מאת נעמה ריבה

נוצצת, בוהקת, מסנוורת ומסחררת - אלה הסופרלטיבים שכבר הוצמדו לתחנת הרכבת הענקית פולטון סטריט (Fulton Street) בדרום מנהטן, שנחנכה לפני כשבועיים. מדובר במרכז תחבורתי מרכזי, המשתרע על פני 34 אלף מטרים רבועים ומנקז תשעה קווי רכבת תחתית בחמש תחנות שונות שמרכיבות אותו, כך שכ-300 אלף נוסעים יעברו בו מדי יום.

שיפור משמעותי בתנועה בין מנהטן לברוקלין. התחנה המחודשת (צילום: רויטרס)
שיפור משמעותי בתנועה בין מנהטן לברוקלין. התחנה המחודשת (צילום: רויטרס)

ה-Hub המחודש, שנמצא במפגש הרחובות ברודוויי ופולטון בלב המסחרי של דאון-טאון מנהטן, כולל מרכז קניות ששטחו כ-6,000 מ"ר והוא אמור להיות "שער חדש לדאון-טאון מנהטן", כהצהרתו של האדריכל ווינסנט צ'אנג, אחד השותפים במשרד האדריכלים גרימשאו שהופקד על הפרויקט (יחד עם משרד ההנדסה הגדול Arup שתכנן את הקונסטרוקציה המסובכת). לצד הבנייה מחדש של התחנה, בוצע גם שימור של מבנה היסטורי בן 125 שנה (בתקציב של 59 מיליון דולר) שישמש כעת כחלל משרדים. תקציב הפרויקט הוערך בתחילה ב-750 מיליון דולר והפתיחה תוכננה להתקיים כבר ב-2007, אלא שהסכום התנפח כפליים (1.4 מיליארד דולר) והפרויקט התעכב שבע שנים נוספות לכדי 10 שנות הקמה, שבמהלכן גם הוצפה התחנה הקיימת בסופה הגדולה לפני שנתיים. את רוב התקציב נתן הממשל הפדרלי.

מרכז מסחרי עצום הוא חלק מהתחנה החדשה (צילום: רויטרס)
מרכז מסחרי עצום הוא חלק מהתחנה החדשה (צילום: רויטרס)

גולת הכותרת של התחנה המחודשת היא "Sky-Reflector-Net", כיפה שחודרת את המבנה הריבועי ובחלקה העליון אוקולוס זכוכית שטוח שקוטרו 16 מטרים. את החרוט תכננו האדריכלים בשיתוף המעצב ג'יימס קרפנטר (מי שהשתתף בפרויקט החידוש של מוזיאון ישראל בירושלים), ומדובר באלמנט מסובך לתכנון ולהרכבה: הוא עשוי מ-10,000 רכיבים מפלדה, מוטות וכבלים, והותקנו עליו כ-950 רפלקטורים - לוחות מעוינים מאלומיניום מחורר שמגבירים את הפצת האור הטבעי. אלה, כמו יתר האלמנטים מפלדה, שואבים השראה ממבני הברזל היצוק שמאפיינים את האזור.

950 רפלקטורים הותקנו בכיפה, שקוטרה 16 מטרים (צילום: רויטרס)
950 רפלקטורים הותקנו בכיפה, שקוטרה 16 מטרים (צילום: רויטרס)

פתיחת התחנה היא מהלך תחבורתי חשוב, אבל היא גם מהלך בעל ערך רגשי ותדמיתי: רחוב פולטון סמוך למגדלי התאומים שקרסו בפיגועי 11.9.2001, ופתיחת התחנה היא עוד נדבך בשיקומו של הלב המסחרי של ניו יורק - יחד עם חנוכתו של "מגדל החירות" שנבנה על חורבות התאומים, ועם פתיחתו של מוזיאון ההנצחה לקרבנות הפיגועים.

קלטראווה מותקף

אל כל אלה יצטרף באמצע דצמבר הבניין של תחנת PATH שיוצא מאזור התאומים לניו ג'רזי, שתכנן האדריכל הקטלוני סנטיאגו קלטארווה (מעצב גשר המיתרים בירושלים), בניין שיתחבר במנהרה לתחנת פולטון המחודשת. התחנה נהרסה בפיצוץ התאומים, וכעבור שנתיים הוקמה שם תחנה זמנית. המבנה הגרנדיוזי טרם נפתח, וכבר סופג ביקורת חריפה על הצורניות שלו ("ציפור שהתרסקה" ו"דינוזאור" הם חלק מהכינויים הזמניים) ועל הנזק הכספי שהוא מסב לעיר: עיכוב של חמש שנים ותקציב בסך ארבעה מיליארד דולר, פי שניים מהתקציב ההתחלתי שהעניקה הרשות הפדרלית לתחבורה.

שלד הגג של תחנת PATH שאמורה להיחנך בקרוב. סימני ההיכר של קלטראווה ניכרים (צילום: trevor.patt, cc)
שלד הגג של תחנת PATH שאמורה להיחנך בקרוב. סימני ההיכר של קלטראווה ניכרים (צילום: trevor.patt, cc)

ב-Observer הניו יורקי הגדירו את התוצר הצפוי כ"מפגש בין שאיפות גרנדיוזיות לבין רגשות שצפו לאחר פיגועי הטרור", ושם סבורים שהמפגש הזה לא יזכה למימוש בפועל. "עם תקציב כזה, ערים אחרות היו יכולות לבנות מערך שלם של קווים", תקפו בעיתון את הפרויקט של קלטראווה, שלא סומן בתוכנית האב המקורית של דניאל ליבסקינד לשיקום דאון-טאון מנהטן אחרי פיגועי התאומים, והצטרף רק מאוחר יותר. זה קרה כאשר בעלי הקרקע - רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רסי - רצו להקים תחנה איקונית שתתחרה בתחנת Penn ובגרנד סנטרל.

התחנהתאפשר הגעה מיידית למגדל החירות (מאחור), שנחנך לאחרונה על חורבות מגדלי התאומים, בתכנון דניאל ליבסקינד (צילום: Benjamin Kabak, cc)
התחנהתאפשר הגעה מיידית למגדל החירות (מאחור), שנחנך לאחרונה על חורבות מגדלי התאומים, בתכנון דניאל ליבסקינד (צילום: Benjamin Kabak, cc)

גם ב"ניו יורק טיימס" מתחו ביקורת חריפה על קלטארווה, והזכירו שהוא צובר מפרויקט לפרויקט לקוחות פגועים - גם בגלל עיכובי בנייה, גם בגלל תקציבים שהתנפחו, וגם בגלל נזקים של ממש. הדוגמה הבולטת ביותר לדימוי הבעייתי של קלטראווה היא בית האופרה של ואלנסיה, ספרד, שם העירייה תובעת את האדריכל על התפרקותו של הבניין ונפילת חתיכות ממנו - שמונה שנים בלבד אחרי שנחנך.

בחזרה לתחנת פולטון: "הבניין הזה עומד כעדות לחוסנה של העיר ניו יורק וכעדות להשפעה של תשתיות חכמות על עיר, מדינה ואפילו אומה", הכריז מנכ"ל MTA (החברה שמפעילה את הרכבת התחתית), תומס פרנדרגאסט ((Thomas F. Prendergast, על תחנת פולטון. אם לאחר פיגועי ה-11.9 העריכו פרשנים שונים שארצות הברית תמהר להקים על חורבות הכתם השחור שנוצר בדרום-האי פרויקטים גרנדיוזיים ונוצצים הרבה יותר ממגדלי התאומים שקרסו, נראה שהתחזית שלהם התגשמה: התחנה השוקקת, שמצטרפת למגדל החירות ולאנדרטה, מנסה להוכיח שאת האנרגיות של התפוח הגדול לא ניתן להרוג.

מבט מקומת הכניסה אל המפלסים התחתונים בתחנה החדשה (צילום: רויטרס)
מבט מקומת הכניסה אל המפלסים התחתונים בתחנה החדשה (צילום: רויטרס)