שתף קטע נבחר

חבל על הזמן

מרוצי ראלי פי עשר יותר מעניינים, מרוצי אופנועים פי אלף יותר מותחים. אז למה בכל זאת כדאי לכם לראות את עונת הפורמולה 1 שנפתחת החודש? האמת, אין לנו מושג

אין לי שום מושג מה נשאר ממרוצי הפורמולה 1, למרות שעדיין יש כל כך הרבה רעש סביבם. הכוכבים המיתולוגיים מגדלים כרס בקזינו של מונטה קרלו, הפוליטיקה אוכלת כל חלקה טובה, ואפילו חלק מהכסף הגדול נעלם אחרי איסור שהופך לגורף על פרסום סיגריות. חוץ מזה יש המון חוקים נגד רעש, למסלולים מסוימים בקושי בא קהל, מרוצי ה-WRC מלהיבים פי 4 ומרוצי האופנועים מטריפים פי 10.

 

אתם יודעים מה? בואו נקצין: לפעמים נראה שמשחקי ליגת העל בכדורגל מספקים יותר מתח. אז מה אם האנגלית של דיוויד קולטארד טובה יותר מזאת של אלון מזרחי. מה, הוא יודע לעשות אווירון עם הידיים?

 

אם חושבים על זה ברצינות - שזה משהו שאנחנו עושים רק כשממש אין ברירה - צריך לפרק את האליפות המשעממת הזאת.

 

שימו לב לקורניקובה

 

לא במקרה מאיימות יצרניות המנועים הגדולות של חלק מהקבוצות היותר נחשבות לפרוש מהסדרה ולהקים כבר ב-2008 אליפות אלטרנטיבית. בין המאיימות אפשר למצוא את מרצדס, שמספקת מנועים למקלארן, רנו עם קבוצה משלה, ב.מ.וו שמפנקת במנועיה את ויליאמס (ובעתיד גם את סאובר), הונדה של ב.א.ר וטויוטה של טויוטה. האמת היא שחוץ מפרארי, שדווקא די מבסוטים ממה שקורה בשנים האחרונות, כולן מבואסות מהתחת. והאמת היא שזה לא ממש מפתיע, בהנחה שכל עונה בשנים האחרונות נפתחת בשאלה מי תסיים אחרי פרארי, ומי יגמור אחרי שומאכר. דיכאון.

 

רגע, רגע. יכול להיות שאנחנו מדברים על כלי הרכב המהירים ביותר על גלגלים? אלה שהנוהגים בהם משלבים סבולת של אלוף עולם במרתון, תגובות של מדריך ראשי בטופ-גאן, גמישות של אלופת העולם בהתעמלות קרקע ודיוק של מנתח ראש? על סדרת מרוצים שמרכזת סביבה את הכוסיות הכי מדהימות של עולם הדוגמנות, כאלה שמוכנות למכור כליה רק כדי לעמוד עם מטרייה מגוחכת מעל הראש של שומאכר הגמד, עם הסנטר הבולט והעיניים הקטנות? או שזה רק בגלל שיש שם הכי הרבה כסף? אתם יודעים מה, לא ממש אכפת לי. זה עדיין, קרוב לוודאי, אירוע הספורט הבודד הכי נצפה בעולם.

 

אבל האם מישהו מכם מכיר את נאריין קארת'יקיין או את טיאגו מונטיירו, נהגי קבוצת ג'ורדן לעונה הקרובה? שמעתם פעם על כריסטיאן אלברס, הנהג הראשי של קבוצת מינארדי, שהיא הענייה והזניחה ב-10 הקבוצות שיתחרו בעונה הקרובה? חשבתי ככה. האמת היא שלמרות השתייכותם לנבחרת הנהגים היוקרתית ביותר בעולם, הסיכוי שלכם לראות מישהו מהם על הפודיום נמוך במקצת מאפס. למעשה, זה יקרה רק אם בשלב די ראשוני של מרוץ כלשהו יעבירו כל שאר הנהגים לרוורס, ייצאו מהקוקפיט ויפגינו בעד שלום עולמי.

 

מה שאני מנסה לומר הוא שמתוך 10 הקבוצות ו-20 הנהגים שיתחילו את העונה, שתי קבוצות וארבעה נהגים נמצאים שם רק בגלל הכסף: שתי הקבוצות האלה נרכשו מטעמים כלכליים שונים על ידי אנשי עסקים בעלי ממון רב, שבהתאם הציעו את מושבי הנהגים לזה שאבא שלו יכול לגייס הכי הרבה כסף לספונסרינג. רבאק, אותו אלברס של מינארדי קיבל לכבוד "בחירתו" כנהג פורמולה 1 מתנה מהוריו - מרצדס SLR ספורטיבית במחיר של משהו כמו שני מיליון יורו לפני מיסים.

 


מרוצי ה-WRC מלהיבים פי 4 ומרוצי האופנועים מטריפים פי 10

 

העונה יהיו שם גם שתי קבוצות נוספות, עם ארבעה נהגים (כי בכל קבוצה יש שניים, נו) שנקרא להן "אמצע השדה": קבוצת יגואר שהפכה לרד-בול, וקבוצת סאובר שהפכה לסאובר. בכל קבוצה מהשתיים ינהג אחד ותיק ואחד פחות. בסאובר זה יהיה ז'אק וילנב הקנדי, שהיה אפילו אלוף עולם פעם אחת בפורמולה 1, אבל אף אחד לא ממש זוכר מתי, וברד-בול ינהג דיוויד קולטארד הסקוטי, שכבר ניצח מרוצים רבים אבל יתחרה השנה בעיקר כי אין לו שום דבר יותר טוב לעשות. וזה קצת מוזר, בהתחשב בעובדה שהוא הבעלים של מלון קולומבוס במונטה קרלו, שהבר שלו הוא המקום היחיד בעולם שבו יש סיכוי שאנה קורניקובה תתפוס אותך עם בוטנים בפה ודרינק ביד, ותיתן לך מבט של "הכיסא לידך פנוי?". במחשבה שנייה, אין סיכוי כזה.

 

אה, ושימו לב להונדה

 

הונדה היא אחת הקבוצות היחידות שיש להן סיכוי כלשהו, גם אם קלוש, לתת לפרארי בראש. הקבוצה הזאת היתה שייכת פעם לקונצרן טבק גדול, עד שהיפנים השתלטו עליה בצורה לא ממש עוינת: בהתחלה הם נתנו להם מנועים, אחר כך הכניסו לקבוצה נהגים משלהם, ובסוף פשוט העבירו את כל הביזנס לידיים יפניות. בשנה שעברה, ב.א.ר-הונדה לקחה את המקום השני, וזאת היתה הפתעה גדולה. יש להם שני נהגים לא רעים בכלל: הראשון הוא ג'נסון באטון, שנחשב להבטחה גדולה וגמר שלישי ב-2004, והשני הוא טאקומה סאטו היפני. בטח כבר הבנתם לבד למה הוא שם. אה, לא? כי הוא יפני.

 

ואם הונדה טסה קדימה, נראה שקבוצת ויליאמס הגדולה דווקא נוסעת ברוורס. נהגים עם פוטנציאל אליפות עולם אין לה, והקולות שעושה ב.מ.וו גם לא נשמעים מי-יודע-כמה. מי בכל זאת? אולי רנו. שני סופר-נהגים יש לקבוצה הזאת: הראשון הוא פרננדו אלונסו, ספרדי צעיר עם מהירות אדירה וכישרון מטורף. הוא בהחלט יכול להיות אלוף, אבל זה ייקח לפחות עוד שנתיים-שלוש. לג'יאנקרלו פיסיקלה, הנהג השני בקבוצה, יש תכונות של חתול רחוב עצבני, וזה תמיד טוב בקבוצה שנלחמת.

 

בשנים האחרונות אמרתי לא פעם שמקלארן מסוגלים לתת פייט לפרארי השחצנים, אבל בדרך כלל זה קרה בדיוק שנייה לפני העונה הכי גרועה שלהם ב-20 השנים האחרונות. ובכל זאת, למרות שגם הפעם זה כנראה הימור גרוע, למקלארן יש השנה את צוות הנהגים הכי טוב בהיסטוריה המודרנית (בסדר, בסדר, לא שכחתי את פרוסט וסנה), ובגלל שמרצדס כל כך פישלו בשנה שעברה והגרמנים שונאים לפשל פעמיים, יש להם בכל זאת סיכוי. אבל האמת היא שאם אני אתם - אני לא שם על זה יותר מדי כסף.

 

מי נשאר? אה כן, פרארי. די משעמם: תמיד אדומים, תמיד מנצחים. המכונית הכי טובה, הכי הרבה כסף לפיתוח ולפרסום, הכי הרבה אוהדים. את כל אלה, ואת מיכאל שומאכר - איש שנוהג כמו אלוהים ומתנהג כמו, ובכן, גרמני שנוהג כמו אלוהים.

 

נכון להיום שומאכר הוא אולי הספורטאי הכי מוכר ונערץ בעולם, ודאי הכי עשיר בעולם - והוא אפילו משחק כדורגל לא רע. רובנס בארקילו, שנוהג לידו, בא דווקא מברזיל. הוא אחד הנהגים הכי טובים שעלו על מסלול והוא היה יכול להיות אלוף עולם יותר מפעם אחת; במקום זה הוא ייכנס להיסטוריה כלוזר הכי גדול, נושא הכלים הכנוע של המאסטר, זה שצריך להוריד גז כי הלופטוואפה קצת מגמגם, זה שצריך לחסום את המתחרים של שומי כדי לתת לו לבנות פער שאי אפשר יהיה לסגור אחר כך. בקיצור, הוא אולי מספר 2 בקבוצה, אבל הוא מספר 100 בהיסטוריה.

 

המדינות, המסלולים, התאריכים

 

בואו נודה על האמת: אם מישהו מכם בכלל יראה מרוץ פורמולה 1 כלשהו, הסיכוי שהוא יעשה את זה לא מול הטלוויזיה זהה לסיכוי שדניאלה וייס תעבור לגור בשינקין. אבל לאלה מכם שיש המון כסף וזמן פנוי, הנה בכל זאת סקירה קצרה (ולאלה שיש להם רק זמן פנוי, אז תדעו שאת העונה משדרים ב- RTL).

 

6.3 , אוסטרליה. מרוץ משעמם לאללה.

 

20.3, מלזיה. מרוץ די משעמם.

 

3.4, בחריין. הם שמו בערך חצי מיליארד דולר על המסלול, וזה אומר שכל הקבוצות חייבות להגיע למדבר הנוראי במזרח התיכון. באסה, אה?

 

24.4, איטליה. העונה מתחילה להתחמם, ושווה להגיע אם אתם באזור. באמת: יש המון כוסיות איטלקיות שחולות על ספורט מוטורי. חוץ מזה, כבר כמעט קיץ, אז הן עם גופיות קצרות.

 

8.5, ברצלונה. הטאפאס זול, היין יקר. שווה לתת קטנה ככה, באיזי.

 

22.5, מונטה קארלו. תגידו, כבר סיפרתי לכם על מלון קולומבוס של דיוויד קולטארד? נו, זה עם קורניקובה על הבר? אז זה שם. המרוץ עם הכי הרבה סטייל בעולם, הכי הרבה סלבס, הכי הרבה כסף, הכי הרבה סיליקון ויאכטות ענק במאות מיליונים של הבן-של. יש אחלה מסיבות, בכל ערב לפני המרוץ, ובמיוחד אחריו. אבל מה - לא יכניסו אתכם.

 

29.5, גרמניה. על הנורבורגרינג אפשר לוותר, באמת.

 

12.6, קנדה. כן, יש מרוץ במונטריאול. לא, הוא לא מעניין.

 

19.6, אינדיאנפוליס. דווקא נשמע לא רע: שוב יש בחורות עם גופיות, והן אפילו הרבה יותר שיכורות מהאיטלקיות, אבל הן גם שוקלות בערך פי שניים - ולידן יש רד-נק עם טנדר גדול.

 

3.7, צרפת. כולם נוסעים ממש מהר, בסוף שומאכר מנצח.

 

10.7, בריטניה. קיפניס אומר שבהפי האוור אפשר להשיג גינס בפאונד ו-80.

 

24.7, שוב גרמניה. שומאכר או לא?

 

31.7, הונגריה. עזבו מרוץ: יש אחלה גולאש.

 

21.8, טורקיה. דווקא על זה כדאי לכם ללכת, ואין לי מושג למה. אולי כי זה קרוב.

 

4.9, שוב איטליה. אם כבר הזכרנו את האיטלקיות, אז הכי טוב שיש זה המרוץ במונזה, בפארק המוטורי של מילאנו. אם פרארי מנצחת, והיא תנצח, יהיה הרבה אלכוהול בזול.

 

11.9, בלגיה. הגרנד פרי ביערות הארדנים הוא כנראה המסלול שהכי כיף לנהוג בו. בחיי. אין שום מקום אחר בעולם שבו אתה מאיץ בירידה תלולה, מגיע למהירות שיא, מתחיל לעלות תוך כדי פנייה ימינה, ואסור לך להוריד את הרגל מהגז אחרת אתה עף קילומטר-שניים דרך העצים. יש גם מעט מאוד מסלולים בעולם שהחליטו לכנות קטע מהמסלול בשם "תחנת אוטובוס". בלגים, לך תבין.

 

25.9, ברזיל. הראשון בסדרה של שלושה מרוצים שוליים.

 

9.10, יפן. מרוץ מוזר נורא. כמה מוזר? ובכן, הוא ביפן.

 

16.10, סין. עונת 2005 בפורמולה 1 תינעל עם מרוץ בשנחאי. גם אותו אתם לא רוצים לראות.

 

מתוך גליון מס' 44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורמולה 1. הפוליטיקה אוכלת כל חלקה טובה
מומלצים