שתף קטע נבחר

סיבה למסיבה?

פסטיבל ישראל רשם השנה הצלחה נאה, עם מכירות גבוהות של כרטיסים ומופעים שזכו לביקורות משבחות, אך בכל זאת משהו היה חסר: החגיגה למשל. מרב יודילוביץ' מסכמת

פסטיבל ישראל שיינעל הערב, ה', רשם השנה הצלחה נאה הן מבחינת ההיצע האמנותי המגוון, העשיר והאיכותי והן מבחינת היענות הקהל, שרכש 52 אלף כרטיסים מתוך 70 האלף שהועמדו למכירה, כך לדברי הנהלתו.

 

עשרות מופעים וכאלף אמנים שהשתתפו בפסטיבל מישראל ומחו"ל, אמורים היו לנפק את התחושה שחזרנו לימים הטובים בהם הופכת ירושלים למרכז תרבותי קוסמופוליטי הומה. אז מה בכל זאת היה חסר? בעיקר תחושת ההפנינג, אבל לא רק.

 

איפה החגיגה?

 

פסטיבל במהותו הוא אירוע צבעוני ושמח, חי ותוסס, הומה ומלא התרחשות. אפשר לראות את זה בפסטיבלים אחרים דוגמת פסטיבלי הסרטים בירושלים ובחיפה, שמלבישים חג את רחבות הסינמטקים, או פסטיבל עכו לתיאטרון אחר שצובע את סמטאות העיר העתיקה מדי אוקטובר במיליון צבעים.

 

גם פסטיבל מחולות כרמיאל, שייפתח בחודש יולי, הוא דוגמה מצוינת לפיאסטה מהנה ומשובבת וכך גם פסטיבל הג'אז באילת, שמביא לצד התכנים התרבותיים אווירה שוברת שגרה.

ברור מאליו שבמדינה מוכת טרור והתרעות על פיגועים, לא פשוט לקיים אירועי חוצות, בעיקר במסגרת פסטיבל שמתרחש בעשרות מוקדים שונים. כל אירוע חוצות דורש מעורבות של כוחות משטרה ואבטחה גדולים שעלויותיהן גבוהות. בישראל 2005, בה התקציבים שומרים על הקיים במקרה הטוב ומצטמצמים במקרה הרע, מדובר במותרות כמעט, ובכל זאת, אירועי חוצות הם אחד האלמנטים המובהקים שהופכים פסטיבל לפסטיבל ולא למקבץ של יוזמות אמרגניות, טובות ואיכותיות ככל שיהיו.

 

בהחלט ניתן היה עם קצת מאמץ ומחשבה למלא את מתחם תיאטרון שרובר בבמות מיצג של אמני תיאטרון רחוב, מופעים מתחלפים של מוזיקאים בתחילת דרכם, הרכבים מעניינים בכל תחומי היצירה ואפילו דוכני אוכל שיצביעו על כך שמשהו שונה מהרגיל מתרחש במקום. בפסטיבל מגדירים משום מה את מכלול מופעי החינם כאירועי חוצות, אך לא כך הוא. פרוייקט "חצרות ירושלים", ששילב טיולים ומופעים בשכונות, הרצאות לקראת מופעים שהעבירו יועציו האמנותיים של הפסטיבל לקהל באכסדרות האולמות ותערוכת האמנות שהוצגה בשרובר, גם אם הוא יוזמה ברוכה, אינו ולא יהיה אירועי חוצות.

 

נקודה אופרטיבית נוספת שראוי היה לחשוב עליה בכל הנוגע לארגון הפסטיבל בירושלים, היא הסדרי הסעה בתשלום למתחם התיאטרון וממנו לטובת אותם המגיעים למופעים ללא רכב. אזור התיאטרון מרוחק יחסית מן המרכז ובתום המופעים אין בו ולא מונית אחת לרפואה.

 

מחסור ביד מכוונת

 

ההערות האלו, משמעותיות יותר או פחות, נוגעות בתחום הקוסמטיקה של הפסטיבל. הבעיה המרכזית והעקרונית יותר, קשורה בפורמט היועצים החדש, שהוחל השנה לראשונה, ומבטל את פונקצית המנהל האמנותי שהתקיימה עד כה.

חשיבותו של מנהל אמנותי במוסד תרבותי היא שאלה קרדינלית שמהדהדת היום לא רק במסדרונות פסטיבל ישראל שבירושלים. השאלה העקרונית הזו, שעלתה במלוא חריפותה בשנה האחרונה בתיאטרון הלאומי "הבימה", היא זו שתקבע בסופו של דבר את צביונה של מפת התרבות הישראלית.

 

היעדר נוכחותו של מנהל אמנותי בפסטיבל הורגשה השנה מאוד. קו אמנותי וקונספט כללי הם מושגים מופשטים משהו, ובכל זאת, אותו "אקסטרה" שגורם לקו דמיוני לקשור בין האירועים השונים - נעלם הפעם מן העין. דוגמה לנחיצות מנהל אמנותי אפשר היה לראות למשל במופע הפתיחה "משחק מרכבה" של תיאטרון קליפה. הפרוייקט, שהוזמן על ידי הפסטיבל, יכול היה, בעזרת נוכחות דרמטורגית מלווה ומדריכה, לצמוח ולהבשיל, אך בהיעדרה התקבל כמקבץ של רעיונות טובים שהלכו ברובם לאיבוד.

 

השאלות המרכזיות שהנהלת הפסטיבל תידרש להתמודד איתן בעתיד הקרוב הן, בין היתר, האם פסטיבל ישראל הוא מוסד תרבותי יוצר, מסגרת שאליה יוצקים תוכן או כזו שמאגדת בזמן ובמקום מוגדרים רצף של אירועים ללא חשיבה אמנותית?

 

בחירה באופציה של איגוד אירועים ללא חשיבה אמנותית תהפוך את פסטיבל הדגל של האמנויות בישראל למוסד אמרגני מסובסד ותו לא. בתקופה בה תחום אמרגנות התרבות הפרטית פושט רגל ויד, נראה כי פסטיבל ישראל בצביונו הנוכחי ממלא בלית ברירה את החלל שנוצר. היום יותר מתמיד ברור כי מופעי תרבות איכותיים לא יגיעו לישראל ללא התקשרות כזו או אחרת בין אמרגנים פרטיים למוסדות מסובסדים מכספי ציבור. מציאות זו מדגישה עוד יותר את הצורך בניהול אמנותי שיתעקש ולא יתפשר על האיכויות האמנותיות.

 

כל אחד ממנהליו האמנותיים של הפסטיבל ספג ביקורת כזו או אחרת. נגד אופירה הניג, מנהלת הפסטיבל בארבע השנים האחרונות, טענו כי הבחירות שעשתה היו ניסיוניות, איזוטריות ופוליטיות מדי. בחירותיו של מיכה לבינסון, שקדם לה בתפקיד, נתפשו כפחות חדשניות ויותר קלאסיות. כך או כך, נוכחותם ובחירותיהם של מנהלים אמנותיים איפשרה לפסטיבל להפוך לגוף שמסמן קריאת כיוון אמנותית ומזהה וחושף את הכוחות העולים בתחומי היצירה השונים בעולם. לא פחות חשובה תרומתם של מנהלים אמנותיים בחיבורים בין יוצרים מתחומים שונים, שלא היו יוצאים אל הפועל אילולא פלטפורמת הפסטיבל היתה יוזמת אותם. חשוב שתרומתו זו של פסטיבל ישראל לא תיעלם בעתיד או תיבלע בתוך אילוצים כאלה או אחרים.

 

נקודות האור

 

מבחינת רמת המופעים מדובר השנה במקבץ מעניין ואיכותי. בלטו במיוחד קבוצת תיאטרון "פלוז" מגרמניה עם ההצגה "תיאטרון האשליות"; בלט קולברג; תיאטרון ריגה עם "השחף" מאת צ'כוב בבימויו של פיטר שטיין; או "טוגה" המשותף לכוריאוגרפית קרלוטה איקדה, הרכב הבוטו הנשי שלה ולהקת הרוק "ספינה".

 

גם המופעים המסחריים יותר שקרצו לפופולרי כמו "ג'אמפ" של קבוצת יי-גאם מדרום קוריאה, או "טאו" מיפן ואפילו "קרקס אלואז" מקנדה, שמרו על רמה אמנותית גבוהה.

 

בתחום המוזיקה הקלאסית זכתה אמנם האורטוריה "אליהו" מאת מנדלסון לביקורות מעורבות, אך לעומתה הניו לונדון קונסורט מבצעים את "יוהאנס פסיון" או "מונטוורדי עד הסוף" - חיבור בין התזמורת הסימפונית ירושלים ומקהלת מונטוורדי מהמבורג שנוצר במיוחד עבור הפסטיבל - זכו לשבחים. חיבור נוסף שנולד בהזמנת הפסטיבל הוא בין חתן פרס ראש הממשלה למלחינים, אהרון חרל"פ, התזמורת הקאמרית של האקדמיה למוזיקה בירושלים, האקדמיה לאמנות בצלאל והבמאי יוסף רוכליץ לטובת פרוייקט האופרה "תרז רקאן" על פי ספרו של אמיל זולא לליברטו מאת דנה גור ז"ל. יצירה זו, שנכתבה לפני שלוש שנים וזכתה בפרס האופרה הישראלית, אמנם לא הוזמנה על-ידי הפסטיבל, אך חיבור הגורמים הוא עשייה של הנהלת הפסטיבל ובמסגרת זו עלתה היצירה בבכורה.

 

ערבים חד פעמיים שנוצרו בהזמנת הפסטיבל כמו המופע "קריאת ההר" של אייל סלע ואנסמבל דארמה, או ערב המחווה ליהודה עמיחי ששילב בין שיריו ליצירות קולנועיות חדשות, עוררו אף הם עניין רב. כך גם שני המופעים שינעלו את הפסטיבל הערב - "גאלה של כוכבים", בו מארחת הרקדנית טליה פז רקדנים מבצעים בינלאומיים, וערב המחווה לשירי חנן יובל, "אתם זוכרים את השירים", במהלכו יבצעו "החברים של בני" ושירה יובל בליוויי התזמורת הסימפונית ירושלים ומקהלת אורטוריו, קנטטה בה משולבים שיריו של יובל כקוראלים. לערב זה כתבו גיל שוחט, אלדד שרים, יהודה הגר ומשה זורמן עיבודים חדשים לשיריו של יובל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"טאו" מיפן. רמה אמנותית גבוהה
בלט קולברג. בלטו
קרקס אלואז. קריצה לפופולארי
לאתר ההטבות
מומלצים