שתף קטע נבחר

מצטערים, החופשה בוטלה

24 שעות לפני מועד היציאה לשיט התענוגות, אחרי שכל ההכנות נשלמו, הודיעו למשפחת ס' ולתובעים נוספים, שהם יכולים לפרוק את המזוודות. מקרה דומה ארע לגברת שעמדה לטוס בחו"ל. הלקוחות המאוכזבים לא הסתפקו בהחזר עלות החופשה ודרשו גם פיצוי

נאלצתם לבטל ברגע האחרון מסיבה כל שהיא את השיט או החופשה שתכננתם? חברת הספנות, או סוכנות הנסיעות, תחזיר לכם, אם בכלל, רק חלק מסכום הכסף ששילמתם, וכמובן שתחויבו בדמי ביטול. אבל מה קורה כאשר חברת הספנות היא זו שנאלצת לבטל ברגע האחרון, מסיבות כלשהן, את ההפלגה? או אז תקבלו במקרה הטוב את כספכם בחזרה. דמי ביטול ? פיצוי על עוגמת הנפש? תשכחו מזה. אם תתעקשו, תגלה חברת הספנות נדיבות לב ותציע לכם כפיצוי הנחה בהפלגה עתידית.

 

על נוהל זה יכולים להעיד ארבעת בני משפחת ס'. חברת "מנו ספנות", שביטלה את ההפלגה שבה היו אמורים להשתתף, הציעה להם, לדבריהם, פיצוי בצורת "הנחה בהפלגה עתידית". הצעת ההסדר לא סיפקה את בני המשפחה, וכאשר החברה דחתה את דרישתם לפיצוי כספי הולם הם הגישו נגדה תביעה בסך 15 אלף ש"ח לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב.

 

"מחיר הטיול לארבעתנו", אמר אחד מהם כשנדונה תביעתם בבית המשפט "היה כ- 10,000 ש"ח. היינו אמורים לבלות על הספינה 5 ימים. נגרמה לנו עוגמת נפש. סגרנו עסקים, עשינו את כל ההכנות לקראת החופשה השנתית, ו-24 שעות לפני מועד ההפלגה הודיעה לנו החברה שהיא בוטלה. את הכסף ששילמנו קיבלנו חזרה רק לאחר מספר פניות".

 

נציג מנו ספנות אמר להגנתה כי "הייתה תקלה יום לפני ההפלגה והשייט בוטל לאלפי אנשים שהיו אמורים להשתתף בו. לא עשינו זאת מתוך זדון. בענף הנסיעות והספנות יש לעיתים תקלות. הטיפול בנוסעים היה ברוח של ניסיון להגיע עימם להסדר של הנחה, הטבה בהפלגות עתידיות".

 

השופט בנימין קהלת, שדן בתביעה, קבע כי מנו ספנות הפרה את החוזה עם התובעים וגרמה להן עוגמת נפש וחייב אותה לשלם לכל אחד מארבעת התובעים 750 ש"ח ובסך הכל 3,000 ש"ח. 

 

מקרה II: נגרמו נזקים ממוניים

 

תביעה אחרת שעניינה פיצויים בגין ביטול הפלגת נופש על ידי "מנו ספנות", נידונה בבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה. בתיק הנידון טענו שני תובעים כי ביטול הפלגת הנופש באונייה "רויאל איריס" שבו אמורים היו להשתתף, גרם להם ולבנות זוגם נזקים כספיים, ועוגמת נפש.

 

נצי מנו ספנות טען בבית המשפט כי ההפלגה בוטלה בגין תקלה שאירעה זמן קצר לפני מועד ההפלגה במערכת המיזוג של האנייה.

 

השופט גד אנגל, ששמע את טענות הצדדים, קבע אף הוא שלתובעים נגרמו נזקים ממוניים וחייב את הנתבעת לשלם לכל אחד משני התובעים, פיצוים בסך 500 ש"ח ועוד 200 ש"ח הוצאות משפט.

 

מקרה III: דרישה לגזירה שווה

 

תביעה שלישית באותו עניין נדונה בבית המשפט לתביעות קטנות בקריות. התובעת ח' טענה באותה תביעה כי "איסתא ליינס" הודיעה לה שלושה ימים לפני מועד נסיעתה לחו"ל על ביטול הטיסה. התובעת התלוננה כי הדבר "הסב לי עוגמת נפש רבה", וביקשה לחייב את החברה לשלם לה פיצויים בסך 3,441 ש"ח. 

 

לדבריה, מן הראוי לשמור על איזון, וכשם שהנתבעת הייתה מחייבת אותה, אם הייתה מבטלת את נסיעתה 3 ימים לפני מועדה, לשלם לחברה דמי ביטול של 100 אחוז, כך יש לגזור "גזירה שווה" ולהטיל סנקציה שכזו על הנתבעת.

 

בא כוח הנתבעת לא התכחש שאכן נגרם צער לתובעת, אבל טען כי גרימת הצער אינה מקנה לה פיצוי כספי.

 

דעתו של השופט נווה עדן, שדן בתביעה, הייתה שונה: "ביטול חופשה מתוכננת ברגע האחרון מקנה לתובעת פיצוי כספי", כתב בהחלטתו, וחייב את הנתבעת לשלם לח' פיצויים והוצאות משפט בסך כולל של 650 ש"ח. 

 

(ת"ק חיפה, 5415/04; ת"ק ת"א 10798/04; ת"ק קריות 2419/04).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים