שתף קטע נבחר

חצי ביקור, חצי הצלחה

לא לחינם נמנע שרון מפגישות עם ראשי הממשל - ומשאלות מביכות. בלי המשך להתנתקות, הסדק ביחסים בין מערכות הביטחון יגיע גם להנהגות

בכישרון שיווקי מרשים, הציג ראש הממשלה את ההתנתקות מעזה - מהלך חשוב והיסטורי, אך בפני עצמו טקטי ומוגבל בהשלכותיו - כמהלך אסטרטגי רחב ועמוק. הוא שכנע את בוש ואת הציבור הישראלי ש"רק הוא יכול", ונתפש כמנהיג המוביל מהלך בסדר גודל של "אסטרטגיה רבתי". אלא ששרון, שמהלכיו המדיניים מעולם לא נחשדו כנגזרים מאסטרטגיה לאומית מסודרת (להוציא אולי "ירדן תהיה פלסטין"), עוד עלול להפוך לקורבן הצלחתו. בממשל האמריקני מצפים שהנסיגה תושלם במלואה ובלוח הזמנים לו התחייבה ישראל. אך מיד אחריה יתהו כולם - בוש, בלייר, האיחוד האירופי וגם הציבור בארץ - מהו, לדעת שרון, הצעד הבא? כיצד הוא משרטט בראשו את מתווה "היום שאחרי"?

 

את מטרת ביקורו השבוע בארצות-הברית הגדיר שרון כהידוק הקשר עם יהדות אמריקה, כמו גם עדכונה וגיוס תמיכתה בהתנתקות. זאת לאחר כשלוש שנים בהן לא הקדיש במסעותיו לוושינגטון וניו-יורק תשומת לב רבה מדי למנהיגי הקהילה. ראש הממשלה מאמין במרכזיותה ועוצמתה הפוליטית של יהדות ארצות-הברית. אך די היה לו לעיין בסקרי דעת הקהל, לפיהם התפלגות העמדות בקרב הציבור הזה זהה כמעט לחלוטין לזו של הציבור הישראלי: קרוב ל-60 עד 65 אחוזי תמיכה במהלך, עוד כ-15 עד 20 אחוזי תמיכה "על תנאי", עם ספקות ביחס להיתכנות המהלך ותועלתו, וכ-20 אחוזי התנגדות.

 

מה הייתה, אם כן, מטרתו המדינית של שרון בביקור, בהתחשב בעובדה שבחר להימנע מפגישות כלשהן עם ראשי הממשל? על פי רוב, ראש ממשלה מבקר בכינוס בשנתי של איפא"ק (תמיד בחודש מאי) בצמוד לפגישות בבית-הלבן ובמחלקת המדינה, ולא קובע פגישה עם הנשיא בחוותו חודש וחצי קודם לכן. הפעם, המטרה הייתה להבהיר לממשל את נחישותו ורצינותו. הימנעות מפגישות עם מקבלי ההחלטות בוושינגטון נועדה לחסוך שאלות מביכות, עליהן לשרון אין כרגע תשובות - בשל היעדר תפישה אסטרטגית או שיקולים קואליציוניים.

 

שרון יודע שיחסי ישראל-ארצות הברית יציבים ועמוקים. שותפות הערכים והמטרות האסטרטגיות הרחבות במזרח-התיכון מהוות תשתית ליחסים האישיים הטובים, שטיפח עם הנשיא בוש. אבל שרון גם מודע היטב לזרמים תת-קרקעיים, נסתרים מעין בלתי מזוינת בעדשה המפרקת את מורכבות היחסים. הם מתבטאים בטונים צורמים בין מערכות הביטחון והמודיעין, ויגיעו גם לרמות הפוליטיות, בהיעדר המשך למהלך בעזה.

 

לאמיתו של דבר, כאשר ישוו בממשל את נאום מזכירת המדינה רייס בוועידת השדולה היהודית לנאומו של ראש הממשלה, יגלו (שוב) שפרשנותו של שרון לאיגרת הנשיא מ-2004 - "יש לקחת בחשבון שינויים דמוגרפיים" - שונה מהפרשנות האמריקנית. יש הבדל בין המונח "מרכזי אוכלוסייה" לבין "גושי התנחלויות" (עליהם סיכמו ברק וקלינטון כבר בקמפ-דיוויד ביולי 2000). הממשל בוחר במודע שלא להדגיש את הבדלי הפרשנות, רק על מנת לשמור על "האתרוג" שרון.

 

וושינגטון לא תסבול דחייה או יישום חלקי בלבד של ההתנתקות, אך לא תבוא על סיפוקה עם מימוש המהלך. היא זקוקה ללגיטימציה ורב-צדדיות בתהליך היציאה מעיראק כחלק ממדיניות אזורית, ולא תוכל לאפשר לשרון לנוח באפס מעש מדיני שנה שלמה אחרי ההתנתקות, בטענה ש"את הפצע בלב האומה יש לרפא". גם הטיעון-תירוץ הקלאסי - "יש לי בעיות בליכוד, אולי תוקדמנה הבחירות, אני לא יכול ללכת הלאה" - לא יעבוד. כבר עכשיו יש אי נוחות בממשל סביב היעדר זיקה בין מדיניות ההתנתקות למהלך רחב יותר. זה ההבדל שבין טקטיקה לאסטרטגיה, ובין ביקור מוצלח לחצי מוצלח.

 

אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בניו-יורק

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים