שתף קטע נבחר

בניגוד להוראות: בית-ספר הכריח ילד ליטול ריטלין

בן 7 מירושלים החל להתפרץ בכיתה ואף נהג באלימות. לטענת הוריו, בניגוד לחוזר מנכ"ל, הוא אולץ ליטול ריטלין - והם הוציאו אותו משם. במוסד חלופי סירבו לקבלו, ומאז פורים הוא יושב בבית. בית-הספר הזמין את ההורים "לשבת אל שולחן הדיונים", אבל הם מיואשים ומאשימים: "המערכת נכשלה, לילד יש הפרעות ריכוז אבל הוא מבריק"

גם אחרי יום העצמאות, עבור ילד ירושלמי אחד מכיתה ב', חופשת פורים עדיין לא הסתיימה. כבר יותר מחודש הוא "מבלה" בבית. הוריו החליטו להעבירו מבית-הספר הממלכתי-דתי לבנים "דוגמא", לאחר ששם אילצו אותו ליטול ריטלין. אך במוסד חינוכי אחר, לשם היה אמור לעבור, שמעו על מצבו - וסירבו לקבלו. 

 

"כבר למעלה מחודש הבן שלי לא הולך לבית-הספר ולאף גורם לא אכפת ולא מזיז", סיפר ל-ynet אביו. הוא מאשים: "המערכת נכשלה, היא לא יודעת לטפל בבן שלי. כל מאמצנו, שלי ושל אשתי, להחזיר את הילד למסגרת ראויה כלשהי, נתקלו במחסום. כל אנשי ה'חינוך' מנהלים, מורים, יועצים ומפקחים חברו יחדיו למערכת מאפיונרית שלא ניתן לחדור אליה בשום צורה ואופן".

 

ריטלין היא תרופה המשמשת לטיפול בילדים הסובלים מתסמונת ADHD שכוללת הפרעות שונות, בהן הפרעות קשב, ריכוז, התנהגות והיפראקטיביות. לפי נתונים סטטיסטיים, כל ילד עשירי בישראל סובל מהיפראקטיביות, קשיי ריכוז, סף תסכול נמוך ולפעמים גם מתוקפנות ואלימות.

 

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, חל איסור חמור על בתי הספר להציע או לכפות על הורים לתת לילדיהם את התרופה. היחידים המוסמכים לכך הם רשויות הבריאות. בבית הספר בירושלים לא אכפו את החוק הזה וכפו על ההורים במשך תקופה ארוכה לתת לילד את התרופה בניגוד לרצונם. מנהל בית הספר, צבי נאמן, והיועצת החינוכית אף הגדילו לעשות ודרשו מההורים כי המינון יהיה לפחות כדור ביום, כדברי האב "לאחר ששניהם 'סיימו' תואר רביעי ברפואה ואף הפליאו בקביעת הסוג והמינון – קונצרטה כל יום".

 

"זהו ילד מבריק שלעיתים מאבד ריכוז"

 

בחצי השנה האחרונה היה התלמיד נתון למספר התפרצויות, חלקן אלימות, במהלך השיעורים. לדברי אביו, "מדובר בילד פיקח ומבריק שלעיתים מאבד ריכוז". ההידרדרות, סיפר האב, החלה מאז הגיעה מורה מחליפה לבית-הספר, במקום מחנכת הכיתה שעזבה.

 

מיד עם הידרדרות התלמיד החליטו בבית-הספר כי הוא זקוק לריטלין. תחילה ההורים התנגדו. בהמשך הם התרצו אך ביקשו אבחון פסיכולוגי ונוירולוגי, אולם נדחו מאחר ובית הספר, כאמור, אינו מוסמך לכך.

 

"לאחר שהבענו את התנגדותנו החל מסע התשה, כל יום חצי שעה לאחר שהחל את לימודיו התקשרו שנבוא וניקח את הילד מבית הספר", מספר האב. "אמרנו להם שהתחלנו בתהליך, אך התהליך לוקח חודשים וצריך סבלנות. הטיחו בנו שבצורה זו אנו נדרדר את הילד לסמים ומחוץ למסגרת".

 

בהמשך, התרצו ההורים ולקחו את בנם באופן פרטי לנוירולוג שקבע כי ניתן לתת לילד ריטלין והמינון שנקבע הוא חצי כדור ביום למשך שבועיים. ההורים ביקשו מבית הספר לבצע במקביל מעקב על מנת לבדוק אם חלו שיפור או הידרדרות במצבו של התלמיד. אולם, להנהלת בית הספר לא הספיק המינון והם דרשו מההורים, למרות שלא הסתמכו על חוות דעת רפואית, להעלות את המינון לכדור ריטלין שלם כל יום.

 

"כבר ביום השני לטיפול התקשרה היועצת וטענה שבני, בשעתיים הראשונות ללימודים, 'ילד נהדר אך אחר כך זוועה'. היא ביקשה שנעלה לכדור שלם את המינון כדי ש'כולם ייהנו מהילד, גם אתם'. אמרנו ליועצת שאנו לא ניתן שום דבר ללא התייעצות עם הרופא. הוספנו, שאנו רוצים לנסות טיפול הומופאתי ולבצע אבחון פסיכולוגי ונוירולוגי מסודר ולא תהליך מזורז. שוב הטיחו בנו שאנו נדרדר אותו לסמים ותרבות רעה, ושוב החל מסע התשה. כל יום 'בואו ותיקחו את הילד'. במהלך כל השבועיים, דיווחו מבית הספר על התנהגות זהה של הבן - גם בימים בהם לא נתנו לו ריטלין".

 

המצב יכול היה להמשיך כך עוד זמן רב, אלמלא באחד הימים התקשר מנהל בית הספר ולטענת האב, ביקש שייקח את התלמיד מאחר ומפקח של משרד החינוך נמצא בכיתה והמנהל לא רוצה שהוא יראה את הילד. כל אותו הזמן שהה התלמיד מחוץ לכיתה. "נסעתי לבית הספר מלא זעם וכשהגעתי לכיתתו, המנהל המתנשא עומד ליד הדלת ואומר לי ברוב חוצפתו אל תרביץ לילד ליד חבריו. לקחתי את הילד והטחתי במנהל דברים קשים".

 

ההורים ניסו מספר פעמים לרשום את בנם למסגרות חלופיות, אולם כשגילובאותן מסגרות על הבעיות ההתנהגותיות מהן סובל הילד וכששמעו על המקרה בבית ספר "דוגמא" סירבו לקבלו. ההורים פנו למשרד החינוך, אולם עדיין לא נמצא פתרון לתלמיד. "בכל בית ספר שפנינו אליו נתקלנו בסגירת דלתות לאחר שפנו לבית הספר 'דוגמא'", מספר האב.

 

"כולי ייאוש ואכזבה ממערכת החינוך"

 

"מאז שהפסיק ללמוד הוא בוכה כל הזמן. כולי ייאוש ואכזבה ממערכת החינוך שאינה ראוייה להיקרא כך. בני בן ה-7 מבריק, פיקח, ושובב, הפך למפלצת מבית וגן ביום בהיר אחד, יושב בביתו, ולאף אחד לא אכפת".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מבהיר כי על פי ההנחיות, חל איסור מוחלט על צוותי בתי הספר, לרבות מנהלים להציע או לכפות על הורים להשתמש בריטלין. במשרד מדגישים כי הגורם היחיד המוסמך על מתן ריטלין הם רשויות הבריאות. במידה ובית הספר ממליץ על שימוש בריטלין הרי שהוא עובר חד משמעית על נהלי המשרד. במקרה זה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך, עירית לבנה, תבדוק את הטענות הקשות ותפעל בהתאם לממצאים".

 

מנהל בית הספר "דוגמא", צבי נאמן, מסר בתגובה: "מדובר בילד עם בעיות התנהגות, ילד אינטיליגנטי אך ללא שליטה עצמית. לא אנחנו ביקשנו שיטול ריטלין כי אם רופא המליץ על כך. אני לא זוכר אם העלינו את המילה 'ריטלין' לפני שהשירות הפסיכולוגי הפנה אותו לרופא או אחרי.

 

"נתקלנו בבעיה מאחר ולא ידענו האם הריטלין אכן ניטל או לא. אמרנו להורים שאם רופא המליץ על ריטלין אנחנו רוצים לבדוק את השפעתו. הצענו גם אלטרנטיבה, שההורים יישבו איתו בכיתה כל יום. זה ילד שישבו איתו המון. מדובר בבעיה אמיתית ומהיום שבו הוא נלקח מבית הספר על ידי האבא ועד היום הוא לא לומד. משרד החינוך וקצין ביקור סדיר מדווחים על המקרה. הפיתרון להורים הוא או לקחת את הכדורים על פי הצעת רופא ולחזור לבית הספר או על פי חוק הילד יישלח לוועדת השמה לחינוך המיוחד. אנחנו מזמינים את ההורים לשולחן הדיונים. לא שללנו מהם להגיע לבית הספר. אני מאחל להם לשבת מול עצמם ולחשוב על הפתרון כי כל דקה שהילד מחמיץ שיעורים ולא לומד זה נזק בלתי הפיך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
המערכת לא יכולה לטפל בבן שלי (ארכיון)
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים