שתף קטע נבחר

זהירות, הקלנועית מאחוריך

תקנה המסדירה נסיעת קלנועיות על מדרכות, בין הולכי רגל, נראית ליוני קלרמן מעט תמוהה. הוא שאל, משרד התחבורה הגיב. לא בטוח שתאהבו את התשובה

לפני ימים אחדים כתב כאן רועי צוקרמן, אודות תקנה חדשה המסדירה את נושא השימוש בקלנועיות. אתם יודעים, כלי הרכב האיטיים האלה שאתם מגלים, כמעט תמיד ברגע האחרון, נוסעים באיטיות בנתיב התנועה. מה זה איטיות, זחילה תהיה מילה מתאימה יותר. הסכנה למשתמשי הכביש קיימת אמנם, אך זו העומדת בפני נוסעי הקלנועיות - בדרך כלל קשישים וקשישות - ברורה ומיידית. בקיצור, שר התחבורה, כך נאמר בידיעה, יחתום בימים הקרובים על תקנה שתאסור נסיעה בקלנועיות בכבישים עירוניים ובין עירוניים למעט בכבישי מושבים וקיבוצים.

 

 

שאלת תם

 

טוב, כל העניין הזה קצת הציק לי. מצד אחד, עושים ללא ספק בשכל כאשר "מורידים" מהכביש את כלי הרכב הסופר-איטיים האלה, חסרי כל הגנה ובדרך כלל מובילים של ותיקי אזרחי המדינה הזו. מצד שני, הצעת החוק אומרת כי הקלנועיות יוגבלו למהירות של 15 קמ"ש על המדרכה. וזה כבר לא ממש הגיוני. נראה כי הקלנועיות עומדות להפוך את חווית הצעידה על מדרכה לבעייתית משהו.

 

מכירים את רוכבי האופניים החצופים שמתפתלים בין הולכי הרגל על מדרכה צרה? אתם יודעים שמקומם לא שם, וגם אני. במקרה של הקלנועיות, העסק מסובך עוד יותר. הן רחבות בהרבה, ותופסות בכלל נפח גדול משמעותית על שטח שאמור להיות רגוע, איטי, ומיועד לצועדים בלבד.

 

אז שאלתי את יונתן בקר, עוזר שר התחבורה מה דעתו על כך, והאם אין הוא מזהה כאן בעיה מסוימת. אחרי הכל, רכב כבד יחסית וגדול, המתנייע במהירות גבוהה פי 3 או 4 ממשתמשי הדרך, אינו מעלה את רמת הבטיחות. לא כך? ואם כבר, מדוע לא להגביל את מהירות הנסיעה בקלנועית ל-5 קמ"ש על המדרכה, ולאפשר לה להגיע ל-15 רק בכבישי מושבים וקיבוצים?

 

תשובת הדובר

 

"אל: יוני קלרמן

מאת: אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה

הנדון: תגובה

 

במענה לפנייתך ליונתן בקר אני מרשה לעצמי להשיב לך:

 

אכן, המהירות המקסימלית של הקלנועית נקבעה למהירות של עד 15 קמ"ש, אולם מדובר במהירות מקסימלית המתאימה לתנאי דרך. אף אחד לא התכוון שקשיש או מוגבל ידהר על מדרכה במהירות של 15 קמ"ש, ודבר זה גם לא ניתן ליישום עקב המכשולים הרבים הקיימים במדרכות (בני אדם, עצים, תמרורים ספסלים וכו'...)". אגב, ההדגשה שלנו.

 

"המהירות המקסימלית של 15 קילומטר", ממשיך דובר השר ואומר, "נקבעה לתחומי קיבוץ או מושב ששם יכול בעל הכלי לנהוג בהחלט במהירות מקסימלית של עד 15 קילומטר לשעה ועדיין להרגיש בטוח".

 

דובר השר גם מוסיף ומסביר כי המשרד מנסה באמצעות החוק לקבוע קריטריונים שלא היו קיימים, ולהבטיח את שלומם ובטיחותם של האזרחים. הוא מבהיר כי אף אחד לא התכוון לסכן את חייהם, אלא דווקא להיפך.

 

מה יהיה?

 

מה יש לומר, אני נפעם. ראשית, אף אחד אכן לא התכוון שהקשישים "ידהרו" על מדרכות. אבל אף אחד גם לא חשב להגביל את מהירותם על המדרכה. למה? דובר השר בטח יודע. שנית, טוב ויפה שמשרד התחבורה מבהיר כי אי אפשר להגיע למהירות של 15 קמ"ש על מדרכה, עקב "מכשולים" רבים - כמו בני אדם, עצים, תמרורים וספסלים. אכן, מרגע זה הפכתם למכשול עבור הקלנועית. ראו הוזהרתם.

 

ובנימה רצינית יותר. אם, כפי שאומר דובר השר, המהירות המרבית שנקבעה מתייחסת לתחומי מושב וקיבוץ, למה החוק אינו אומר כך במפורש. למה אינו מבהיר כי על מדרכה, חובה לנוע באיטיות ההולמת את בטיחותם של הנוהגים אך גם של המכשולים, סליחה, הולכי הרגל.

 

אתם תסבירו לי, כי לא הבנתי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תן גז, רק זהירות מהמכשולים
צילום: אפי שריר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים