שתף קטע נבחר

נתניהו: אילת תהיה לאס וגאס הישראלית

שר האוצר רוצה להפוך את אילת לבירת התיירות של ישראל, ומשרטט תוכניות מרחיקות לכת ביחס לעיר ולנגב כולו. "ההשקעות השנה בישראל הולכות להגיע כנראה לשיא של כל הזמנים, בלי בועה ובלי הסכמי שלום", אומר נתניהו. ראיון אופטימי

בראיון לעיתון "ידיעות אילת" מכריז שר האוצר, בנימין נתניהו, על שורה של השקעות ופיתוח חסרי תקדים בהיקפם בעיר אילת. נתניהו מצהיר כי ביטול הפטור ממע"מ, שהיה כלול בתוכניתה אוצר ל-2005 והוסר ברגע האחרון, לא יעלה שוב בהצעת התקציב של שנת 2006, אבל הוא לא מתחייב לגבי העתיד הרחוק יותר.

  

לנתניהו כמה בשורות שעתידות לשמח את הקהילה העסקית מאחר שהוא חוזה לאילת פיתוח שלא היה דוגמתו, אבל גם כאלו שלא עולות בקנה אחד עם חזונו של מאיר יצחק הלוי, ראש העירייה המכהן. שר האוצר, מסתבר, לא רואה בעיני רוחו את אילת כעיר אוניברסיטאית או כמקום לפיתוח יזמות טכנולוגית, אלא כ'לאס וגאס ישראלית'.

 

שר האוצר, האם ביטול הפטור ממע"מ יעלה שוב בהצעת התקציב לשנת 2006 או שתושבי אילת יכולים להיות רגועים?

 

נתניהו: "אני מעריך שביטול הפטור לא יעלה שוב בתקציב 2006. כל ההגיון בשיחה שלי עם ראש העירייה לפני מספר חודשים היה שמכיוון שהתחלנו בתכנון הרכבת לאילת ואנחנו רוצים בתי קזינו וקומפלקס של בידור ומלונות באילת. אז אמרנו - כשהדברים האלה יוקמו, לא יהיה פטור ממע"מ אבל עד שיוקמו, האילתים ביקשו שנשאיר להם את הפטור ואני קיבלתי את זה".

 

ומה לגבי ביטול הטבת המס? יש סיכוי שתחזירו את ההטבה? איך יכולה אילת למשוך אליה אוכלוסייה איכותית ואיזה תנאים משופרים אפשר להציע לרופאים או מורים?

 

נתניהו: "אנחנו בדרך כלל מנסים להימנע מהטבות ופטורים ורוצים להוריד את המסים לכולם. אבל אילת הולכת לקבל כל כך הרבה השקעות שאין ספק שזה יתבטא גם בחיזוק האוכלוסייה. זה כבר ניכר בעליית מחירי הדירות. אולי כבר השוק התחיל להבין את מה שאני אומר והשוק מתחיל לזרום לאילת. אני צופה עליה גדולה מאוד גם באוכלוסייה שתגיע לאילת וגם בעסקים".

 

לאחרונה הוחלט על הקמת צוותים משותפים של משרד האוצר והתיירות כדי להכין הצעת חוק להקמת קזינו חוקי בישראל. מדברי שר התיירות, אברהם הירשזון, עושה רושם שהפרוייקט דומה בדיוק להצהרת הכוונות של שלדון אדלסון, היהודי העשיר בעולם, שהודיע כי הוא מעונין להשקיע מיליארד דולר בהקמת קזינו באילת?

 

נתניהו: "זה לא דומה לשלדון אדלסון. זה דומה למה שממשלת סין עשתה במקאו. ששם אדלסון וסטיב ווין, יהודים טובים, התחרו, ומכל איילי הקזינו בעולם, הם זכו".

 

על איזה קזינו מדובר? 

 

נתניהו: "כמו בלאס וגאס. מה שמיוחד בלאס וגאס, שיש בה קומפלקס משולב של הימורים, בתי מלון, בידור וקניות. שזה שונה מבתי הקזינו שאנחנו רואים באירופה, שהם בעצם מבודדים ופועלים רק לצורך ההימורים. מדובר בקונספט משולב שהתמחו בו היזמים הגדולים בלאס וגאס ובדרום אפריקה, ולכן טבעי שנשוחח איתם. התהליך יהיה כרוך במכרז, ואדלסון וכל אחד אחר יצטרכו להתחרות על התנאים הטובים ביותר שהם יציעו לממשלת ישראל".

 

בתי הקזינו ייבנו בתוך בתי המלון הקיימים באילת? 

 

נתניהו: "לא. הכוונה לבנות רצועה חדשה, אבל אין ספק שכולם ייהנו מזה. כמו שקרה בלאס-וגאס - עליה עצומה בתיירות, מכפלות על מכפלות של תיירים. זה הכפיל את כל העסקים שם, את כל בתי המלון שם. אלו שהיו ואלו שנוסדו לאחר מכן".

 

על איזה אזור אתם מדברים?

 

נתניהו: "אנחנו בודקים כמה אפשרויות. שדה התעופה שיתפנה הוא אחת האפשרויות ואנחנו בודקים עוד מקומות. עוד לא התקבלה שום החלטה בעניין".

 

לדברי שר האוצר לא מדובר בהצהרות ריקות מתוכן: "אנחנו רציניים ביחס לאילת. כמו שאנחנו רציניים בנושא תכנון הרכבת, רציניים בהפרטת נמל אילת ובהרחבת הפעילות בו. אילת עומדת לעבור שינוי עצום שהיא לא ידעה בעצם מאז הקמתה. התוכניות שלנו מרחיקות לכת ביחס לאילת ביחס לאזור המחובר לה וביחס לנגב כולו".

 

"אנחנו רוצים לעשות את אילת לבירת התיירות של ישראל. צריך לחשוב במונחי תיירים במספרים הרבה יותר גדולים. הרבה-הרבה יותר גדולים ממה שהורגלנו עד היום. כשניתן יהיה לנסוע ברכבת מתל אביב לאילת בפחות משלוש שעות ויהיה קומפלקס של בידור והימורים באילת, ברור שרבים מהישראלים שנוסעים היום לטורקיה או ללוטראקי ביוון, יבואו לאילת וטוב שכך".

 

הזכרת רכבת. לאחרונה הסתיים סקר היתכנות, אחד מיני רבים שלא בדיוק הצביע על כדאיות כלכלית.

 

נתניהו: "הרכבת לאילת היא כדאית בין אם הנתונים מראים את זה ובין אם לא, מפני שהשיקול הוא שיקול לאומי כללי. אנחנו לא רואים את הרכבת כעסק בפני עצמו. אנחנו רואים את הפרוייקט הזה כמנוף לפיתוח אילת, הנגב כולו והמדינה".

 

"יש לרכבת לאילת היבטים נוספים - חיבור מסילתי בין ים סוף לים התיכון הוא בעל ערך רב מאוד בעשרים השנים הקרובות, בעקבות העלייה המסחררת במעבר סחורות מסין והודו לאירופה. אנחנו רוצים להשתמש גם בנתיב האלטרנטיבי הזה כהשלמה, במקרים מסוימים, לתעלת סואץ".

 

הנחת המסילה מנחל צין לאילת צפויה לעלות סכומי עתק. מאיפה יבוא המימון?

 

נתניהו: "יש כבר כמה חברות שמציעות גם לממן וגם לבנות. זה דבר מאוד חיובי. אנחנו נמצאים שנה וחצי-שנתיים לפני מועד סיום התכנון, וכבר מקבלים הצעות למימון מחברות רציניות בעולם. זה סימן מאוד חיובי".

 

אז מתי יתחילו הקטרים לשקשק?

 

נתניהו: "אני מניח שהתכנון ייקח בין שנה וחצי לשנתיים והסלילה תארך עוד 3-4 שנים, אז אנחנו מדברים על סביבות 2010-2011 בה תחל לפעול הרכבת לאילת. את הסלילה נראה לפני כן, אבל החיבור המיוחל יהיה בסביבות 2010".

 

אתה מדבר על קזינו והכפלות במספרי התיירים, אבל ראש העירייה מדבר על פיתוח ענפי תעסוקה נוספים מלבד תיירות, על חממות טכנולוגיות. איך זה מסתדר עם לאס וגאס הישראלית?

 

נתניהו: "אני לא פוסל אפשרויות פיתוח אחרות, אבל ברור מאליו שלאילת יש יתרונות ייחודים בעולם. יש לה מפרץ ויש לה נוף מדברי מרהיב ויש לה את ענף הצלילה ויש לה את החיבור הגיאוגרפי בין שתי יבשות. אלו יתרונות כבירים שצריך לממש אותם קודם כל, ורק אחר כך, או במקביל, אפשר לעשות גם דברים אחרים, אבל לא על חשבונות היתרונות הייחודים".

 

"כבר הרבה זמן אני מגיע לאילת ואומר - את המקום הזה נעלה למפת התיירות העולמית. הבטחתי להוריד את האבטלה, לייצר צמיחה ולהוסיף מקומות עבודה והשקעות. ההשקעות השנה בישראל הולכות להגיע כנראה לשיא של כל הזמנים. בלי בועה, ובלי הסכמי שלום. למה? כי אנשים מרגישים שמשהו אמיתי מתרחש. באותה מידה חשוב לי שחלק לא קטן מההשקעות האלה יגיעו לאילת ונראה לי שזה מתרחש בלאו הכי. אבל אנחנו רוצים להעצים את זה במספרים שאינם מוכרים".

 

מאיר יצחק הלוי אוהב לכנות את אילת "תרנגולת שמטילה ביצי זהב לאוצר המדינה". אתה מסכים לדימוי?

 

נתניהו:  "אנחנו רוצים ביצי פלטינות".

 

קזינו, רכבת והשקעות ענק. זה נשמע קצת כמו פאטה מורגנה.

 

נתניהו: "אני מבקש להקליט את השיחה ולרשום אותה. זו כוונתי. תתקשרי אלי בעוד 4 שנים בדיוק, אני מוכן שנבחן אם מה שאמרתי בעניין הזה מתקיים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נתניהו. תקליטי אותי
צילום: רויטרס
מומלצים