שתף קטע נבחר

קווי האוטובוס - הפרטה עקומה

מדינת ישראל מעניקה למגוון חברות זיכיון להפעלת תחבורה ציבורית, במקום אגד ודן, שני הגופים הגדולים והוותיקים. המטרה הייתה שיפור השירות, התוצאה מוכיחה כי זה לא קרה. ויש גם שאלות ללא תשובה

בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה, ברוב גאון ובתרועת חצוצרות, את תוצאות מכרז הפעלת קווי תחבורה ציבורית בפתח תקווה וראש העין. חברת קווים, שבבעלות "הורן את ליבוביץ'" ו"מאיר" (יבואנית וולוו והונדה לישראל) זכתה במכרז. שר התחבורה, מאיר שטרית, הודיע לכל ובשמחה, כי מערך הקווים החדש "ישפר את השירות לנוסע".

 

לצערנו, כלל לא ברור אם יהיה שיפור. למעשה, הדוגמאות שיש בידינו בינתיים, מעידות דווקא על ההיפך. ובכלל, איך קרה שהשר שטרית, חסיד התחרות החופשית, יצר למעשה מונופול חדש?

 

כך מתייחסים התושבים

 

כולם יודעים שתחרות משפרת שירות. את זה יאמר לכם כל כלכלן מתחיל. בוודאי מומחים לדבר. תשאלו את ביבי. אלא שבמשרד התחבורה עובדים כנראה כלכלנים מזן אחר. כאלה המאמינים שיצירת מונופולים מקומיים, תאפשר למדינת ישראל לפתור את בעיית תחבורת האוטובוסים. כך האמינו באמת ובתמים כאשר הפריטו את קווי התחבורה הציבורית בבקעת אונו. גם שם זכתה חברת "קווים", המפעילה באופן בלעדי ובאין מפריע את קווי האוטובוס שבעבר היו שייכים לחברת "דן" (קו 55, 59).

 

אלא מה, שהשירות לנוסע - אשר עמד לכאורה בראש הדוחפים לעניין, בפירוש לא השתפר. במקרים מסוימים, הוא בפירוש הורע. הנה מדגם מייצג מתגובות גולשי ynet להפרטת קווי התחבורה בפתח תקווה וראש העין. הגולש "קריית אונו הסובלת" כתב: "ראו את השינוי שמביאה חברת 'קווים' - לוחות זמנים סודיים (אלא אם אתה נכנס לאינטרנט, וגם שם העדכונים לא מעודכנים), מסלולים סודיים גם כן, איחורים מוגזמים, מחירים לא הרבה יותר זולים מ'דן' ואוטובוסים לא נוחים וצפופים...". "נוסע מודאג" כתב: "קווים - זה אותן בעיות של דן - אוטובוסים מאחרים, רק שאין אפילו למי לפנות". גולש אחר הפנה את תשומת הלב לאיחורים סדרתיים בקו 55, וזו רק ההתחלה.

 

מנסים, לא מצליחים

 

ככה זה. "קווים" אכן נתקלה, ועדיין נתקלת בבעיות בהפעלת התחבורה בבקעת אונו. היא מתקשה לעמוד בלוחות הזמנים אותם היא עצמה קבעה, טוענת כי היא שוכרת נהגים נוספים לתגבור, כאלה שפוטרו מ"דן". היא אפילו מבהירה כי הוסיפה אוטובוסים בחלק מהקווים, כלים ישנים של "דן". רק שכחה לספר כי אלה אינם עומדים בתקני זיהום האוויר חדשים. כדי להרגיע, צבעה אותם מחדש.

 

אלא שחברת "קווים" בפירוש לא לבד. תשאלו את תושבי באר שבע שסבלו שבועות ארוכים משביתת נהגי "מטרודן", זו שנגמרה רק לאחרונה. השביתה ארכה זמן רב כל-כך, וזכתה לכותרות רבות כל-כך, בעיקר משום ש"מטרודן" היא מונופול מקומי על התחבורה הציבורית בבירת הנגב. לנהגים ולחברה לא הייתה בעיה לנהל משא ומתן ארוך במיוחד ומתיש. אחרי הכל, הנוסעים הם אלה שסבלו.

 

התקלקל, בדרך

 

אין ספק שכוונות משרד התחבורה בנוגע להפרטת קווי "דן" ו"אגד" במקומות שונים בארץ, היו טובות בבסיסן. אלא שבלי ספק, משהו התקלקל בדרך לגן עדן. השיפור בשירות פשוט אינו מורגש מספיק. ולא צריך להזכיר שוב כי אותו שירות, הוא-הוא בגללו בוצע השינוי. ולמה זה לא קרה? כי רעיון הזיכיון פשט רגל, ממש כמו במקרים אחרים במשק.

 

רבות הרי דובר בתקופה האחרונה על כך שהמשק הישראלי צריך לעבור משיטת זיכיונות, לשיטת רישיונות. רוצה לשדר ולהתחרות בערוץ 2 ובערוץ 10? בבקשה, לך על זה. רוצה להקים חברת סלולר חדשה ולהתחרות בסלקום, פלאפון, אורנג' ומירס? בבקשה, לך על זה. תצליח? תרוויח. תיכשל? אנחנו באמת מודים לך על שניסית, ניפגש בצהריים אצל הכונס.

 

וכך בדיוק חייב היה להתנהל נושא הפעלת תחבורה ציבורית. רוצה להפעיל קו אוטובוס, ואתה עומד בתנאי סף מסוימים? בבקשה. עובדה, לא פחות מארבע קבוצות התמודדו במכרז על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בפתח תקווה וראש העין: "סופרבוס", "מטרודן", "קונקס" ו"אגד תשתית".

 

מה שעשוי היה לקרות, ומה שלא

 

אילו שר התחבורה באמת התעניין בטובת הנוסעים, צריך היה לבטל את המכרז ולחלק רישיונות לכל ארבע הקבוצות, אולי אפילו גם לחברת "דן", הפועלת באזור ממילא. כך היה יוצר תחרות אמיתית. נפח תחבורת האוטובוסים היה גדל ללא ספק, ובמידה רבה. הנוסעים הנדחקים לעיתים כסרדינים, היו מודים לו.

 

חברות מסוימות היו לבטח מפעילות מיניבוסים, יעילים וזריזים יותר בתנועה עירונית. המחיר לנסיעה, בזה אין ספק, היה יורד. ראו את מוניות השירות הפועלות בקווי 4 ו-5 ובקווים נוספים בתל-אביב. בעקבות פעילותן שדחקה אט-אט את "דן" אל הפסדים בקווים שונים, השתפר השירות שהעניקה "דן" לנוסע בקווים אלה.

 

זה לא קורה במקום אחר. למרבה הצער, הפרטת 50 קווי תחבורה עירוניים ואזוריים, 28 מהם בפתח תקווה, אינה מבשרת טובות לתושבי האזור. אלה שבוודאי ייאלצו להמתין בתחנות כמו היום, להידחק בשעות העומס כמו היום, לקלל ולחרף את מזלם הרע, ולהמתין בלית ברירה לבואה של הרכבת הקלה. לא לפני 2011, להזכירכם.

 

ואם שאלתם איך קרה שדווקא תחת ידיו של שר תחבורה כמו מאיר שטרית, אדם המאמין בכלכלה חופשית וקפיטליסטית, נוצרו מונופולים חדשים? אין לנו תשובה חד משמעית. אולי לכם יש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים