שתף קטע נבחר

צילום: איי אף פי

5 שנים על הכביש, 20 עבירות תנועה

ככל שמתקדמת חקירת אסון הרכבת כך מתהדקת הסברה כי חלקו של נהג המשאית בתאונה היה מכריע. ל-ynet נודע כי מאז עלה הנהג לישראל לפני כחמש שנים צבר 20 עבירות תנועה. גם בעלי חברת המשאיות "האחים אליהו", שהסתבכו בעבר, נחקרו והמשטרה חושדת כי גם מכשיר הטכנוגרף זוייף. מהחקירה עולה עוד כי גם נהג הקטר לא פעל כשורה כשלא האט כנדרש באזור העבודות.

5 שנים על הכביש, 20 עבירות תנועה. בתום יממה של חקירה ואיסוף ראיות זהו אחד הממצאים אליהם הגיע צוות החקירה המשטרתי לאסון הרכבת באשר לנהג המשאית. מהממצאים עולה כי נהג המשאית, ליאוניד גלינסקי, עלה לארץ לפני כחמש שנים. עם עלייתו החל לנהוג במשאית וצבר לחובתו 20 עבירות תנועה, בהן בין היתר גם עבירות של מהירות מופרזת. הנהג שילם את חובו לחברה על דו"חות התנועה שקיבל אך בשנה האחרונה צבר שתי עבירות נוספות.

 

 

במקביל בודקת המשטרה חשד לפיו הוטו ממצאי הטכנוגרף של המשאית. יום קודם לתאונה נרשם כי הנהג סיים את העבודה בשעה 18:00 ועמד, כביכול, בתקן המאפשר 12 שעות עבודה ביום. במשטרה קיים חשד לכאורה, שהוא סיים בשעה מאוחרת יותר. הטכנוגרף נשלח לבדיקות מעבדתיות מחמירות ורק אז תפרסם המשטרה את נתוניה.

  


מוקד האסון, ביום שאחרי (צילום: צפריר אביוב)

 

במשטרה מתכוונים לבדוק לעומק את נושא שעות פעילות הנהגים בחברה, שכבר הסתבכה בעבר. הבעלים והעובדים בחברה, שמשרדיה בבאר-שבע, נחקרו לפני כשלושה חודשים על ידי היחידה המרכזית של משטרת התנועה ובמשטרה מגבשים כנגדם כתבי אישום. על פי החשד, התקינו בעלי חברת המשאיות בכלי רכבם מתג המאפשר לנטרל את פעולת הטכוגרף. זאת, כדי שניתן יהיה להפעיל אותה שעות ארוכות על-ידי אותו נהג, בניגוד לחוק.

 

המטרה היתה לאפשר לאותם נהגים לנסוע במשך עשרות שעות רצופות בניגוד לחוק. אחד הנהגים נתפס נוהג 40 שעות ברציפות. יותר מ-20 עובדי חברת "האחים אליהו", בהם בעלי החברה, נהגים וקציני בטיחות נחקרו אז על-ידי המשטרה. גם גלינסקי נחקר ובעקבות החקירה שונה יעוד עבודתו והוא הועבר לעבוד כנהג בסלילת התשתיות לעבודות בסמוך לכביש 6, חוצה ישראל, באזור רבדים. בעלי חברת "האחים אליהו" נחקרו באשר להשתלשלות האירועים.

 

"נהג הקטר לא האט, אך אשמתו מזערית"

 

גם הקופסה השחורה של הרכבת נמצאה ופוענחה והנתונים שעולים ממנה לפי שעה מצביעים כי נהג הרכבת נסע במהירות של 143 קילומטרים בשעה, ולא האט בהתאם להוראה. ההוראה להאט באזור ניתנה בשל העבודות המבוצעות במקום. עוד עולה מהממצאים כי הנהג אמנם צפר כשהיה במרחק של 650 מטרים מהאתר אולם עשה זאת כחלק מנהלי הרכבת, וככל הנראה לא כיוון שהבחין במשאית. רק זמן קצר לפני שהתנגש במשאית החל להאט. על מנת לעצור עצירה מלאה דרוש היה לו מרחק של קילומטר נוסף. למרות הממצאים האלה סבורים במשטרה כי אשמתו של נהג הרכבת מזערית ביחס לזו שמיוחסת לפי החשד לנהג המשאית ולבעלי החברה, שימשיכו להיחקר בימים הקרובים.

 

צוות החקירה יבחן גם את פעילות הקוון של רכבת ישראל, האמור להסדיר את התנועה באזור פסי הרכבת במוקד התאונה. בין היתר ייבדק האם נכח במקום לכל אורך שעות העבודה.

 

החקירה אמנם עוד בראשיתה אולם הסברה היא כעת שציות של נהג המשאית לתמרור העצור שלפני המסילה היה אמור לספק לו די שדה ראיה כדי להבחין ברכבת המתקרבת. במקביל בצוות החקירה לא מוציאים מכלל אפשרות כי גם בעיות תשתית באזור וגורמים גיאוגרפיים נוספים חברו יחדיו בגרימת התאונה הקשה. מחר (ו') יקיים צוות החקירה המיוחד באגף התנועה שיחזור מלא של התאונה. 

 

שישה עדיין במצב קשה

 

בינתיים מאושפזים בבתי החולים השונים ברחבי הארץ 60 פצועים מתאונת הרכבת, שטרם שוחררו. שישה מהם פצועים באורח קשה, שניים במצב בינוני-קשה, 11 פצועים באורח בינוני והיתר פצועים באורח קל. שבעה בני אדם נהרגו בתאונת הקטלנית, אך רק שש מן הגופות זוהו. גופה שביעית טרם זוהתה. מדובר באדם מבוגר ובמכון לרפואה משפטית מקווים כי האיש הינו בעל משפחה. לפי שעה, איש לא דיווח על נעדר העונה לתיאורו של האיש.

 

ובתוך רצף הטרגדיות נרשמה גם נקודת אור אחת כשהתינוקת בת התשעה חודשים, הדס אקמייב, החלה לנשום לבדה והתעוררה. התינוקת, שנפצעה קשה מאוד בתאונת הרכבת אמש, מוגדרת כעת כפצועה קשה. היא איבדה את אמהּ, אולגה, בתאונה, ואביה, שפצוע אף הוא, התבשר רק בשעות הצהריים על מצבה של התינוקת ועל דבר מותה של האם. מנהל מחלקת טיפול נמרץ לילדים במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, פרופסור גידי פרת, אמר כי התינוקת "מקבלת טיפול נגד כאבים וטיפול פיזיותרפי. היא הגיעה כשהיא סובלת מפגיעות קשות בראש, בריאות בחזה ובבטן. למרות שהשתפר מצבה עדיין יש לה פגיעות קשות, אך כעת ניתן לומר כי אנו מאוד אופטימיים. היא הולכת ומתעוררת". עמית, בן-זוגה של ננה, דודתה של התינוקת, אמר כי בתוך העצב הגדול "המשפחה מאושרת" מהשיפור במצבה.


פורסם לראשונה 22/06/2005 23:20

 

בהכנת הידיעה השתתף דורון שפר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמרור העצור. אמור היה לספק שדה ראיה
צילום: תומריקו
צילום רפרודוקציה: מאיר אזולאי
הנהג. 20 עבירות ב-5 שנים
צילום רפרודוקציה: מאיר אזולאי
צילום: גדי קבלו
מצבה השתפר. הדס הפעוטה
צילום: גדי קבלו
צילום: צפריר אביוב
שרידי הקרון
צילום: צפריר אביוב
חוקרים במקום האסון
צילום: תומריקו
מומלצים