שתף קטע נבחר

"התעללות בלומדים נהיגה"

האם תלמיד שיעבור שני טסטים - אחד ביום ואחד בלילה - יהיה נהג טוב יותר? רק מעטים מסכימים להצעה המהפכנית של הממשלה. מורים לנהיגה ומומחים לתחבורה מאמינים שלא זו הדרך להילחם בתאונות הדרכים. במקום זאת הם מציעים: מבחן נהיגה אחד שייערך או ביום או בלילה - בלי שהתלמיד יידע זאת מראש. מסלול מכשולים בדרך לרישיון המיוחל

הצעת החוק שאישרה הממשלה שלשום, לפיה קבלת רישיון נהיגה תחייב מעבר שני מבחנים מעשיים, אחד ביום ואחד בלילה, הקפיצה אתמול תלמידים לנהיגה, מורים ומומחים לתחבורה. רובם התנגדו בתוקף להצעה בטענה שהיא רק תהווה נטל כלכלי על התלמידים ולא תעלה את רמת הנהיגה. מעטים תמכו בה. מה שברור: במצב הנוכחי, רוב תלמידי הנהיגה לא מתנסים בנהיגת לילה.

 

 

אסתי ששון (22) מחולון קיבלה את רישיון הנהיגה שלה לפני כשבועיים אחרי 100 שיעורי נהיגה וחמישה טסטים. "מתוך כל מאה השיעורים שעברתי אולי חמישה נערכו בלילה", היא אומרת. "בגלל שכל-כך לא אהבתי לנהוג בלילה הקפדתי תמיד לקבוע את השיעורים בשעות היום, כשיש הרבה אור בחוץ".


בדרך למבחן הרשמי. לפני שהחלו עם מבחנים מחוץ לעיר, היו תלמידים שלא ידעו מה זה הילוך חמישי (צילום: סבסטיאן שיינר)

 

אריק הופמאייר (36), הבעלים והמנהל של בית-הספר לנהיגה "בחן" בקריות, מזכיר שמורי הנהיגה חייבים להעביר לתלמידיהם שיעורי נהיגה ליליים. "הבעיה היא שאין אף אחד שבודק את זה. מסתפקים בחתימה של המורה והתלמיד על 'כרטיס תלמיד', לפיו שיעורים כאלו אכן נערכו. בפועל, וזה לא סוד גדול, מורי הנהיגה מלמדים רק את הדברים שבוחנים עליהם. מה שלא בוחנים - לא נלמד.

 

"כשהתחילו להוציא תלמידים בטסט לנסיעות בין-עירוניות, התחילו לשים על זה יותר דגש בשיעורים. עד לפני עשר שנים הרבה תלמידים לא ידעו בכלל שיש הילוך חמישי במכונית, עד שאחד הבוחנים הוציא תלמיד לכביש בין-עירוני והעיר לו שהוא לא משלב להילוך חמישי.

 

"אם עכשיו החוק ייכנס לתוקפו ויתחילו לקיים מבחני לילה, המורים ילמדו נהיגה בלילה. מבחינה מקצועית ברור שזה יעזור, אבל לא זה הפתרון לתאונות הדרכים. לתאונות דרכים צריך פתרון הרבה יותר מעמיק וכלל-מערכתי. בינתיים ההחלטה הזו תביא יותר פרנסה למורים ותקשה יותר על התלמידים".

 

עסק לא זול

 

משה סטינובר (35), מורה לנהיגה בבית ספר "סיני" בקריית-אתא, חושב שההצעה החדשה היא "התעללות בתלמיד". סטינובר: "גם כך אחוז העוברים את הטסטים הוא נמוך מאד. בוחן מקבל 14 נבחנים ביום ומעביר בממוצע רק שניים או שלושה מתוכם. להוסיף לתלמידים עוד טסט זו ממש התעללות.

 

"הבעיה היא הרי לא הנסיעה בלילה, ולא רמת הנהיגה בכלל. הרבה מהנהגים החדשים שרק קיבלו עכשיו את הרישיון הם נהגים יותר טובים מנהגים ותיקים

שנוסעים הרבה שנים על הכביש. הקריטריונים לקבלת רישיון נהיגה עלו מאד בשנים האחרונות. התלמידים האלה עברו הכשרה ארוכה, הכל רענן וטרי אצלם בראש. הבעיה מתחילה כשנכנסים למכונית עם החבר'ה. זו הסיבה שתמכתי מאוד ברעיון של מלווה מבוגר לנהג צעיר. טסט נוסף רק יביא לפגיעה בביטחון העצמי של התלמידים. זה גם יגדיל את ההוצאה הכלכלית. גם כך מדובר בעסק לא זול".

 

סטינובר מסכים, כמובן, שקיים הבדל בין נהיגת יום לנהיגת לילה. "יש הבדל בתאורה, בהשפעה על אישוני העין. לכן חייבים לקיים שיעורי נהיגה גם בחשיכה. בעבר הטסטים החלו באופן קבוע בשעות הצהריים ונמשכו עד שעות הערב. במצב כזה אף אחד לא ידע באיזו שעה הוא ייבחן, ולכן כולם הקפידו לעבור שיעורי יום ושיעורי לילה. אני בעד להחזיר את המצב הזה לקדמותו ולא להכביד על התלמידים בעוד טסט מיותר".

 

אפרת (24) מתל-אביב הספיקה לקחת בארבעת החודשים האחרונים כ-50 שיעורי נהיגה ולהיכשל בשני טסטים. "זה רק מראה כמה קשה לעבור טסט וכמה מקפידים על כל דבר", היא אומרת. "אני עובדת ביום, ולכן עיקר השיעורים שלי הם דווקא בשעות הערב. תוספת של עוד טסט רק תכביד עלי כלכלית ולדעתי לא תתרום לרמת הנהיגה שלי".

 

דניאל ,לוין בן 17 וחצי מתל-אביב - בדיוק היום הוא מסיים את שלושת החודשים בהם חויב לנהוג בחברת מבוגר מלווה - מסכים איתה. "לדעתי, מי שיודע לנהוג ינהג טוב בכל מצב, ולא חשוב אם זה בשעות היום או הערב. אני אישית לקחתי שיעורי נהיגה ביום, בערב, בכל פעם שיצא. אין בעיני שום הבדל בעניין הנהיגה".

 

בחינה בהפתעה

 

גם מומחים לתחבורה לא מתלהבים מהצעת החוק החדשה. דני שטרוזמן, מומחה לבטיחות בדרכים ומנכ"ל ב.ב.ד, מרכז להדרכת בטיחות בדרכים: "אני סבור שמדינת ישראל אינה יכולה לעמוד במאמץ של עריכת שני מבחני נהיגה, ביום ובלילה. הבעיה העיקרית של יישום הצעת החוק הזו תהיה תקציבית. לא שמעתי על מדינות אחרות בעולם שבהן נהוגים מבחני לילה.

 

"נכון שיש הבדל בין נהיגת יום לנהיגת לילה, וזה אומר שצריך ללמד את תלמידי הנהיגה לנהוג גם ביום וגם בלילה, אבל זה לא אומר שיש מקום לקיים שני

מבחנים. מה שצריך לעשות הוא לקבוע בצורה רנדומלית מבחנים ביום ובלילה, כשהתלמיד והמורה לא יודעים מראש את שעת המבחן. לפיכך המורים יצטרכו להכין את התלמיד הן למבחן בשעות היום והן למבחן בשעות הלילה. לדעתי, די אם 25 אחוז מהנהגים ייבחנו באופן מקרי בשעות הלילה כדי שכל מורי הנהיגה והתלמידים יבינו שהם צריכים ללמוד היטב נהיגה בשעות הלילה".

 

ההצעה של שטרוזמן, מתברר, הועלתה כבר בעבר. ד"ר דן לינק, מנהל אגף תשתיות ותנועה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "ועדת סדן, שבדקה עוד בשנת 88' את נושא לימודי הנהיגה, קבעה שצריך להיות קשר בין מבחני הנהיגה לבין תוכנית לימוד הנהיגה. לפיכך היא המליצה לשדרג את מבחני הנהיגה ולקיים חלק מהם גם בלילה, בלי ליידע מראש את המורים והתלמידים מתי ייערכו המבחנים. לצערי ההצעה לא יושמה".

 

מפחדים לנהוג בלילה

 

גם אוריאל לין, יו"ר איגוד לשכות המסחר ובעבר יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית לבטיחות בדרכים של הכנסת וחבר הוועדה לבדיקת לימודי הנהיגה בישראל, סבור שאין מקום לקיים שני מבחנים: "מה שכן צריך לעשות זה לשנות את תוכנית לימודי הנהיגה כך שתכשיר טוב יותר את הנהגים לנהוג גם ביום וגם בלילה. חשוב מאד ללמד את הנהגים להיחלץ ממצבי חירום, ובכלל זה מצבים האופייניים ללילה, כמו סינוור, נהיגה בתנאי ראות מוגבלת, ירידה לשוליים וכו'. מי שילמד לנהוג היטב גם בלילה לא צריך לעבור מבחני נהיגה בלילה".

 

אבל יש גם מי שמסכימים להצעה, ביניהם ראם סמואל, נהג מרוצים ובעל חברת "מסלולים" העורכת קורסים לנהיגה מתקדמת: "אין ספק שנהיגת לילה היא קשה ומורכבת יותר מנהיגה בשעות האור. עקיפה בלילה, לדוגמה, היא משימה הרבה יותר מסוכנת מאשר עקיפה בשעות היום, משום שקשה יותר להעריך מרחקים. דברים כאלה צריך לתרגל.

 

"אם תהיה חובה לעשות טסטים גם בשעות החשיכה אין ספק שמורי הנהיגה והתלמידים יתרגלו נהיגה בשעות אלה. אמנם חובה לעשות זאת גם כיום, אבל אני לא זוכר שראיתי מכוניות ללימוד נהיגה בלילה".

 

אור מאירי (17) מפתח-תקווה, שתתחיל בקרוב ללמוד נהיגה, מאשרת את דבריו: "יש הרבה צעירים שלא מסתדרים עם נהיגה בלילה. חברה שלי עברה עכשיו טסט, אבל היא מפחדת לנהוג בלילה. אם היא היתה עוברת יותר שיעורי נהיגה בלילה, שיכינו אותה לטסט בלילה, היה לה עכשיו הרבה יותר ביטחון".

 

גל נאה (17) ,מרמת-גן הנמצאת במהלך לימודי הנהיגה שלה (בינתיים היא עברה 23 שיעורים, אף אחד מהם לא בלילה), חושבת שמדובר ברעיון מצוין. "ברור שכתלמידת נהיגה הייתי מעדיפה להסתפק בטסט אחד, אבל אני יודעת שיש הבדל גדול בין נהיגה בלילה לנהיגה ביום, גם מבחינת ראייה וגם מבחינת ערנות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבחן נהיגה. תתכוננו לטסט גם בלילה
צילום: סבסטיאן שיינר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים