שתף קטע נבחר

נגני מוזיקה: הבעיה היא הקול

היצרנים של נגני המוזיקה לא עושים הרבה כדי לשפר את איכות הצליל בנגנים, משום שהקונה הממוצע מתעניין רק בנפח הדיסק ובגימיקים האחרונים של תצוגה גרפית

כל נגן מוזיקה שמגיע למערכת PC Magazine בניו יורק נוחת על שולחני ומחכה לדינו. מה שבסוף השבוע אני עושה להנאתי, במשך ימי העבודה אני צריך לעשות לפרנסתי. זו הסיבה מדוע נחשפתי לכל נגן MP3 שנמצא על מדפי החנויות - ומדוע החלטתי להתייחס בצורה יותר הנדסית לאספקט האיכות המוזיקלית של המכשירים האלה.

 

כי אם אשתמש אך ורק בשיפוט סובייקטיבי, סביר שאף אחד מהם לא היה זוכה בהרבה מילים חמות. מכשירי המדידה שהצטיידתי בהם - אוסילוסקופ, מחוללי רעש "לבן" ואותות אודיו, ונתח ספקטרלי של תדרי אודיו - הרבה יותר סבלניים מהאוזניים שלי, שתורגלו להקשיב למוזיקה, לא לאפקטים.

 

ראשית, וידוי קצר

 

כשאני מאזין למוזיקה מוקלטת, אני רוצה לשמוע אותה בדיוק כפי שהיא הוקלטה. המבצע, המנהל המוזיקלי, התזמורת ומהנדס הקול עובדים די קשה כדי לקבל תוצאה איכותית עליה הם מוכנים לחתום. אין שום הגיון להשתמש בכפתורי Bass ו-Treble כדי להדגיש את הקצה הגבוה או הנמוך של הספקטרום - בניגוד לדעתם של המבצעים והמקליטים!

 

ועוד יותר גרוע לשחק באיקוולייזר וכך לעוות את הצלילים הטבעיים, או ליצור אפקטים של תלת-ממד כאשר סטריאו נקי זה מה שצריך לשמוע. קול מרחבי הוא חיוני במשחקים ובסרטים, כאשר המיקום המרחבי של המאזין משתנה מרגע לרגע. אבל כאשר אני מאזין למוזיקה מוקלטת, אני רוצה לשחזר את חוויית המאזין בקונצרט. יושב בסלון ומאזין לפברוטי או עומד בפארק ושומע את ספרינגסטין, זה לא משנה. יש לי שתי אוזניים ושני רמקולים מספיקים כדי למלא אותן במוזיקה. צליל מרחבי יכול להתאים לסוגים מסוימים של "טכנו", אבל זו אינה מוזיקה לאוזני.

 

טעות: להשתמש באקוולייזר כדי לקבל צליל טבעי

 

מסיבה זו, כאשר אני בודק מכשיר מוזיקלי, אני מעדיף לא לשחק בכוונוני EQ ושופט את האיכות המוזיקלית במצב ברירת המחדל שקבע היצרן. מצב זה אמור להעביר את הצליל ללא "הוספת צבע" - ואז מתגלה המלך במערומיו. כאשר הבאסים לא מודגשים באופן מוגזם, אפשר להתרשם עד כמה רחוקים הצלילים שאתם שומעים מהנגן מהצלילים שיוצאים ממערכת האודיו באמצעותה ביצעתם את ה-RIP להקלטה המקורית.

 

הרבה נגנים פופולריים חזרו ממני לשולח עם חוות דעת לא מחמיאות, ואני הוצפתי בקריאות טלפון של מנהלי שיווק עצבניים המנסים להסביר לי משהו שאני לא רוצה לדעת: איך להשתמש ב-EQ כדי לקבל את הצליל "שאני אוהב".

 

כדי לנער אותם הבאתי למשרד את ציוד האנליזה שלי והתחלתי לדגום את הצלילים כפי שעושים למערכות קול יוקרתיות. התוצאות הראשוניות כמובן חיזקו את דעתי, שהיצרנים "חותכים פינות" בכל מה שקשור באיכות הקול. לרוב האוזניות אין בכלל סיכוי להתמודד עם צלילים נמוכים מתחת ל-100 הרץ וכדי לכפר על החוסר הזה היצרנים מעודדים את השימוש בעוצמה מופרזת.

 

הרמקול הזעיר שמורכב תוך האוזנייה מקבל אות ממגבר הספק די מוגבל, שקל להכניס אותו לרוויה. כדי לקבל באסים חזקים, התדרים הגבוהים נדחפים לאזור "לא ליניארי" והתוצאה היא צלילים "עכורים", ללא ברק וללא הפרדה. אפשר לשפר את המצב חלקית בעזרת אוזניות איכותיות יותר - ויקרות יותר - אבל בהרבה מקרים הצליל המעוות מגיע כך כבר מהמגבר הראשוני שבנוי בגוף הנגן.

 

כדי לטפל בכך היצרנים ממליצים לבחור פרופיל EQ המתאים לטעם האישי - בלי לספר לנו שהאיקוולייזר מכניס עיוותים אחרים, בדרך כלל גרועים יותר, מהעיוותים שהוא פותר. את זה מראים הניסויים שלי.

 

עיוותים הרמונים ועוד

 

תוכלו להתרשם בעצמכם מההתנהגות של נגנים שונים במצבי EQ שונים באתר שלי. זה פרויקט בתחילתו ובכוונתי להוסיף על הדוגמאות הראשונות ככל שנגנים נוספים יגיעו לידי. מה שרואים, בנוסף לגרף הענות-תדר "לא ליניארי" (כלומר חלקים שונים של הספקטרום מוגברים בצורה שונה ובמקום קו ישר רואים הרים ועמקים), הם עיוותים הרמוניים עצומים ועוותי "אינטר-מודולציה" מפחידים.

 

עיוותים הרמוניים אומרים, שהיחס הנכון בין הרמוניות שונות של אותו צליל בסיס מתעוות. התוצאה לאוזן דומה לשינוי סולם מוזיקלי - למעט העובדה שהשינוי הוא כאוטי וכל כלי משנה את צבע הצליל שלו בצורה אחרת. ולפעמים, הודות לטיפול אגרסיבי ב-EQ, נוצרות הרמוניות איפה שהן לא אמורות כלל להופיע.

 

רעש רקע צורמני

 

עיוותי Inter-modulation יוצרים טונים חדשים ולא רצויים מערבוב טונים אחרים. הטונים החדשים נוצרים בתדרים שהם הפרש או סכום התדרים המעורבבים, בין אם הם תדרים יסודיים או הרמוניות שלהם. בדרך כלל יש דיכוי טוב של האינטר-מודולציות של תדרי היסוד (שהם נמוכים יחסית) אבל הן מופיעות כאשר ההרמוניות הגבוהות מתחזקות הודות לעיוותים הרמוניים.

 

התוצאה היא רעש רקע שורקני, כאילו מישהו שואב את השטיח בזמן שאתם מנסים להקשיב למוזיקה. אלה גם אלה גורמים למוזיקה המופקת מנגן שעולה 200 או 400 דולר להישמע כמו רדיו טרנזיסטור שמחירו 20 או 40 דולר - ובכלל לא משנה באיזה תדר ובאיזה Codec דגמתם את המקור. היצרנים, כך אני מעריך, יודעים זאת. אבל הם לא עושים הרבה כדי לשפר את איכות הצליל בנגנים, משום שהקונה הממוצע מתעניין רק בנפח הדיסק ובגימיקים האחרונים של תצוגה גרפית. אני לא קונה ממוצע ואתם יכולים לסמוך עלי שלא אניח לנקודה הזאת עד שהיצרנים יתחילו להתייחס יותר בכבוד לאוזניים שלנו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הקונה הממוצע מתעניין בגימיקים"
צילום: איי פי
מומלצים