שתף קטע נבחר

מכירות רכב: היכונו למפץ הגדול

"שוק הרכב הרכב הישראלי צריך היה להכפיל עצמו". גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, מסביר על שוק הרכב הישראלי, שבמקום לצמוח הולך ומתכווץ. ולמרות זאת - התחזית אופטימית

אם חשבתם שיש יותר מדי מכוניות חדשות על כבישי ישראל, אז כנראה שאתם טועים ובגדול. כי למעשה שוק הרכב הישראלי נמצא בקיפאון, והוא צריך לבצע בשנים הקרובות קפיצה משמעותית ביותר מבחינת מכירות ולהגיע לאזור ה-200,000 מכוניות בשנה. כך בכל אופן הסביר גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, בהשקת פורד פוקוס החדשה בארץ.

 

בעצם ירידה

 

הניתוח של אגמון מתבסס על מספר מרכיבים, החל ברמת המינוע הנמוכה בישראל לעומת המערב ועד השוואה ביחס מכירות לגודל האוכלוסייה של ישראל עצמה.

 

ב-1992 מנתה אוכלוסיית ישראל 5.1 מליון תושבים ומכירות רכב חדש עמדו על כ-140,000 מכוניות לשנה. ב-2004 כמות המכירות נותרה דומה, בעוד שהאוכלוסיה גדלה ב-35% ומונה היום כשבעה מליון תושבים. וכן, זה אומר שמכירות הרכב בארץ - ביחס לאוכלוסיה - הצטמקו משמעתית.

 

ב-92', מסביר אגמון, 2.7 אחוז מהאוכלוסייה רכשה רכב חדש ואילו כיום מדובר רק ב-1.45 אחוזים. לכך צריך להוסיף גורמים שהיו אמורים להגדיל את המכירות, כמו גניבות רכב שגדלו בהרבה בשנים האחרונות (40,000 כלים בממוצע היום לעומת 10,000 אז). גם התפתחות שוק הליסינג, שלא היה קיים בתחילת העושר הקודם, היתה אמורה לתרום לכך.

 

רמת מינוע נמוכה

 

לפי אגמון, האחוז הזה קטן בהרבה מהמקובל במערב, ובייחוד באירופה שם מדובר על ממוצע של חמישה אחוזים. "לפי הממוצע האירופאי, היו צריכים למכור כאן 350,000 מכוניות בשנה".

 

אגמון מסביר שהמכירות בשוק הרכב הישראלי לא התקדמו באופן הדרגתי, אלא נעו תמיד בקפיצות, כך ב-1991 אז קפצו המכירות מ-64,000 כלים בשנה ל-92,000 מכוניות, וכך בשנה שאחריה, עם דילוג לאזור ה-140,000 מכוניות. בשנתיים ההן צמח השוק ביותר ממאה אחוז - ומאז נוצר קיפאון. הישורת הנוכחית, מאז 92' ועד עתה, היא, לפי אגמון, הארוכה בהיסטוריה המודרנית של השוק.

 

אז מתי תגיע המדרגה הבאה? אגמון צופה, שבקצב נורמלי (כלומר מצב מדיני יציב וללא קטסטרופה כלכלית) בשנה הקלנדארית 2006 או 2007 יזנקו המכירות בשוק הרכב המקומי, ככל הנראה לכיוון ה-200,000 מכוניות בשנה. ההערכה שלו היא שכבר בסוף 2005 נתחיל להרגיש בתזוזה מעלה.

 

וגם קצת פוקוס

 

אגמון נשא את הדברים בהשקת פורד פוקוס החדשה בארץ, שנוחתת בארץ בשתי גרסאות מרכב (4 ו-5 דלתות), שתי רמות גימור ויחידת כוח אחת בלבד (1.6 ליטר, כמובן). ברגע שגרסת ה-2.0 ליטר תקבל תיבה אוטומטית היא תגיע לכאן, אבל לא ברור אם זה יקרה בסוף השנה הקלנדרית הנוכחית, או בזו הבאה. לפחות כרגע לא מדובר על ייבוא גרסאות הדיזל. דלק ניצלה את ההזדמנות לגם לחניכה רשמית של המרכז הלוגיסיטי החדש והמודרני שלה בניר-צבי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס. "שוק הרכב יזנק בקרוב"
צילום: אביגיל עוזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים