שתף קטע נבחר

משרד התמ"ת יפעל נגד "מחירים שמורים" במכירות פומביות

עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד המסחר והתעשייה: "זה לא מקובל עלי. הרי זו לא מכירה פומבית, בייחוד כשלא מופיעה הבהרה מפורשת בעניין המחיר השמור וכאשר המחיר מוסתר לעינו הצרכן. נפעל בעניין"

משרד התעשיה והמסחר מתכוון לפעול נגד אתרי מסחר אלקטרוני המנהיגים שיטה של "מחירים שמורים" במכירות הפומביות שהם עורכים, על מנת להגן על עצמם מפני הפסדים כספיים.

 

"זה לא מקובל עלי", אומר עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד המסחר והתעשייה, "הרי זו לא מכירה פומבית, בייחוד כשלא מופיעה הבהרה מפורשת בעניין המחיר השמור וכאשר המחיר מוסתר לעין הצרכן, כך שהאתר שולט במחיר הסופי. על כן, המכירה הפומבית הזו היא חסרת משמעות לדעתי".

 

תזכורת

 

לאחרונה דיווחנו כאן כי חברת סקאל החליטה להנהיג "מחיר שמור" במסגרת חלק מהמכירות, לרוב של מוצרים פחות פופולריים, כמו מדיחי כלים תנורים ועוד. על פי שיטה זו, לכל מוצר נקבע מראש מחיר מינימום, שאינו נמסר ללקוח ורק בסוף המכרז, אם המשתתפים הצליחו להגיע או לעבור את מחיר המינימום, המכירה יוצאת לפועל.

  

במילים אחרות, מי שמצליח "לרכוש" תנור בשווי 6,000 שקל ב-300 שקל לא יזכה במוצר משום שהאתר יכול לבטל את המכירה או להאריך אותה עד שמחיר המינימום יגיע. בעקבות הפרסום הגיעו למערכת תלונות רבות של גולשים הטוענים כי נפגעו מהשיטה הזו.

 

נציין כי המדיניות של סקאל און ליין מבטאת בגלוי מדיניות שבמשך שנים העדיפו אתרי המסחר האלקטרוני להצניע. כלומר, לאתרי המסחר האלקטרוני ולספקים יש דרכים רבות בהן הם יכולים "להגן על עצמם". בעקבות הכללים החדשים של סקאל, יש מקום לשאלה אם ההגדרה "מכירה פומבית" אינה מטעה, שכן בין המשמעות המקורית של המכירות הפומביות לבין האופן בו הן מיושמות כיום באינטרנט אין כמעט קשר.

 

תלונות הצרכנים

 

ל' השתתף במכרז באתר סקאל, זכה בו, אך למרבה פליאתו לא קיבל את המוצר. "בערב אחד עקבתי במשך זמן רב אחר מכירה של מגהץ קיטור מיוחד שעלותו, על פי האתר 5,400 שקל. הצעתי סכום של 980 שקל וזכיתי. כאשר ביקשתי לברר את העניין הוסבר לי כי נקבע מחיר מינימום למוצר ומכיוון שהמכירה הסתכמה בסכום נמוך יותר, הוארכה המכירה ב-24 שעות נוספות".

 

גם ר' מעלה שאלות נוקבות: "לפני כחודש הגעתי למסקנה כי יתאים לסלון שלי מסך פלסמה חדש. נכנסתי לאתר של סקאל, וראיתי את אשר חפץ ליבי במחיר מאוד מפתה. המכירה התחילה ב-99 שקל, נקבתי בסכום שרציתי, חיכיתי עד לסוף המכירה וזכיתי. לפתע ראיתי הודעה קטנה המבשרת שהמכירה היא במחיר מוגן. כמובן שהאריכו את המכירה, אבל בכל זאת החלטתי לנסות שוב. למחרת העניין חזר על עצמו. 

 

"התעצבנתי על חוסר ההגינות שלהם ושלחתי להם מייל ובו כתבתי שאם נותרה בהם הגינות כמו לאתרים אחרים, עליהם לקבוע מחיר פתיחה שיאפשר להם למכור את המוצר מבלי להפסיד או שיגלו לצרכנים מראש את המחיר השמור על מנת שלא יבזבזו זמן יקר בבהייה באתר שלהם. זה פשוט מרתיח איך הם משחקים עם הציבור הקניינים. זה חייב להיפסק".

 

תגובת סקאל

 

"במקרה בו הצעות משתתפי המכירה נמוכות ממחיר המינימום, רשאית החברה לבטל את המכירה או להאריך את מועד סגירת המכירה, במרווחים של 24 שעות, על פי תקנון האתר", נמסר מסקאל, "בעת הכניסה לדף המכירה באתר האינטרנט מצוין במפורש כי המכירה בה משתתפים הינה מכירה פומבית במחיר שמור".

 

"ההצעות במכירה בה הלקוח השתתף לא הגיעו למחיר המינימום הנדרש במכירה ולכן הוארכה, כפי שרשאית לעשות החברה כאמור לעיל. בהתאם לכך, כאשר הלקוח נכנס לדף 'ההזמנות שלי' באתר האינטרנט, אינו ראה את תוצאות המכירה מאחר וכאמור המכירה נמשכה עקב אי הגעת ההצעות למחיר הסף".

 

גם Get It בעניין

 

אך לא רק האתר של סקאל משתמש בשיטה זו. בעיתון "מעריב" דווח לאחרונה, כי גם האתר Get It של ג.יפית, נוקט בשיטה דומה. שלא כמו האתר של סקאל, Get It לא מיישמים את המחיר השמור על המכירות הפומביות אלא עבור מכרזים בלבד. "אצלנו המכירות הפומביות הן מכירות רגילות לחלוטין - אין ביטולים או הארכות", אומר יאיר זהבי, סמנכ"ל Get It, "לעומת זאת, המכרזים שלנו אינם שונים מכל מכרז אחר, עם הסתייגות אחת - אם אין הצעה המגיעה למחיר המינימום שנקבע, המכירה לא תתבצע. הפרדנו בין המכירות הפומביות למכרזים בכוונה".

 

זהבי סבור כי מדיניות זו חוקית לחלוטין. "ספקים מעוניינים למכור אך לא במחירי הפסד", הוא אומר, "אם ספק מסוים ימכור לחנויות מסך פלסמה ב-20 אלף שקל ובאתר ב-12 אלף שקל, בעלי החנויות ידרשו ממנו למכור במחיר הנמוך גם אצלם או שיחזירו לו את הסחורה. אז כדי שהספק יוכל לספק מחירים נמוכים יותר (עד 30 אחוז) הוא עושה זאת דרך שיטת המחיר המוסכם".

 

תגובות של אתרי מסחר אלקטרוני נוספים

 

"אנחנו מאוד לא אוהבים את המחיר השמור. זו לא מכירה פומבית". אמר אורי נדלר, מנכ"ל וואלה שופס, "מי שנותן הצעה גבוהה ביותר זוכה - ככה זה עובד אצלנו".

 

ייתכן שתיישמו בעתיד מדיניות דומה?

 

לא. אנחנו נשארים עם מכירות פומביות, ומספקים את המוצר גם אם נפסיד. מכירה פומבית היא מכירה פומבית".

 

מנטאקשן נמסר כי: "נטאקשן מבססת את יחסיה עם הלקוחות על ערכים של שקיפות, מתן מידע מלא והליכה לקראת צורכי הלקוח. לכן, החברה אינה מאמינה במכירה המבוססת על הסתרת מידע, ולא תומכת במכירות המסתיימות מבלי שהלקוח יודע את מעמדו בהן לאשרו. לפיכך נטאקשן איננה תומכת בשיטת המכירה המתוארת ואין לה כל כוונה לאמצה.

 

"ננקוט צעדים"

 

עו"ד קמחי בוחן אפשרות לנקוט בצעדים מנהליים נגד אתרים המיישמים את מדיניות המחיר השמור. "נתייעץ ונבחן כיצד לפעול בעניין", הוא אומר, "הרי הגולשים לא מודעים כלל לעניין. במילים אחרות, זו מכירה פומבית שלא ניתנת כלל למימוש ועל כן היא משחיתה את זמנם של הצרכנים לריק ולא נכון לנהוג כך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מכירה פומבית
צילום: רויטרס
מומלצים