שתף קטע נבחר

פרטנר וסלקום מציגות: ייסורי הנדודים בסלולר

גם אם סיימתם לשלם לסלקום ולפרטנר על המכשיר הנייד לא תוכלו לנדוד איתו למתחרה. החברות נעלו את המכשיר והן ישחררו אותו רק אם תשלמו עוד

 

אחד הקמפיינים הראשונים של פרטנר הציג את כרטיס הסים בטלפון הנייד כחבר אישי של הלקוח. הסים, אותו שבב שבו נמצא כל המידע על הלקוח - מסלול החיוב שלו, מספרי הטלפון בזיכרונות ופרטים נוספים - הוא קו הטלפון של הלקוח. הכרטיס יודע מי אתה, מה אתה אוהב, מי החברים שלך ואיך בדיוק תוכל ליצור איתם קשר.

 

שתי החברות המשתמשות בטכנולוגיית GSM בארץ, פרטנר וסלקום, הקפידו גם להציג את היתרון העיקרי של הכרטיס מבחינת הלקוח: אפשר להחליף מכשירים ניידים בקלות, בלי להגדיר מחדש את הצרכים שלכם מהטלפון החדש, ומבלי להקליד פעם נוספת את ספר הטלפונים שאגור בתוכו.

 

אבל היתרון הזה מבחינת הלקוח היה גם חיסרון מבחינת החברות: מאחר שכל מה שהחברות מספקות ללקוח מתמצה בכרטיס הסים, הלקוח יכול לקחת את המכשיר שרכש מחברה אחת ולהכניס לתוכו כרטיס סים של חברה אחרת. כך קל יותר ללקוח להחליף מפעילים, מאחר שהוא יכול לעשות זאת בלי להחליף מכשיר. את הפונקציה הזאת, חברות הסלולר אהבו פחות.

 

רוצה לעבור? תשלם

 

חברות הסלולר שקדו ומצאו דרך שתאפשר ללקוחות ליהנות מהיתרונות של כרטיס הסים, אך תקשה עליהם לנדוד לרשת אחרת: הן פשוט נעלו את כרטיס הסים בתוך המכשיר שהלקוח רכש מהחברה. המשמעות של הנעילה היא שהלקוח אינו יכול להתקין כרטיס סים של המתחרה בלי לעבור קודם בחברה שבה היה מנוי עד כה. נעילת כרטיס הסים נקראת SIM LOCK, והיא מאפשרת ללקוח להשתמש בכרטיס הסים שלו רק במכשיר שרכש מהחברה.

 

הלקוח רוצה לעבור למתחרים? אין בעיה, שישלם. תמורת הסרת הנעילה על כרטיס הסים הוא ישלם 200 שקל בפרטנר, ו-160 שקל בסלקום. ויש עוד: אם הלקוחות נוסעים לחו"ל ורוצים להתקין כרטיס סים מקומי במכשיר הישראלי שלהם, דבר שיחסוך מהם הרבה מאוד כסף בשיחות, הנעילה תמנע זאת, ותיאלץ אותם להישאר עם התמחור הישראלי.

 

בעצם, אין כל סיבה שהסרת הנעילה על כרטיס הסים תעלה כסף ללקוח. הסרת הנעילה היא פרוצדורה פשוטה מאוד, שכוללת הקשת קוד סודי במקשים של מכשיר הסלולר. ואולם מאחר שהקוד נמצא בחברה, החברות דורשות תשלום כדי לקבל אותו.

 

מובן שלקוחות שאינם מעוניינים לשלם תמורת כרטיס הסים שלהם יכולים לפנות לשוק הפיראטי המפותח שבו אפשר לשחרר נעילות כאלה, או לחפש באינטרנט שירותי שחרור נעילות, תמורתם ישלמו כרבע מהמחיר שגובה חברת הסלולר. ואולם מה יכולים לעשות כל אלה שאינם מעוניינים לעבור על החוק, שכן שחרור נעילה של כרטיס סים שאינה מתבצעת דרך חברת הסלולר, אינה חוקית בישראל? לשלם כמובן - עוד קצת.

 

התשובה לשאלה מדוע חברות הסלולר גובות כל כך הרבה כסף תמורת שחרור כרטיס הסים, פשוטה: כי הן יכולות. בחברות מסבירים את הנעילה בכך שכאשר לקוח עובר חברה, החברה צריכה לפצות את עצמה על כך שאותו לקוח קנה ממנה מכשיר במחיר מסובסד בתחילת הדרך.

 

עם זאת, מדובר במעין מס אחיד על הלקוחות - לא כל המכשירים שחברת הסלולר מוכרת לנו הם באמת מסובסדים, על חלקם היא אפילו מרוויחה כסף. חלק מהלקוחות ניזוקים בעקבות התשלום, וחלקם יכולים להרוויח. מה שבטוח, אפילו חברת הסלולר לא יודעת מי מרוויח ומי מפסיד.

 

הנעילה - הגנה על הלקוח

 

 

מי שנועל את המכשיר הם יבואני המכשירים. הם עושים זאת בעקבות דרישת חברות הסלולר. אם הם לא היו עושים את זה, היה חסם אחד פחות למעבר לקוחות בין חברות, לפחות בין סלקום לפרטנר. ובזה החברות הללו ממש לא מעוניינות.

 

מסלקום נמסר בתגובה, כי הטלפונים שנמכרים על ידי החברה מסובסדים, ולכן בעת הדרישה לפתיחת כרטיס הסים נגבה כסף מהלקוח. זאת, כדי לפצות את החברה על הסבסוד שהוענק למכשיר.

 

מפרטנר נמסר בתגובה: "כמפעיל סלולר, חברת פרטנר משווקת מכשירים ובחלק מהמקרים מסבסדת את עלותם כדי לאפשר ללקוחותיה. סבסוד המכשיר נעשה על ידי החברה בעלות לא מבוטלת, ומצטרף לעלויות של השיווק והמכירה. תכונת ה-SIM lock במכשירים סלולריים הפועלים בטכנולוגיית GSM נועדה להפחית את הסיכון לגניבת המכשיר ולביצוע הונאות באמצעותו, במטרה להגן על הצרכן.

 

"תכונה זו נהוגה בקרב מפעילים סלולריים רבים במדינות רבות בעולם, הפועלים בטכנולוגיית GSM. תכונה זו מובאת לידיעתם של לקוחותינו במסמכי ההתקשרות עליהם הם חותמים. לקוח המבקש לבטל את תכונת ה-SIM lock במכשירו יכול כמובן לעשות זאת, ואנו עומדים לשירותו לטיפול בנושא. לטובת ביצוע הפעולה, נדרש מהלקוח תשלום יתרת ההטבה או ההנחה שניתנה לו על ידי פרטנר עבור המכשיר או תשלום עבור ביצוע הפעולה במסגרת הטיפול בשירות הלקוחות של החברה, בבקשת הלקוח כאמור".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים