שתף קטע נבחר

למי צילצלה הכוכבית? על תופעות טלפוניות מעצבנות

למה חברות נסיעות החלו לפרסם מספר טלפון סלולרי, שמייקר בהרבה את השיחות אליהן? כמה עולה להתקשר לכוכבית ולמה שירות המודיעין של בזק לא מעביר את מנויי סלקום ואורנג' למספר המבוקש?

 

ג' חיפש דיל לחו"ל ועיין במודעות הקטנות והצפופות שחברות התיירות מפרסמות בעמודי החדשות בעיתונות. להפתעתו גילה כי למודעות רבות מצורף מספר טלפון סלולרי עם הקידומת 057. "יש לי סלולרי של סלקום ואם אני אתקשר למספרים האלה זה יעלה לי הון. הרי שיחה עם חברת נסיעות כדי לקבל הצעה לנופש או לברר על דיל היא בדרך כלל ממושכת", מתרעם ג'. למה הם לא מפרסמים מספר טלפון רגיל של בזק כדי שאוכל לדבר בנינוחות?

 

נכון שלצד המספר הסלולרי ניתן גם מספר קצר עם כוכבית - אך מתקשרים רבים נוטים לחשוב שהכוכבית היא הקיצור של המספר הסלולרי.

 

כמעט כל משרדי הנסיעות, המפרסמים טלפון סלולרי, משתמשים ב-057, כלומר בחברת מירס. בירור קצר מעלה, כי החברות קיבלו הצעה אטרקטיבית ממירס, שקשה היה לסרב לה: על כל שיחה נכנסת הן מקבלות החזר של כמה אגורות. צ'ופר נוסף שבו זכו משרדי הנסיעות: מספר קליט וקל לזכירה, שדומה לשם החברה (כמו הדקה ה-90) או למספר החינם שלה (כמו אשת טורס).

 

יש לשער, שחברות הנסיעות אינן זקוקות לטלפון סלולרי לשיחות יוצאות. את הבירורים עם סוכני הנסיעות, חברות התעופה ובתי המלון הן בוודאי עושות בדרכים זולות יותר כמו מייל או פקס. אז מה איכפת להן להחזיק סלולרי לשיחות נכנסות, מה עוד שמקבלים זיכוי על כל שיחה נכנסת? מי שמפסיד הוא המתקשר, שמשלם יותר.

 

פנינו למספר חברות כדי לברר את פשר הנוהג החדש, וקיבלנו תשובות מגוונות. אנחנו מפרסמים מספר טלפון סלולרי כדי לא להרבות במספרי טלפון במודעה הקטנה, נמסר לנו מהדקה ה-90. ® בכל מקרה אנחנו מאפשרים להתקשר גם בכוכבית.

 

בגלל הצטברות השיחות בעונת השיא העדפנו להוסיף כמה שיותר אופציות התקשרות. בנוסף, באמצעות הסלולרי יש לנו יותר בקרה ואנו יכולים לדעת מאין השיחות נכנסות, נאמר בחברת אופיר טורס. במודעות הגדולות שלנו אנחנו מפרסמים מספר 1-700¯.

 

היתה דרישה של לקוחות להתקשר מהסלולרי כאשר הם נמצאים בדרכים, נמסר מחברת אשת טורס. רוב השיחות נעשות בשעות 18-16, כשהלקוחות נמצאים בדרכם הביתה מהעבודה. מעניין כמה מלקוחות אשת טורס מחזיקים מירס. מטלפון נייד אחר זה הרי עולה להם הון.

 

הלו כוכבית, לאן הגעתי?

 

חייגתם כוכבית עם מספר מקוצר? האם אתם יודעים לאיזה מספר טלפון היא מקצרת. הכוכבית, שהפכה ללהיט, מאפשרת לנו היום לקבל הלוואה בבנק, להסיר שיער, להזמין טיפול שיניים וכמובן לנסוע לחו"ל, והכל בהקשת 4 מספרים בלבד. הבעיה היא, שרוב בעלי העסקים מפרסמים מספר חינם או כוכבית, ובמקרים אחרים מספר סלולרי או כוכבית - והמתקשר נוטה לחשוב שהכוכבית היא קיצור של המספר שמוזכר לידו. לעיתים הוא נמנע להתקשר כשהוא חושב שמדובר בקיצור של מספר סלולרי.

 

כדי לפזר קצת את העננים סביב הכוכבית הנה מספר עובדות:

 

כוכבית היא תמיד מספר מקוצר של בזק. היא איננה תחליף למספר סלולרי, וגם לא למספרי החינם והכמעט חינם (1-800 או 1-700). עלות השיחה לכוכבית היא כעלות השיחה לבזק (12 אגורות בשעות היום, 5 אגורות בלילה).

 

מרכזיות רבות חוסמות את אפשרות החיוג לכוכבית, או שאינן מתוכנתות לכך. במקרה כזה ניתן לחייג 1222 במקום הכוכבית - ואחר כך את ארבע הספרות. לא תמיד זה מצליח, אבל אפשר לנסות. החברות העיסקיות רוכשות את הכוכביות כדי לפתות את ציבור הלקוחות להתקשר אליהן בעזרת מספר קל וזכיר. הן משלמות עבור השירות הזה כ-1,500 שקל בחודש, ונראה שהוצאה הזו משתלמת להן מאוד שכן היא מביאה להגדלת מספר המתקשרים.

 

הכוכביות כל כך הצליחו, עד שמרכז הכוכביות הארצי מרחיב את השימוש במספר המקוצר גם לאינטרנט ולפקס. כבר עכשיו ישנן חברות שאפשר לעלות על אתר האינטרנט שלהן בהקלדת ארבע הספרות בלבד, וכך גם במשלוח מייל. בקרוב ניתן יהיה לשלוח כך גם אס-אם-אס, כאשר כל חברה תהיה מזוהה עם אותו מספר בכל הפעולות.

 

 

העברת השיחה מפלאפון בלבד

 

השאלה הבאה מכוונת לבזק. עד עתה, אפשר היה לקבל ממודיעין 144 את המספר המבוקש, ובחיוג אוטומטי (לחיצה על הכוכבית) בזק מקשרת אותנו איתו. שירות זה (שאינו עולה כסף מלבד השיחה עצמה) חוסך לנו את הצורך לרשום את המספר המבוקש, לנתק ולהתקשר שוב.

 

ח"כ חיים כץ הפנה את תשומת לבנו לכך, שאפשרות נוחה זו אינה קיימת למחזיקי סלקום, פרטנר ומירס. במלים אחרות: רק אם התקשרת למודיעין בזק מפלאפון או מקו של בזק - יעבירו אותך למספר המבוקש. עולה החשד שבזק עושה יד אחת עם חברת פלאפון שבבעלותה, תוך כדי הפליה לרעה את החברות האחרות, אומר ח"כ כץ, שאף פנה בעניין זה לממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום. הממונה מסר בתשובה, כי החליט לבדוק את העניין.

 

בזק דוחה את טענת האפליה מכל וכל. מלשכת דובר בזק נמסר, כי החברה פנתה לכל ארבע החברות הסלולריות והציעה להן להצטרף לשירות. רק עם חברת פלאפון הדיונים נשאו פרי ולכן לקוחותיה צורפו לשירות. אנו מקווים שהמגעים עם החברות האחרות יבשילו גם הם להסכם, כך שנוכל לספק שירות השלמת שיחה לכולם. מנויי סלקום, פרטנר ומירס מחכים.

 

לעריכה הקישו סולמית, לסיום נתקו

 

ובחזרה לסלולריים. סלקום כבר לא מסתפקת בשלום, הגעתם למספר... נא להשאיר הודעה. עכשיו היא מוסיפה: בהישמע הצליל נא להקליט את ההודעה. לעריכה הקישו סולמית, לסיום נתקו.מה זו בדיוק פעולת העריכה הזו? האם מדובר בתיקון הטקסט? בהחלפת כותרת? מחיקה? או אולי מדובר בגזילת כמה שניות נוספות של זמן אוויר, המסתכמות בהכנסה נאה נוספת לחברה. ולמה צריך להורות לי לנתק, הרי זה ממילא מה שעושה כל אחד בסיום השיחה.

 

סלקום בתגובה: יכולת עריכת ההודעה הותקנה לאחר פניות של משתמשים רבים, שביקשו משיבון מתקדם המאפשר ביצוע שינויים לאחר השארת ההודעה.

 

הנה המספר החדש

 

בתי עסק שונים החלו לפרסם בשבוע שעבר מספרי טלפון חדשים: הם מתחילים ב-1-599, ולאחריהם מגיעים עוד שישה מספרים, ממש כמו 1-800 או 1-700.

 

ביררנו בבזק מה משמעות המספר המסתורי, המתחפש למספר חינם. ובכן מדובר במספר רגיל, לא חינם ולא חצי חינם, שנקרא נתב עסקי והחברות רוכשות אותו במקום להחזיק מרכזיה יקרה. מדובר בהפנייה רגילה של השיחות לשלוחות השונות, אך המתקשר משלם מחיר של שיחה רגילה (12 אג' לדקה ביום ו-5 אג' בלילה), ועליו להתקשר 10 ספרים במקום 7 ספרות. בית העסק, לעומת זאת, משלם עבור 1-599 דמי שימוש קבועים בהתאם לאורך ההקלטה. חבל שבזק לא מפרסמת את המידע הזה כדי שציבור המתקשרים יידע כמה זה עולה לו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים