שתף קטע נבחר

אחד על אחד עם יקי אנוך, מנכ"ל סמל"ת

מנכ"ל יבואנית פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, קאיה ופרארי, בראיון אישי ל-ynet. על התנהלות בכירי קאיה בישראל, עתיד קוריאני, פיאט וחזון ההשתלטות של טויוטה

העניינים יגעים בתקופה האחרונה אצל סמל"ת. היבואן הזה, מהבולטים בשוק הרכב המקומי, סובל בשנים האחרונות מהבעיות הלא נגמרות של ענקית הרכב פיאט. אלפא רומיאו, מהמותגים היותר-אהובים על חובבי ההגה בישראל ובאירופה, כמעט ואינה מוכרת דבר. לנצ'יה היוקרתית אינה משווקת כאן זה תקופה ארוכה.

 

הכי גרוע, פיאט מתקשה להציע דגמים מתאימים לשוק המקומי. חסרונו של דגם 1.6-אוטומטי בהיצע של ענקית הרכב מאיטליה, הסיטה את עיקר תשומת הלב לכיוון ה"בת החורגת" במשפחה הנוצצת, זו שהגיעה מקוריאה - קאיה. לקראת השינויים הגדולים שאמורים לבוא עם היצע דגמים מעניין ומבטיח, ולאחר "פיצוץ" רועש ביחסים עם הנציגים הקוריאנים, פגשנו ביקי אנוך, מבכירים שוק הרכב המקומי. ולסיום, כמה מילים מעניינות על טויוטה...

 

בינואר 2004 שמעתי בכיר בקאיה שהגיע במיוחד כדי להבטיח כיבוש של שוק הרכב הישראלי. מאז קאיה נעלמה. מה קרה? 

 

"בינואר 2004 ניצבנו עם תוכנית עסקית מבטיחה, אלא שכבר באפריל של אותה שנה הבנו כי אין כל סיכוי שזה יתגשם. תאמין לי. כמי שעמד למכור 5,000 מכוניות נוספות בשנה, זו הייתה אכזבה גדולה במיוחד".

 

איך קרה בעצם השינוי הפתאומי?

 

"אותם נציגים של קאיה שפגשת בינואר 2004, ראשי החטיבה האזורית של הקונצרן הקוריאני הגדול, התנהגו בסופו של יום באופן מאד 'מזרח תיכוני'. אני לא יכול להסביר ולפרט, אבל אני כן יכול לומר כי נוצרו יחסי עבודה בלתי אפשריים, שפשוט הקפיאו כל אפשרות להתקדם".

 

לא רק מצדכם יש אכזבה. בענף נפוצו שמועות כי אותם אנשי קאיה החלו לחפש יבואן חדש לישראל. ידעתם על כך?

 

"אתה צודק. הם אכן חיפשו כאן נציג אחר ואנחנו בפירוש ידענו על כך. צריך רק לזכור כי לא מדובר באנשי היצרן הקוריאני עצמו, אלא בשליחים של מנהלי האזור שהסתכסכו איתנו".

 

הסיפור הזה נשמע ממש לא טוב. מה עשיתם כדי ליישר את ההדורים?

 

"לקחנו את עצמנו ונסענו לקוריאה. אמרנו מה אנחנו חושבים, ומסתבר שהיה מי ששמע. בסופו של דבר הבינו הקוריאנים שמשהו כאן לא בסדר, וכי אנחנו לא האשמים בכל הסיפור. עובדה, החליפו את ראשי האזור באנשים חדשים. כיום הקשר שלנו טוב מבעבר, ולכן אנחנו שוב אופטימיים. מתקדמים בזהירות, אבל עם הרבה אמונה".

 

באותו עניין. עד לפני שנתיים השתייכתם לאירופה מבחינת היצרן, ואז עברתם לאזור המזרח התיכון. מה עדיף?

 

"האמת, הייתי מעדיף להשאר באירופה. אלא שזו לא הייתה החלטה שלנו. הישיבות והדיונים שם נעימים יותר. אחרי הכל, כאן אנחנו נמצאים עם מדינות שכנות, שבאופן עדין אפשר לומר 'לא-תמיד-אוהבות-אותנו'. לשמחתנו, כל זה לא ממש משפיע על המחירים".

 

אפרופו, מה אומרים כיום בקאיה על מחירי יונדאי בישראל? הם נמוכים יחסית, ומגיעים באופן כלשהו מ"אותו בית"?

 

"הייתי שמח לספר לך מה הם אומרים, אבל יש תגובות שאני בפירוש לא יכול לצטט. למרות הקשר שלהם ליונדאי, הם מתפקדים מולנו כגוף אחר לחלוטין, ללא קשר לאנשי המכירות של יונדאי ועם רצון עצמאי לחלוטין להרוויח. עובדה, המכירות שלהם באירופה גדלות משמעותית. שם הם מרוויחים מצוין, ולא מצליחים לספק את הכמות הנדרשת, למרות שהיא קטנה בהרבה מיונדאי. עם זאת, הם נכונים יותר מתמיד לבוא לקראתנו. זה מתחיל בסורנטו וריו, אבל יגיע כנראה גם לספורטאז'".

 

מה שמביא אותי להזכיר לך כי לפני שנתיים, אמרת שמרכז הכובד של סמל"ת יעבור לקאיה. זה מה שעומד לקרות?

 

"אמרתי, אבל כיום אני לא בטוח. אם כבר להתייחס ל'מרכז הכובד', הייתי מעדיף לומר שהוא יתאזן בין קאיה לפיאט".

 

נעבור לצד האיטלקי והעגום של פיאט. אתם מזהים תזוזה חיובית כלשהי?

 

"יש לנו בהחלט סיבה להיות אופטימיים, גם בתחום של פיאט. מאז שהתנתקו מג'נרל מוטורס, הם זזים ומגיבים מהר יותר לדרישות שלנו. עד אז, כל דבר היה צריך לעבור את משוכת GM. לשאול גם אותם, לראות איך יגיבו. זה עצר הרבה מההתקדמות האפשרית. היום המצב טוב יותר, ואני מאמין כי גם בפיאט יהיו לנו בשנתיים הקרובות בשורות מעניינות לשוק המקומי".

 

אם כבר שוק מקומי, יש משהו שאתה ודאי מומחה בו - טויוטה. אחרי שגילו את ציי הרכב הגדולים, מאמינים רבים וטובים כי אוטוטו הם כובשים את השוק. כמי שעמד בראש החברה בארץ, זה מה שעומד לקרות?

 

"אין מה לעשות. טויוטה אכן 'גילו' את שוק ציי הרכב, ועושים בו יופי של עסקים. היום פשוט אי אפשר בלי זה. עם זאת, זו בפירוש לא מתקפה על השוק המקומי, אלא רק 'שדרוג' של יעד המכירות. שים לב. אין לי ספק שאם טויוטה תרצה לכבוש את השוק הישראלי, היא תפיל בקלות את כולם. אם היא תשים זאת כמטרה, היא תשיג זאת. אם טויוטה תחליט למכור כאן 30,000 מכוניות בשנה, היא תעשה את זה. אבל זה עדיין לא החל. הם עוד לא החליטו לשים גז".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יקי אנוך, מנכ"ל סמל"ת
קאיה. חיפשו נציג אחר, אבל כיום היחסים טובים
פיאט. אין דגמים מתאימים
טויוטה. תשתלט על השוק, אם רק תרצה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים