שתף קטע נבחר

אתרי הקניות הישראליים: בדיקה השוואתית

אתרי הקניות בארץ הופכים פופולריים יותר ויותר, אבל סובלים עדיין מכמה מחלות ילדות: למה קשה כל כך למצוא את הטלפון של שירות לקוחות? למה המפרט הטכני של המוצר לא מספיק מפורט? ולמה אין ביקורות גולשים, כמו באמזון? רועי שלומי יצא לקנות מצלמה דיגיטלית בארבעה אתרים גדולים וחזר עם מסקנות

"קניתי את זה באינטרנט" או "הבאתי את זה ב-1,000 שקל פחות במכירה פומבית" הם כבר משפטים שגורים בקרב כל משפחה ישראלית. קניות ברשת כבר אינן נחלתם של חובבי מחשבים או גולשים מיומנים בלבד: ישראלים רבים בודקים את אפשרות הקנייה באינטרנט, משווים מחירים ומשאירים הרבה כסף באתרי מסחר כאלה ואחרים, בהם מתגלגלים מדי שנה כמיליארד וחצי שקלים.

 

לא חפים מבעיות

 

למרות הפופולריות ההולכת וגדלה של אתרי הקניות באינטרנט, הם אינם חפים מבעיות. דוגמה בולטת לבעייתיות צרכנית בקניות ברשת היא העובדה כי בישראל נוהגים אתרי הקניות לשמש

אך ורק "מתווכים" לרכישות, ולא לוקחים על עצמם את מלוא האחריות במקרה של מוצר פגום או בעייתי, בדומה לחנויות רגילות.

 

בחלק מהאתרים מודיעים כי יטפלו בפניות הלקוחות במקרים מסוג זה, אך עדיין בכולם יש הבחנה ברורה בין האתר לבין ספק המוצר. בחו"ל המצב שונה: רוב האתרים הגדולים הם נקודת הקשר היחידה של הלקוח עם המוצר, והאתר אחראי על האספקה ועל מסירת המידע.

 

האיסוף - נקודה בעייתית

 

עוד דוגמה לבעייתיות בקניות באתרים ישראליים היא סוגיית האיסוף. אתרי הקניות חויבו לאפשר לקונים לאסוף בעצמם את המוצרים, אך ברוח הקומבינה הישראלית הם לא עושים חיים קלים לצרכן: חלקם בוחרים בנקודות איסוף תמוהות, עם שעות פתיחה מגוחכות (בין 12:30 ל – 12:35, משהו כזה).

 

בעניין דמי המשלוח שמחנו לגלות שבמקרים רבים, כמו במקרה של המדפסת שחיפשנו, דמי המשלוח נכללו כבר במחיר. לעומת זאת, עבור משלוח של מצלמה דיגיטלית מצאנו דרישה לתשלום של דמי משלוח שנעה בין 49 שקל עד 59 שקל.

 

עוד חיסרון של אתרי הקניות הישראליים הוא היעדר ביקורות גולשים. הכוח האמיתי של האינטרנט בא לידי ביטוי כשאנשים משתפים אחד את השני בדעות ובביקורות: באתר "אמזון" למשל, קיים מנגנון ביקורת מפותח ויעיל, שמאפשר לקונים פוטנציאליים לקרוא על התנסויותיהם של גולשים עם המוצר. באתרי המכירות הישראליים זה לא קיים, וחבל.

 

אבל למה להרבות מילים?

 

החלטנו לבדוק את השטח בעצמנו ולראות מה מציעים לנו אתרי הקניות הגדולים אולסייל, נטאקשן, וואלה-שופס ו-p1000. בחרנו שני דגמים של מוצרים פופולריים – מצלמה דיגיטלית ומדפסת –ויצאנו לחפש אותם באתרים.

 

באופן לא מפתיע, לא מצאנו אותם בכל מקום שחיפשנו: בין האתרים הגדוילם יש תחזרות עזה, וחלקם סוגר בלעדיות על מוצרים מסוימים. עם זאת, רצינו להתרשם גם מהמבחר, מידידותיות האתר, מאיכות התמונה של המוצר ומשירות הלקוחות. התוצאות לפניכם.

  

אולסייל

 

אולסייל הוא אחד האתרים הוותיקים והגדולים ברשת, שגלש גם אל מעבר לעולם האינטרנט. החברה מפעילה מחסן מכירות בהרצליה שמושך אליו בשבתות קונים רבים, שמגיעים לרכוש מגוון מוצרים בהנחות משמעותיות.

 

מה מצאנו: באולסייל לא מצאנו את המצלמה שחיפשנו, אלא דווקא דגם מתקדם יותר, ומעט יקר יותר. התופעה פופולרית באינטנרט, ונובעת לעתים מכך שספק מסוים סוגר דיל עם אתר לגבי דגם ספציפי. את המדפסת מצאנו בקלות במכירה קבוצתית.

 

נוחות: האתר נוח לניווט וחיפוש. מצאנו את הפריטים שביקשנו לרכוש במהירות. עם זאת, הפירוט לגבי תכונות המוצר באולסייל הוא לעיתים בסיסי במיוחד, ולא ממש מספק. חסרה גם האפשרות לחפש לפי מותג מסוים. מצד שני, דבר ראשוני לציון באולסייל הוא אפשרות לדירוגים של משתמשים על הספקים, וכאשר מדובר בספק עם מאות דירוגים סביר להניח כי לא מדובר בהטיה מכוונת או בעבודה מבפנים. הדירוגים והביקורות מאפשרים לדעת האם הספק נהנה מאמינות הגולשים. את הדירוג יכולים לבצע הקונים לאחר הרכישה.

 

האתר מציג מגוון מוצרים במבחר של קטגוריות, אך פעמים רבות מצאנו מוצרים שחוזרים על עצמם שוב ושוב, במקום חידוש ורענון של המגוון. ראוי לציון מועדון הלקוחות שמפעילה החברה, ומאפשר לצבור נקודות על כל רכישה. לחברי המועדון מוצעות הנחות תמורת נקודות וכן מכירות בלעדיות.

 

שירות לקוחות: האתר מפנה לעמוד שאלות ותשובות נפוצות, בהן מרוכזות מספר תשובות. אפשר לשלוח פניות בדואר אלקטרוני, פקס ובדואר רגיל. רק בתוך התקנון גילינו את מספרי הטלפון של שירות הלקוחות ושל ההנהלה. היינו מצפים שהמספרים האלה יופיעו במקום בולט יותר.

 

וואלה שופס

 

וואלה שופס מציעה אתר גדול ומרשים. ראויה לציון העובדה כי האתר מפרסם שהוא מחויב לאמנת שירות עם הלקוחות שמציעה מחיר הוגן, וערבות לקבלת המוצר או הכסף בחזרה בכל מקרה.

 

מה מצאנו: את המצלמה מצאנו בשתי מכירות – קבוצתית ופומבית. נקודה מעניינת: במכירה אחת היא נמכרה על ידי היבואן הרשמי וזכתה לאחריות מלאה של שלוש שנים, ובמכירה השנייה היא נמכרה על ידי יבואן מקביל וקיבלה אחריות של שנה אחת בלבד. מדובר בהבדל משמעותי, וכדאי תמיד להציץ בנותן האחריות לפני שמקליקים על הרכישה. גם כאן מצאנו את המדפסת בקלות, במכירה קבוצתית ועם כל הפרטים הדרושים.

 

נוחות: הגלישה באתר נוחה ואין שום בעיה למצוא את המידע המבוקש. כמו כן, האינפורמציה המסופקת על המוצרים מרשימה ומספקת, וכוללת את כל הנתונים הדרושים – מקום האיסוף, נותן האחריות, מספר התשלומים וכו'. תהליך הרכישה עצמו הוא קצר, וניתן לבצע את הרכישה ללא צורך ברישום מקדים, על ידי מילוי הפרטים ואישור הקנייה.

 

שירות לקוחות: המידע למשתמש מופיע בצורת שאלות ותשובות, כאשר וואלה מפרטת את כל דרכי ההתקשרות עימה ונותנת תשובות לבעיות נפוצות שמתעוררות עם הצרכנים. אמנת השירות לה מחויבת וואלה היא דבר חשוב, ולמרות שחלק מהאתרים מיישמים נהלים דומים בפועל, כדאי שיתרגמו אותם למעשים ויציגו גם הם התחייבות ברורות אל מול הלקוחות.

  

P1000

 

P1000 הוא אחד האתרים הוותיקים ברשת, שעבר מספר גלגולים ומציע היום מגוון רחב של מוצרים במבחר תחומים.

 

מה מצאנו: את המדפסת מצאנו במחיר זהה למחיר שהתגלה באתרים אחרים. את המצלמה הדיגיטלית מצאנו במכירה פומבית בשילוב טריק מעניין: לאחר הזכייה ניתן לשדרג לדגם המתקדם יותר בתוספת תשלום של 300 שקל.

 

כדאי לשים לב לתוספות האלו במכירות פומביות, בייחוד במכירות קבוצתיות זולות. באתרים רבים אתם רוכשים מוצר בסיסי במחיר נמוך ואטרקטיבי, ולאחר מכן מקבלים שיחה מנומסת מאיש שירות לקוחות, שמציע לכם תוספות שונות במחירים שהם מעבר למחיר השוק. התוצאה הסופית: אתם עלולים לשלם מחיר גבוה יותר ממה שהייתם משלמים אם הייתם קונים את המוצר עם כל התוספות בתוכו מלכתחילה.

 

נוחות: על המוצרים קיבלנו מידע מפורט מאוד, ובמקרה של המצלמה קיבלנו גם הצעות לתוספות שונות הניתנות להזמנה עם החבילה. תהליך ההזמנה היה קל ופשוט ולא דרש רישום, אלא רק הגשת הצעה. יש לציין לטובה את הפירוט הרב שניתן למוצרים השונים וכולל מפרט טכני מלא, ולא רק מספר פרטים בסיסיים. יש אפשרות גם לחפש לפי מותגים שונים, אם אתם מעוניינים במוצריה של חברה מסוימת.

 

שירות לקוחות: בהתחלה חשבנו שגלשנו בטעות לאתר בחו"ל: P1000 הוא האתר היחיד שהציג מספר לפניות לקוחות בראש העמוד הראשי בצורה ברורה, בלי להתחבא, בלי לגלול ובלי לחפש. בהחלט נקודה ראויה לציון שמעידה על רצינות האתר. נוסף על כך, אפשר למצוא את תקנון השירות ורשימת שאלות נפוצות בסיסית, המאפשרת להתמצא בקלות.

 

נטאקשן

 

נטאקשן הוא אתר ותיק שסובל מפיצול אישיות. נטוויז'ן, מפעילת האתר, מחזיקה גם בנטאקשן וגם בנטאקשן 2, שני אתרים זהים מבחינת המוצרים הנמכרים אך שונים לחלוטין מבחינת העיצוב. האח הצעיר, נטאקשן 2, הוא לדעתנו הבחירה העדיפה: הוא מסודר, הגיוני ונוח יותר להתמצאות ובו בחרנו להתמקד.

 

מה מצאנו: את המצלמה מצאנו בשלוש מכירות שונות בו זמנית, עם תוספות ואפשרויות שונות. בהחלט מרשים. גם את המדפסת המבוקשת מצאנו, כשהיא מוצעת באותו המחיר כמו בשאר האתרים. הניווט קל ונוח, וניתן לחפש לפי מותגים או קטגוריות, או לצפות במכירות לפי סגירה בלבד.

 

נוחות: מצאנו את המוצרים בקלות באמצעות מנוע החיפוש וקיבלנו עליהם פרטים מלאים. למרות שבאתר מצוינות אפשרויות איסוף עצמי שבדרך כלל כוללות פרטים מסודרים על הספק, כמו טלפון או אימייל. הפירוט על המוצר היה מספק וכלל את כל הנתונים הטכניים. הרכישה מתבצעת בצורה ברורה וקלה, תוך הקשת מספר פרטים בסיסיים בלבד.

 

שירות לקוחות: בעמוד נפרד מופיעות שאלות ותשובות עם תצוגה ברורה של מספרי טלפון, דואר אלקטרוני וכתובות שאליהן ניתן לפנות לקבלת שירות. גם הצפייה בתקנון היא פשוטה, וניתן להגיע אליו מהעמוד הראשי.

  

חמש עצות לקנייה באינטרנט

  

1. כדאי לזכור שזה לא תמיד הכי זול: לאתרי המסחר יש יתרון בקיצוץ עלויות, אבל בחנויות הרגילות כבר שמעו על האינטרנט ומסוגלים להציע לכם במקרים רבים מחירים לא פחות טובים. עם זאת, לחנויות באינטרנט עדיין יתרון מוחץ בכל מה שקשור למוצרי אלקטרוניקה, מחשבים ומוצרי חשמל.

  

2. אין שום סיבה לקנות באתרים לא ידועים שלא שמעתם אליהם. אתם עלולים לקבל מוצרים שמקורם לא ידוע, וליפול בין הכסאות כאשר תזדקקו לשירות ואחריות.

  

3. למרות שהמכירות הפומביות הן אטרקטיביות, כמעט תמיד תמצאו שם מחיר קרוב מאוד למחיר בו אפשר לקנות את המוצר במכירה קבוצתית רגילה. לעתים במכירה פומבית נמכר בסוף המוצר במחיר גבוה יותר, רק כי הישראלי הממוצע לא מוכן לתת ל"ד' מכפר סבא" לנצח אותו.

  

4. חשוב מאוד לבדוק את האותיות הקטנות. המוצרים נראים יפים בתמונות, אבל לא תמיד יש קשר בינן לבין המציאות. הקפידו שאתם אכן רוכשים את הדגם המדויק של המוצר שאתם מעוניינים בו: הבדל של אות אחת יכול להפוך אותו למוצר אחר לגמרי.

  

5. פעם היו הבדלים גדולים בין מחיריהם של יבואנים מקבילים. היום הצטמצמו הפערים, וכדאי מאוד לבדוק האם המחיר הנמוך שמציע לכם יבואן מקביל מצדיק להתפשר ולא לקבל את מלוא האחריות שניתנת על ידי היבואן הרשמי. כשמדובר במוצר יקר זה קריטי במיוחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים