שתף קטע נבחר

מה שהחברות והארגונים מחפשים

מהר מאוד התברר לנו שפתרון ה-VOIP הוא מה שחברות וארגונים מבוזרים מחפשים. ניהול מרכזי, ההתקנה פשוטה וגם רשת IP-VPN

מה שהחברות והארגונים מחפשים

 

מהר מאוד התברר לנו שהפתרון הזה הוא מה שחברות וארגונים מבוזרים מחפשים:

 

1. ניהול מרכזי של כל מערכת הטלפוניה הארגונית, כאשר כל הסניפים בכל העולם מקבלים את אותם השירותים, מאותו שרת VoIP, שמקומו הפיזי בכלל לא חשוב. עם מערכת VCX אין צורך כלל להתקין בכל סניף מרכזיה פרטית, אין צורך בתא קולי מקומי או בשרת פקס מקומי. את כל השירותים ניתן לספק מרחק, על רשת ה-IP שמחברת את הסניף למרכז. זו יכולה להיות רשת קווים שכורים או, כפי שיותר מקובל היום, רשת IP-VPN.

 

2. ההתקנה בסניף פשוטה במיוחד, מאחר ואין צורך בפרישת שתי רשתות במקביל - רשת טלפוניה לצד רשת נתונים. היום לכל הרשתות המקומיות יש רוחב פס מספיק להעברת שיחות על אותם זוגות נחושת שמעבירים נתונים ואפשר לחסוך את כל התקנת הרשת הטלפונית. בתצורה אופיינית,

ה-Hub בסניף כולל מתג (Switch) מודולרי (Stackable), אליו מתנקזים כל החיבורים לנקודות הקצה (טלפונים ומחשבים), ונתב פס-רחב שמחבר את המתג לאינטרנט דרך חומת אש. המתג והנתב הם רכיבי רשת פשוטים ביותר, שאינם דורשים תחזוקה, ושניתן לשלוט בהם מרחוק.

 

3. רשת IP-VPN מחברת את כל הסניפים עם המרכז ולמעשה הופכת את אוסף הרשתות המקומיות לרשת אחת. יש כמובן צורך במערכת הגנות אינטנסיבית כדי לוודא שמעבר המידע באינטרנט בטוח מפני האזנות, אך מתברר שקשה יותר ליירט שיחת טלפון IP משיחת טלפון מסורתית.

 

4. רשת ה-IP החדשה, שהיא "רשת כל הרשתות הארגוניות", משמשת לא רק להעברת שיחות טלפון בתוך הארגון. היא גם פלטפורמה מאוחדת לחיבור כל הארגון לאינטרנט ולחיבור כל הארגון לרשתות טלפון חיצוניות במקומות שונים בעולם. למשל, חברה בינלאומית משתמשת ברשת IP-VPN כדי לחבר את הסניפים בארה"ב, אירופה, המזרח הרחוק ודרום אמריקה.

 

בכל סניף, כמובן, יש לה חיבור לספק הטלפוניה המקומי, באמצעות מרכזיה אנלוגית. בהתחלה הרשת נועדה רק להעברת נתונים, כך שמכל מקו בעולם עובדי החברה יכולים להיכנס למערכות הליבה ולבצע טרנסאקציות בזמן אמת. למשל,

להכניס הזמנות או לשחרר תשלומים לספקים. על הבסיס הזה החברה הוסיפה שירותי VoIP, בהתחלה כדי לחסוך את עלויות הטלפוניה בחיוג בין הסניפים. במקום לשדרג את המרכזיות הישנות בסניפים, שיודעות לדבר רק עם רשתות טלפוניה מיושנות, הוחלט להחליף אותן במרכזיות IP.

 

אך התברר שזול יותר לוותר בכלל על מרכזיות מקומיות ואפשר להסתמך על שירותי מרכזיה מרוחקת, במקרה זה ממטה החברה בלונדון. מכל הבחינות התפקודיות, לעובד בטוקיו או בבואנוס-אירס לא משנה ששרת המרכזייה נמצא בלונדון ויחידת הגיבוי בלוס-אנג'לס. מבחינת מנהל התקשורת בחברה, הארכיטקטורה החדשה חסכה 40 אחוז בעלויות ציוד, 70 אחוז בעלויות תחזוקה, 60 אחוז בעלויות תקשורת עבור שירותים קנויים ו-50 אחוז במספר אירועי התקלה. התברר כי ציוד IP שתוכנן מראשיתו לדרישות המחמירות של חברות הבזק (ה-Carriers) מספק רמת אמינות גבוהה בהרבה מהרמה של מרכזיות פרטיות.

 

5. ניתן להכניס את המהפכה לארגון בהדרגה, לא ב-Big Bang. המעבר לטלפוניית IP נעשה בהדרגה, בהתפשטות קונצנטרית מהמרכז לפריפריה. אחר שהמרכז כבר פועל בצורה החדשה, ניתן לחבר אליו סניפים לפי סדר קדימויות שנקבע על ידי האסטרטגיה העסקית. בהרבה מקרים ראינו שדווקא הסניפים המרוחקים מאוד, הקטנים והבלתי עמוסים, שימשו "שפני ניסיון" למעבר ל-VoIP.

 

במקרים אחרים ההטמעה קודמה על בסיס גיאוגרפי (קרבה למשאבים טכניים וכוח אדם במקרה של תקלה) או פיננסי (סניפים בארצות שעלויות התקשורת בהן גבוהות במיוחד). בכל מקרה אפשר ליצור תמהיל אופטימלי של טכנולוגיות. אפשר, מצד אחד, לרכוש טלפוני IP ולחבר אותם מעכשיו לעכשיו לרשת הנתונים ודרכה לשרת ה-VoIP. ואפשר להמשיך להשתמש בטלפונים אנלוגיים ובמרכזיה המקומית, אליה מוסיפים Gateway לרשת IP, מצד שני. ובמקומות שמרכזית ה-IP נזקקת לקשר טלפוני עם הרשת האנלוגית של חברת הבזק המקומית, קיים Gateway עם פונקציונליות הפוכה שייצור את הקשר המבוקש.

 

יכולת להתאים את הפתרון לארגון

 

באיור המלווה מאמר זה אפשר לראות בצורה גרפית את התפקידים שממלאים מוצרי סדרת 3Com VCX בסכמה ארגונית הכוללת מרכז, סניפים עיקריים, משרדים מקומיים ומשתמשים ניידים/עובדים מהבית. במעבר משמאל לימין אפשר לזהות:

 

במשרד המרכזי: ליבת הרשת היא מערכת מתגים כפולה (לצורך הגנת יתירות, Redundancy), שכוללת מתגי שדרה מודולריים (Switch 7700) ומסביבם מתגים מחלקתיים במבנה Stackable. השדרה מחוברת דרך שני נתבים מסוג Router 5680 לרשת IP של ספק השירות ודרכו לאינטרנט. כמו כן אפשר למצוא במרכז קונסולת ניהול מרכזית, שמריצה את פלטפורמת Network Management Software, שער (Gateway) לרשת הטלפון האנלוגית (PSTN), ושרת טלפוניה מסוג 3Com VCX V7000 IP. שימו לב לכך שטלפון IP מתחבר ישירות לרשת וכי רוב האבזרים דורשים הגנה מפני וירוסים. הגנה זו מסופקת כחלק מחבילת VCX.

 

בסניף המרוחק: הפתרון דומה, רק שהדרישות פשוטות יותר. אין צורך ביתירות קפדנית כל-כך - ואין קונסולת ניהול מקומית. המשרד המרוחק מנוהל מהמרכז כאילו הגיאוגרפיה "התנדפה" ואין הבדל בין מי שעובד בלונדון ובין מי שנמצא במנצ'סטר. שימו לב לכך, שהמשרד המרוחק מחובר במקביל לרשת IP (באמצעות נתב) ולרשת PSTN (באמצעות Gateway) כדי לספק גיבוי הדדי. אפשר בהחלט לבחור בחיבורים לרשתות IP בלבד, ואז רצוי לספק את הגיבוי ע"י התקשורת עם שני ספקי ISP שונים.

 

המשרד האזורי: נופל בין שתי הקטגוריות הקודמות. הוא עשיר יותר באמצעים מסניף מרוחק אבל לא עשיר מספיק כדי לשכפל את כל מערכותיו. הליבה משוכפלת במערך Redundancy ויש בו קונסולת בקרה ושליטה עצמאית, כך שהוא יכול לתפקד גם במקרה של נתק תקשורתי מול המרכז. אפשרות נוספת שלא מיוצגת באיור היא מערך הטרוגני, בו חלקים שונים של המערכת (סניפים או משרדים אזוריים) עדיין מקבלים שירות של מרכזיה פרטית אנלוגית.

 


עם כיוון השעון: בריבוע השמאלי - המשרד המרכזי, הסניף המרוחק, המשרד האזורי, העובד המרוחק

 

 

העובד מרחוק/מהבית/מהדרכים: עבורו רשת IP עוברת תמיד דרך אינטרנט ולכן הוא זקוק לנתב שכולל חומת-אש ותמיכה ב-IP-VPN. אם הוא משתמש בטלפון IP אבל החיבור בבית נשאר אנלוגי, הוא יזדקק ל-Gateway על מנת "לדבר עם הענן".

 

"מה שמשותף לכל המשתמשים, בכל הסניפים ובכל המשרדים, היא תוכנת הלקוח 3Come Convergence Client", אומר מייק. "זו מערכת תוכנה מבוססת Java שמספקת ממשק אחוד וקונסיסטנטי לכל צורות התקשורת במסך אחד. היא מחברת את פתרונות החומרה של 3Com לפתרונות של יצרנים אחרים הודות למעמד של סטנדרט דה-פקטו של פרוטוקול SIP (קיצור של Session Initiation Protocol). הסטנדרט הזה מהווה היום בסיס בלבדי כמעט לאינטר-אפרביליות ברשתות VoIP.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים