטוף כדי להבין שמישהו נסחף פה עם המסחור: אחרי "מי הקבלה" המרפאים שיצאו בשנת 1999 וגרפו מיליונים, נמצאים כיום בתהליכי ייצור תכשיטי קבלה, נרות קבלה ואפילו טי-שירטים עם הסלוגן "קבליסטים עושים זאת טוב יותר". לפי פרסומים אחרונים, למשרד הפטנטים האמריקאי הוגשו בקשות לייצור עשרות "מוצרי קבלה", כולל סבונים, מייק-אפ, נעליים, חגורות, צעיפים, שעונים, אבקת טלק, תחתונים, בטריות ומה לא. יכול להיות שבלי ששמנו לב קבלה הפכה להיות ה"נייקי" החדש של אמריקה?

 

על הפיכת הדת לסוג של מותג אחראים הזוג קארן ופיליפ ברג, שהקימו בשנת 1971 את מרכז הקבלה בלוס אנג'לס. בזכות גישה חדשנית ללימוד ספר הזוהר ופתיחת הלימודים לנשים ולגויים, הצליח הזוג לכבוש את הקהילה המקומית ואסף סביבו גל מאמינים אדוק. בראיון אחרון לתוכנית התחקירים "20/20" הגנה קארן על העסק המשפחתי, והסבירה שכל מה שהם בסך הכל עשו היה לקחת חוכמה עתיקה ולשווק אותה להמונים. בקשר למוצרים אמרה קארן למראיינת: "אנחנו לא מוכרים את הדת. כל מה שאנחנו עושים זה לתת לאנשים מוצרים שיעזרו להם להיפטר מאנרגיה שלילית". ועל זה נאמר - צדיקה.

 

אבל למה ללכת רחוק, גם לנו יש נציגות בעסקי פתיחת הצ'אקרות. קבלו את הספרית ג'יה, שרית בשבילכם, שהגיעה לניו יורק לפני עשר שנים, השתלבה יפה בשוק השערות המקומי ומספרת כיום את ברוק שילדס ומג ראיין בסלונה שבאפר איסט סייד. להנאת לקוחותיה, ותוך זיהוי נבון של התקופה, מוציאה גברת ג'יה ליין של מוצרי שיער ברוח הקבלה. "לסדרה קוראים מ.ה.ש", היא מספרת, "שזה גם אחד השמות של אלוהים, גם ראשי תיבות של משה רבנו וגם מסמל רפואה. זה כל מיני תרופות לשיער שמבוססות על צמחים טבעיים שמופיעים בספר הזוהר. נתתי את זה למדונה, מאז היא משתמשת רק בזה".

 

לא נראה לך מצחיק להוציא שמפו קבלה?

 

"אני לא משווקת את זה בתור 'קבלה'. זה פשוט מבוסס על הוראות מספר הזוהר. אני לא עושה את זה בגלל שזה אופנתי, אלא באמת מאמינה במוצרים. אני גם לא חושבת שזה טוב למכור את הדת שלנו ולעשות כסף, אבל מה לעשות, היום העסקים שהכי הולכים זה עסקי דת ואוכל".

 

אחרי האתנחתה נחזור לגלובל. השמפואים של שרית הם עסק קטן לעומת הזוג ברג, שכיום חולש על אימפריית קבלה של מיליארדי דולרים עם 40 סניפים ברחבי העולם. תחת ניצוחם הפך המרכז למוקד של לראות ולהיראות, כשלימודי קבלה הם כיום סוג של ניים דרופינג אינטלקטואלי. השאלה אם זה כשר למהדרין לעשות כל כך הרבה כסף מדת עומדת פתוחה, אבל הזוג לא מתרגש. כמו שהם אומרים, לא מתאים לכם? פשוט אל תקנו את השרוך האדום (26 דולר לחתיכה, הברכה מהרבי חינם).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מדונה במרכז לקבלה
צילום: רויטרס
לאתר ההטבות
מומלצים