שתף קטע נבחר

עלות כל ק"מ נסיעה - שקל אחד

מחיר הבנזין למכונית ממוצעת עלה ל-778 שקל בחודש לעומת 707 שקל בשנה שעברה. התוצאה: כל ק"מ עולה לנו כמעט שקל שלם

מי שתהה למה החליטה מדינת ישראל לייקר את מחיר הדלק בשעה שמחירו בעולם נמצא בירידה, יוכל אולי להתנחם בהסבר הבא: מחיר הדלק בישראל נקבע על פי מחירו בעולם בסוף החודש שעבר, כך שהמחיר בארץ צפוי עוד לרדת.

 

כך או כך, ההעלאה האחרונה מקלה על חישוב עלות הנסיעה ברכב. ההוצאות המשתנות לכל קילומטר נסיעה מתקרבות לשקל אחד (94.2 אגורות, ליתר דיוק), כך שעכשיו פשוט יותר לחשב אותן.

 

נתונים אלה עולים מעדכון תחשיב אחזקת הרכב שנערך על-ידי משה וסמדר קצין מחברת "חשב", העוסקת בחישוב עלויות אחזקה לרכב. עלות הנסיעה לקילומטר מתווספת להוצאות הקבועות הכרוכות באחזקת הרכב, בין שהוא נוסע ובין שהוא חונה ליד הבית (עלות ההשקעה ברכישת הרכב, הרישוי השנתי והביטוחים).

 

תופעה כזו של "חישוב חלק" מופיעה אחת לכמה עשרות שנים. הפעם האחרונה שבה העלות לקילומטר היתה "עגולה", היתה בשנת 1977, אז הסתכמה העלות המשתנה לכל קילומטר נסיעה ב-1,000 לירות.

 

התחשיב המלא שנערך על-ידי "חשב", מתייחס למכונית עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר הנוסעת מדי שנה 15,000 ק"מ, מחציתם מחוץ לעיר. התחשיב מגלה שעלות האחזקה השנתית הכוללת של מכונית כזו היא 30,976 שקל, כאשר מרכיב הדלק במכונית מגיע ל-8,139 שקל. במונחים חודשיים, עלות האחזקה הכוללת היא 2,581 שקל (מתוך זה עלות הדלק היא 678 שקל).

 

החישוב לכל קילומטר נסיעה (הכולל גם את מרכיב ההוצאה הקבועה), העלות היא 2.0651 שקל לק"מ. בחודש מאי 2004 היתה העלות המלאה של כל ק"מ 1.93 שקלים. כלומר, במרוצת השנה גדלה העלות של אחזקת הרכב ב-7%.

 

מחיר הבנזין שצורכת מכונית ממוצעת, עלה ל-778 שקל בחודש לעומת 707 שקל ב-1 במאי בשנה שעברה. מדובר במכונית 1.6 ליטר הצורכת בממוצע 10 ק"מ לליטר ועושה 17 אלף ק"מ לשנה (הנסועה הממוצעת למכונית פרטית) ולכן צורכת כ-142 ליטר דלק בחודש. לשם השוואה, במאי 2002 הסתכמה עלות הדלק החודשית למכונית ממוצעת ב-605 שקל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
עלות הדלק עלתה - ואיתה עלות אחזקת הרכב
צילום: עטא עוויסאת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים