שתף קטע נבחר

דיזל? תספרו עד 30 אלף

רק למי שנוסע 30 אלף ק"מ בשנה כדאי לקנות רכב עם מנוע דיזל. ביולי תקטן הכדאיות אף יותר, כשמחיר הסולר יעלה בעוד 30 אגורות

בסוף השבוע שעבר התייקר מחירו של הסולר ב-33 אגורות לליטר, בשל עליית מחיר הנפט בעולם ועליית שער הדולר. ב-1 ביולי צפויה התייקרות ודאית נוספת במחיר, של 30 אגורות. הפעם תתבצע ההתיקרות במסגרת מדיניות הממשלה להשוות את שיעורי המיסוי על הבנזין והסולר בהדרגה עד לשנת 2009. במועד זה תקטן גם תוספת אגרת הרישוי המוטלת על רכבי דיזל פרטיים מ-1,669 שקל כיום ל-1,500 שקל.

 

נקודת האיזון מתרחקת

 

התייקרות הסולר בשבוע שעבר הביאה למצב שלא היה מעולם: המחיר הרישמי כביכול של הסולר, שאינו מפוקח, הגיע ל-5.52 שקל לליטר. זאת בעוד שבנזין 95 אוקטן נמכר במחיר של 5.22 שקל. אמנם, יש בתחנות סולר מוזל שנמכר עדיין במחיר של 4.5-4.1, אבל אין ספק שמצב כזה, שבו הפער בין הבנזין למחירי הסולר הולך ומצטמצם, מעלה מחדש את שאלת כדאיות הרכישה והשימוש ברכב דיזל.

 

מתחשיב שנערך במיוחד עבור "ידיעות אחרונות" על ידי חברת "חשב", מתברר שנקודות האיזון שבה כדאי לקנות רכב עם מנוע דיזל, המונע בסולר, מגיע כיום ל-29 אלף ק"מ. כלומר, רק למי שעושה ברכבו 29-30 אלף ק"מ בשנה כדאי לרכוש לעצמו מכונית דיזל פרטית.

 

רק לשם השוואה בשנת 1999 כדאי היה לרכוש מכונית עם מנוע דיזל גם למי שעושה ברכבו רק 22 אלף ק"מ בשנה.

 

"חשב" ערכה בדיקה השוואתית המתייחסת להוצאות אחזקת שתי מכוניות חדשות, הנוסעות 17 אלף ק"מ בשנה. האחת סובארו אימפרזה 1,600 סמ"ק, שמחירה 122,900 שקל, השנייה מגאן דיזל 1,500 סמ"ק, שמחירה 142,000 שקל. הבדיקה העלתה כי העלות החודשים של אחזקת מכונית הבנזין נמוכה בכ-9% מזו של מכונית הדיזל.

 

התחשיב מבוסס על מחיר של 5.22 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן ו-4.37 שקל לליטר סולר, שהוא המחיר ה"רישמי", 5.47 שקל, בניכוי הנחה של 1.1 שקל לליטר סולר, המקובלת בתחנות.

 

צריכת הדלק של מכונית הבנזין חושבה לפי 10.5 ק"מ לליטר ושל מכונית הדיזל לפי 17.5 ק"מ לליטר. 

 

הכדאיות הולכת ופוחתת

 

התחשיב מראה שבגלל צריכת הדלק הטובה יותר של רכב הדיזל יש פער של 24 אגורות בעלות האנרגיה לטובת מכונית הדיזל לכל ק"מ נסיעה. במכונית הדיזל עולה הדלק לכל ק"מ נסיעה 0.257 שקל, ובמכונית הבנזין - 0.497 שקל לק"מ.

 

אלא שעל אגרת הרישוי של מכונית הדיזל מוטל עדיין קנס: תוספת של 1,669 שקלים, שתפחת ביולי ל-1,500 שקל. אם מוסיפים לתחשיב את מחירה הגבוה יותר בעת הרכישה ואת התיקונים והחליפים היקרים יותר - הרי שנקודות האיזון נוצרת רק כאשר בעלי מכוניות הדיזל נוסע לפחות 29-30 אלף ק"מ בשנה.

 

מ-1 ביולי, לאחר שמחיר הסולר יועלה בעוד 30 אגורות יעלה רף הכדאיות ל-31,000 - 31,500 ק"מ בשנה.

 

מאחר שממוצע הקילומטרז' של מכונית פרטית ממוצעת הוא כ-20 אלף ק"מ, הרי שכדאיות קניית רכב דיזל הולכת ומתרחקת מרוב האוכלוסייה. אגב, מתברר שגם בעלי מוניות שוקלים באחרונה אפשרות לזנוח את רכבי הדיזל ולעבור לרכבי בנזין, שאותם ניתן להסב לשימוש בגז - שמחיר עומד על 2.7 שקל לליטר בלבד.


השינויים בנקודות האיזון

השינויים בנקודות האיזון
שנה האיזון השנתי (בק"מ)
1999 כ-22,000
2000 כ-25,000
2001 כ-27,000
2002 כ-30,000
2003 כ-26,000
2004 כ-27,000
ינואר 2005 כ-28,000
יוני 2005 כ-30,000-29,000

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד הכהן
בנזין או דיזל?
צילום: דוד הכהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים