עתיד האופנה: מי המעצבים הצעירים שזכו במענק של 120 אלף שקל?

בתוך חוסר הוודאות של התקופה, שישה מותגים ישראלים נבחרו לחממת מפעל הפיס לאופנה, המבטיחה להם תמיכה כספית וליווי מקצועי. הכירו את הזוכים המאושרים

איתי יעקב

|

17.09.20 | 08:57

רשימת הזוכים השנה מייצרת תמונת מצב מפתיעה וחיובית על עתיד האופנה בישראל. שאדי פרנסיס מג'לטון (צילום: ריקי רחמן)
רשימת הזוכים השנה מייצרת תמונת מצב מפתיעה וחיובית על עתיד האופנה בישראל. שאדי פרנסיס מג'לטון (צילום: ריקי רחמן)
המעצבת ענת פרידמן מדגמנת את קולקציית הקיץ שלה בביתה (צילום: אדיר אלחרר)
המעצבת ענת פרידמן מדגמנת את קולקציית הקיץ שלה בביתה (צילום: אדיר אלחרר)
חזרה לעבודת יד בשיטות מסורתיות. מותג התיקים HAVIE mnfct של האחים דניס וארטיום ריאבקו (צילום: טל שחר)
חזרה לעבודת יד בשיטות מסורתיות. מותג התיקים HAVIE mnfct של האחים דניס וארטיום ריאבקו (צילום: טל שחר)
המעצבת יפעת פינקלשטיין מציגה פריטים בעיצובה ביום המיונים לחממת מפעל הפיס (צילום: סיון פרג')
המעצבת יפעת פינקלשטיין מציגה פריטים בעיצובה ביום המיונים לחממת מפעל הפיס (צילום: סיון פרג')
עמית לוזון ואייל אליהו. מייצרים אופנת רחוב עכשווית עם רקמה מקומית (צילום: אלון דניאל)
עמית לוזון ואייל אליהו. מייצרים אופנת רחוב עכשווית עם רקמה מקומית (צילום: אלון דניאל)
נופר דוכובני מהמותג Tutu.B, שהצליח בזמן קצר להפוך לאחד השמות הבולטים בסצנת האופנה הצעירה (צילום: סיון פרג')
נופר דוכובני מהמותג Tutu.B, שהצליח בזמן קצר להפוך לאחד השמות הבולטים בסצנת האופנה הצעירה (צילום: סיון פרג')

אלה ימים של חוסר ודאות. תעשיית האופנה הישראלית נמצאת אולי בתקופת המשבר הגדולה שלה מאז סוף שנות ה-70 לאחר מלחמת יום הכיפורים, עם היעלמות האופוריה בעקבות מלחמת ששת הימים שהזניקה אותה בעולם והתפוגגה. מותגים נסגרים, מעצבים ובתי אופנה מצמצמים פעילות. אז, כמו היום, העתיד לוט בערפל. בתוך כך, שישה מותגים ישראלים צעירים יכולים השבוע לנשום לרווחה.

 

ביום שלישי נערכו זו השנה השישית פרזנטציות לחממת מפעל הפיס לאופנה – תוכנית יוקרתית המסייעת למעצבים צעירים בתמיכה כספית בסך 120 אלף שקל וליווי מקצועי של שלושה מנטורים: הארט דירקטור ומעצב שגיב גלעם, המעצבת ומרצה בכירה לאופנה בבצלאל קלודט זורע והמעצבת הגר אלמביק, שמצטרפת לראשונה למצבת המנטורים. לצדם מלווה את הפרויקט היועצת העסקית מיכל צ'יטיאט. רשימת הזוכים השנה מייצרת תמונת מצב מפתיעה וחיובית על עתיד האופנה בישראל. נראה כי חברי הוועדה, שמלבד המנטורים שהוזכרו לעיל כללה את האמן וראש המחלקה לצילום בבצלאל דוד עדיקא, העיתונאי סהר שלו והמפיק מוטי רייף, בחרו ברשימה מגוונת שממנה עולה תחושה של קריצה אל מחוץ למיינסטרים.

 

הזוכים השנה הם מעצב האופנה והאביזרים שאדי פרנסיס מג'לטון, ענת פרידמן, מותג האופנה הבינלאומי ADISH של המעצבים עמית לוזון ואייל אליהו, נופר דוכובני מהמותג Tutu.B, האחים דניס וארטיום ריאבקו ממותג האביזרים HAVIE mnfct והמעצבת יפעת פינקלשטיין. שלושה מתוכם חיים ופועלים בירושלים, היתר בתל אביב. בנוסף, חצי מהרשימה הם בוגרי המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, בעוד למחלקות האופנה של שנקר ו-ויצו חיפה אין נוכחות כלל.

 

ADISH משלב רקמה פלסטינית ובדואית על חולצות טי, קפושונים, ז'קטים ומכנסיים, תוך שיתוף מלא של צוות הרוקמות והאורגות. קולקציה קודמת של המותג (צילום: אלון שסטל)
    ADISH משלב רקמה פלסטינית ובדואית על חולצות טי, קפושונים, ז'קטים ומכנסיים, תוך שיתוף מלא של צוות הרוקמות והאורגות. קולקציה קודמת של המותג(צילום: אלון שסטל)

     

    הבחירה בשמות בעלי פוטנציאל התפתחות בינלאומי וסדר יום פוליטי (אצל חלקם), השאירה מחוץ לרשימת הזוכים מועמדים מוערכים כמו אופיר איבגי, רואי צמח מהמותג הרואיק והמעצבת אלה לוי. "אנחנו בוחרים מדי שנה מתוך מגוון ואיכות. לא היתה בחירה מודעת לייצר רשימה 'מחוץ למיינסטרים'", אומרת דולין מלניק, ראש אגף תרבות במפעל הפיס, "יש המון מרכיבים שמתוכם הוועדה בוחרת, כמו פוטנציאל והיתכנות עסקית. השנה החלטנו לדייק את עצמנו. בחרנו במעצבים צעירים עם מותג פעיל וניסיון ביצירת שתי קולקציות לפחות".

     

    בקול הקורא הראשון בשנת 2015, היה תנאי שדרש ניסיון של שלוש שנים לפחות. מאז הגמשתם את זה, עד כי עלו למסלול בוגרי מחלקות ללא כל ניסיון בתעשייה.

    "לכן החלטנו לדייק את עצמנו, לתת את המענק ואת הליווי למי שיפיק ממנו את המיטב. הבנו במהלך התהליך שהיכולת של אנשים חסרי ניסיון מאוד מוגבלת. יש אנשים שקיבלו את ה'מתנה' הזאת מוקדם מדי".

     

    יש זוכים שלא הצליחו למנף את זה בהמשך, עד כי נעלמו מהתחום לגמרי.

    "אבל הם בודדים. צריך לזכור שזאת מעבדה, חממה. היא מטפחת פוטנציאל. לשמחתי, ב-90 אחוז מהמקרים קלענו. חלק מהמעצבים שזכו פרצו החוצה לעולם (ביניהם, לדוגמה, הד מיינר ואלירן נרגסי – א"י). במובן הזה, זאת הצלחה".

     

    לאחר חמש חממות מוצלחות, עד כמה את מרגישה שהפרויקט הזה מסייע לאופנה בישראל?

    "אני לא יכולה לומר שהצלנו את עולם האופנה, אבל זה מהלך שמייצר שינוי אצל מעצבים צעירים ומוכשרים שנמצאים בשלב מוקדם בקריירה. סללנו עבורם דרך ונתנו להם מנוף ועזרה. יכול להיות שאילולא העזרה שלנו, זה היה לוקח להם יותר זמן. צריך לזכור שחוץ מהתמיכה של מפעל הפיס – אין בישראל שורה של תמיכות למעצבי אופנה, בטח צעירים. אין פה כלום. לכן התמיכה הזאת חשובה".

     

    השראה מבגדי עבודה וציוד צבאי. האחים דניס וארטיום ריאבקו ממותג התיקים HAVIE mnfct (צילום: טל שחר)
      השראה מבגדי עבודה וציוד צבאי. האחים דניס וארטיום ריאבקו ממותג התיקים HAVIE mnfct(צילום: טל שחר)

       

      בין השמות המסקרנים השנה, אפשר לסמן את שאדי פרנסיס מג'לטון החי ופועל בעיר העתיקה בירושלים, אשר עבודתו כמעצב אביזרים ולבוש פועלת על ציר של זהות, לאום ומיניות. מג'לטון, העוסק גם בפרפורמנס, הציג בשנתיים האחרונות בשבוע העיצוב בירושלים, כמו גם בפסטיבל OVERALL שנערך ביולי אשתקד במגדל דוד בעיר. מותג נוסף שעליו כתבנו בעבר הוא ADISH של עמית לוזון ואייל אליהו, המייצר אופנת רחוב עכשווית עם רקמה מקומית. ADISH משלב רקמה פלסטינית ובדואית על חולצות טי, קפושונים, ז'קטים ומכנסיים, תוך שיתוף מלא של צוות הרוקמות והאורגות. על אף שבסיסו בפתח תקווה, הוא נמכר כיום בבוטיקים נחשבים בעולם כמו דובר סטריט מרקט.

       

      שם מסקרן אחר ברשימה הוא מותג התיקים HAVIE mnfct של האחים דניס וארטיום ריאבקו, שעלו ארצה מאוקראינה לפני 16 שנה. השניים למדו מנהל עסקים ופיננסים, ובישראל עבדו כמעצבים גרפיים במותגי אופנה. בשנת 2013 הקימו את המותג, שמחזיק גם בסטודיו וחנות יפהפייה במתחם נגה ביפו. התיקים שהם מייצרים מבוססים על חזרה לעבודת יד בשיטות מסורתיות, תוך שמירה על איכות חומרי גלם גבוהה והשראה מבגדי עבודה וציוד צבאי. יהיה מעניין גם לראות את הקולקציות שינפקו המעצבות הירושלמיות ענת פרידמן ויפעת פינקלשטיין, שפעילותן מוכרת פחות לקהל הרחב, והמותג הצעיר Tutu.B שהצליח בזמן קצר להפוך לאחד השמות הבולטים בסצנת האופנה הצעירה.

       

      אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, במרץ 2021 ייחשפו הקולקציות החדשות של ששת המותגים הזוכים במסגרת שבוע האופנה בתל אביב. אליהם צפויים להצטרף גם המעצבים אריאל טולדנו ואור איידלמן, שזכו אשתקד והעדיפו לוותר על יום הצילומים שנערך לבוגרי החממה הקודמת ולהמתין לתצוגת מסלול שמתוכננת להתקיים ב-2021.

       

      "נכון להיום, אף אחד לא יודע לענות על השאלה האם יהיה שבוע אופנה. נקודת המוצא שלנו והנחת העבודה שלנו הן שהוא יתקיים", אומרת מלניק, "במקביל, אנחנו עובדים על חלופות נוספות, כמו חנות פופ-אפ להצגת התוצרים לצד אירוע דיגיטלי. בנוסף, המצב שנוצר השנה בעקבות הקורונה מעורר בנו מחשבות איך לשכלל ולהרחיב את חבילת ההטבות שאנו מעניקים למעצבים".

       

         

        ואיך נולד מיזם עיצוב חברתי בכפר הבדואי חאן אל-אחמר?

        "לבובות יש צד אקטיביסטי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: אביגיל עוזי)
        "לבובות יש צד אקטיביסטי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: אביגיל עוזי)

         

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד