שתף קטע נבחר

האקדמיה הלאומית למדעים: חוסר תפקוד

המבקר חושף חוסר תפקוד, היעדר נהלים, אי הסדרה של יחסי הגומלין בין האקדמיה לבין הממשלה וגופים משיקים אחרים, אי ייצוג לסגל אקדמי מאוניברסיטאות בר-אילן ובן-גוריון, ותת ייצוג לנשים בחטיבות האקדמיה

מבקר המדינה מותח ביקורת על התנהלותה של האקדמיה הלאומית למדעים וקובע כי אינה מתפקדת כפי שהיא אמורה לעשות.

 

עוד מדו"ח המבקר:

 

 

"החברות באקדמיה אינה מינוי של כבוד בלבד, אלא כרוכים בה חובות ותפקידים, ויש למלא אותם", קובע דו"ח המבקר. "לאקדמיה תפקידים בעלי גוון ביצועי, הקשורים לקידום וטיפוח הפעילות המדעית במדינה, גיבוש מדיניות מדע בישראל והגדרת צורכי המחקר של המדינה. האקדמיה אינה פועלת לקידום המדע בשיטתיות, אלא באמצעות ועדות אד-הוק.

 

"מדי פעם האקדמיה סוקרת ובוחנת נושאים שונים הקשורים במדע ומסכמת את פעולותיה בדו"חות הכוללים המלצות, אך אלו אינם מתפרסמים, ולא נקבעים להם מטרה, קהל יעד ותועלת אפשרית. הדו"חות אינם מוגשים למזכירות הממשלה, ואינם מתבצעים על פי מדיניות ותוכנית רב שנתית מסודרת אלא בשל יוזמות אקראיות של חברי האקדמיה", קובע המבקר. 

 

אין נהלים, אין סדר

 

מבקר המדינה מצא כי לאקדמיה אין נהלים שמסדירים את יחסי הגומלין בין המוסדות המנהלים שלה לבין מוסדות חיצוניים המשיקים לה, כמו המועצה להשכלה גבוהה ומשרד המדע והטכנולוגיה.

 

הדו"ח מצא כי רוב פעולות האקדמיה לא הוסדרו ולא עוגנו בתקנונים, הוראות או נהלים. בנוסף, מצא המבקר, כי לא הוסדרו קשרי הגומלין בין האקדמיה לבין הממשלה, כמתחייב מחוק האקדמיה, וכי הייעוץ שנתנה האקדמיה לממשלה בנושאים בעלי חשיבות לאומית היה מועט מאוד.

 

הדו"ח מציין כי אין התאמה בין הרכב חברי האקדמיה להתפלגות חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות. בייחוד בולט ייצוג היתר לאוניברסיטאות הוותיקות, והיעדרם של חברי סגל מאוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת בר-אילן.

 

כמו כן מצא הדו"ח כי באקדמיה אין ייצוג הולם לנשים, בניגוד למתחייב מחוק שיווי זכויות האישה. באקדמיה חברות רק 6 נשים, המהוות 5% מחברי החטיבה למדעי הרוח (לעומת 21.5% בקרב חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות) ו-8% בחטיבת מדעי הטבע (11.5% בכלל הסגל). 

 

התקציב לא משקף את הפעילות

 

דו"ח המבקר מצא כי תקצוב האקדמיה לא הוסדר ולא הוגדר. מ-1974 מועברות הקצבות המדינה לאקדמיה במסגרת הסעיף התקציבי "השכלה גבוהה", שהאחראית להקצאתו היא הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג).

 

בשנים האחרונות נכללו בתוכנית התקציבית "השתתפות בתקציב האקדמיה הלאומית למדעים" שבתקציב המדינה, סכומים גדולים בשיעור ניכר מהתקציבים שאישרה ות"ת לאקדמיה, וגם מהסכומים שהעבירה לאקדמיה בפועל.

 

כן נמצא, כי תקציב האקדמיה שהוגש לאישור האסיפה הכללית שלה ולאישור ות"ת, ודו"חות ביצוע התקציב שלה לא שיקפו את כל פעילותה.

 

בשנת 2003 הסתכמה השתתפות המדינה בתקציב האקדמיה בכ-9.7 מיליון שקל, שהיו כ-60% מהכנסותיה. הכנסות נוספות מקורן בפירות של קרנות צמיתות, בפרויקטים ובמכירות של פרסומים. 

 

תגובת האקדמיה: נבחן את הנהלים

 

האקדמיה למדעים מסרה בתגובה, כי בעקבות הביקורת, מינתה מועצת האקדמיה ועדה, המורכבת מחברי האקדמיה משתי החטיבות, שתיבחן מחדש את הנהלים הקיימים והצורך בנהלים חדשים, בכל הקשור לניהול ענייניה השוטפים של האקדמיה. הוועדה תתייחס לכל הערות מבקר המדינה.

 

עוד מסרה האקדמיה, כי היא סבורה שבחירתם של חבריה היא סוגיה מתחום החופש האקדמי, ולא מתחום סדרי מינהל תקין, וכי חבריה נבחרים לאור הישגים מדעיים, ללא יומרה ייצוגית.

 

ההפרש בין ההוצאות בפועל בדו"ח המועבר לות"ת לבין הדו"חות הכספיים של האקדמיה נובע לדברי האקדמיה מכך שלאקדמיה פעילויות מעבר לפעילויות השוטפות המתוקצבות על ידי ות"ת, ואינם מהוות חלק מדו"ח הביצוע של האקדמיה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודו פריד
תת ייצוג לאוניברסיטאות "צעירות"
צילום: דודו פריד
מומלצים