ילד ברלינאי זהוב שיער ותכול עיניים, כבן תשע, מגיח מעבר לפינה בשביל מסומן היטב על אופניים קטנים וקסדה גדולה, ונעצר למרגלותיו של מבצר בטון אימתני בעל חלונות צרים וארוכים.

הילד מצלצל בפעמון שצמוד לדלת פלדה צירית, ומישיר מבט לעברה של מצלמת מעקב קטנה. צלצול צורם, טריקה רועשת, והוא גורר את אופניו דרך קיר בעובי שני מטרים, במעלה חמש קומות של מדרגות מתכת, דרך תקרה בעובי שלושה מטרים, עד שהוא נפלט לפנטהאוז רחב ידיים ושטוף שמש. כאן הוא גר עם אחיו הקטן ושני הוריו, אספני האמנות קארן וכריסטיאן בורוס Christian Boros, שהפכו בונקר נאצי לביתם הפרטי.

גרפיטי על קירות הבניין (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
גרפיטי על קירות הבניין (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

כריסטיאן בורוס (50) הקים ב-1990 חברת פרסום הנושאת את שמו, שהפכה להצלחה מסחררת: בין לקוחותיה נמצאות חברות ענק כמו סימנס וקוקה קולה, לצד משרדי ממשלה ועד גלריות קטנות. יצירות אמנות הוא החל לאסוף כשהיה בן 18, אז השתמש בכל דמי הכיס שקיבל מהוריו כדי לקנות ציור של יוזף בויס (שמאז כבר נמכר). זמן רב חיפשו בורוס ואשתו מקום מגורים לא שגרתי, שאותו יוכלו להתאים לצרכיהם הבלתי שגרתיים. ברלין הייתה בחירה ברורה: בניגוד לבירות אירופיות רבות, שבהן החלל במרכזי הערים נדיר עד כמעט לא קיים, כאן המצב הפוך - תפרי החציצה הפרומים בין מזרח למערב, והריסות המשטר הנאצי, הפכו בעשורים האחרונים לקרקע פורייה שעליה נובטים אירועים ומוסדות תרבות עצמאיים, הודות לנגישותם ומחירם הנמוך. סדנאות, גלריות ומועדונים מצאו משכן קבע בתחום שהיה, עד נפילת החומה, אזור ספר מסוכן.

כתבה על הבונקר (גרמנית, תרגום לאנגלית)

לאחר שתרו בין בתי חולים ומפעלים נטושים, נתקלו בני הזוג בבונקר מ-1943 שהועמד למכירה, ורכשו אותו בלי להסס. העבר האפל לא הרתיע אותם, כך מתברר, שהרי מדובר ביציקת בטון סימטרית באופן מחליא ובעיקר בלתי ניתנת להריסה. את המבצר הזה תכנן קרל בונאץ Karl Bonatz בניצוחו של אלברט שפר, האדריכל האישי ואיש אמונו של היטלר, והוא שימש כמחסה מהפצצות אוויריות של בעלות הברית בעבור עד 3,000 בני אדם.

>> לא רק בברלין: בונקר נאצי בהמבורג הפך לבית קפה

לאחר נפילת המשטר הנאצי, שימש הבונקר כמחסן קריר לפירות טרופיים, ולכן קראו לו הברלינאים "בונקר הבננה". אחרי נפילת החומה הגיעו שנות ה-90 האופטימיות, ותחת השם The Bunker הוא הפך למועדון מין - מהפרועים שידעה אירופה - מה שהוביל בסופו של דבר לסגירתו ב-1995 בעוון פריצות.

פעם היו כאן פירות טרופיים, לא ספרים (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
פעם היו כאן פירות טרופיים, לא ספרים (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

לאחר כמה שנים שבהן ננטש ועמד בשיממונו, עבר הבונקר לבעלותם הפרטית של בני הזוג ב-2004, ומלאכת השיפוץ הוטלה על משרד האדריכלות הברלינאי realarchitekturשאנשיו נדרשו לפרק ולהרכיב מחדש את הבניין, שלמעשה לא ניתן לפירוק ולהרכבה מחדש. "להפוך את זה לבניין רגיל? שכח מזה", קבעו אדריכלי הפרויקט, קספר ופטרסון, ומכאן נולד תהליך הפוך במהותו: מחיקה במקום בנייה, והרחבה פנימה באמצעות גריעה. באמצעות מקדחת יהלום פורקו כ-750 מ"ק בטון מחמש קומות הבונקר, כדי לפנות מקום לחלל תצוגה חדש: 80 חדרים בגדלים מגוונים, בשטח כולל של 3,000 מ"ר.

האדריכלים לא האמינו שאפשר להפוך את המבנה לבית מגורים. "תשכח מזה", אמרו ללקוח (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
האדריכלים לא האמינו שאפשר להפוך את המבנה לבית מגורים. "תשכח מזה", אמרו ללקוח (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

מיצבים, עבודות וידאו, סאונד, ציורים וצילומים מוקמו בקפידה בחללים החדשים. גובה התקרה המקורי והנמוך (2.3 מטרים) נשמר כדי ליצור חללי תצוגה מעט קלסטרופוביים, בעוד שחללים אחרים, שנפערו לגבהים של שתיים ואף שלוש קומות, הולמים יצירות אמנות ענקיות, כמו העץ של האמן הסיני איי ווי ווי:

עבודה של איי ווי ווי, האמן ומתנגד המשטר הבולט בסין (צילום: NOSHE)
עבודה של איי ווי ווי, האמן ומתנגד המשטר הבולט בסין (צילום: NOSHE)

בסיור בבניין נדמה, כי למרות עושרו הרב של האוסף, הכולל יצירות של אמנים עכשוויים מהמובילים בעולם - בהם וולפגנג טילמנס ואולפור אליאסון - יצירותיהם נבלעות בקירות הבטון החשוף שראו מחזות שונים לחלוטין בעבר; חזיתות המבנה אמנם עברו ניקוי יסודי, אבל הקירות הפנימיים נותרו כשהיו, ועליהם כתמי דם, יזע, עוד משהו וצבע ניאון.

יצירה של תומס סרצאנו כפי שמוצגת בבונקר (צילום: גילי מרין )
יצירה של תומס סרצאנו כפי שמוצגת בבונקר (צילום: גילי מרין )

גולת הכותרת של הפרויקט נמצאת בראש הבונקר, בקומת המגורים שנבנתה מעליו. דרך תקרה בעובי שלושה מטרים שנחצבה במרכז הבונקר, נבנה הפנטאהוז היוקרתי של בני הזוג: 450 מ"ר של עיצוב מהודק, מוקף בארבע חזיתות ומשקיף על בתי השכונה דרך מרפסת גג ירוקה, שבה נשתלו עצים ובה נחצבה בריכה גדולה.

בתקרה נחצבה בריכת שחייה המאפשרת את השתקפות האור לחלל הפנטהאוז (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
בתקרה נחצבה בריכת שחייה המאפשרת את השתקפות האור לחלל הפנטהאוז (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

הריהוט, המטבח ודלתות הדירה נבנו מעץ אלון, חדרי האמבטיה מאבן גיר כהה, וקירות של בטון חשוף מהדהדים את הבונקר שלמטה.

אבן גיר כהה בחדר האמבטיה (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
אבן גיר כהה בחדר האמבטיה (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

גרם המדרגות המוביל לדירה נפרד ממערכת המדרגות של הבונקר. הוא נחצב בתקרת הבטון בעובי שלושה מטרים, בעוד שמוטות הזיון נותרו חשופים.

הגישה לפנטהאוז עוברת בתקרת הבטון, שנחצבה במהלך השיפוץ (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
הגישה לפנטהאוז עוברת בתקרת הבטון, שנחצבה במהלך השיפוץ (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

בין הקירות מסתתר בית (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
בין הקירות מסתתר בית (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

העושר והפאר, מרהיבים ככל שיהיו, לא יכולים להסתיר את ההיסטוריה של המבנה, ולא צריך עין בלתי מזוינת כדי להבחין בה: מדובר במונומנט נאצי העומד בשלמותו בלב בירת גרמניה. מרבית הבונקרים האחרים הושמדו על ידי בעלות הברית לקראת סוף מלחמת עולם השנייה או אחריה. אדולף היטלר עצמו בילה את ימיו האחרונים - שלו ושל הרייך השלישי - בבונקר כזה, וכל הניסיונות של הסובייטים להשמידו לאחר המלחמה לא עלו יפה, עד שלבסוף נבנה בו מגרש חניה. דוגמאות אחרות אפשר למצוא בהמבורג, שם הפך בונקר אחד לבית קפה, ובונקר אחר הוסב לחנות מוזיקה בת חמש קומות, עם מועדון לילה על הגג.

הבונקר בהמבורג שהפך לחנות מוזיקה עם מועדון לילה על הגג (צילום: גילי מרין )
הבונקר בהמבורג שהפך לחנות מוזיקה עם מועדון לילה על הגג (צילום: גילי מרין )

מקרה נוסף, משונה במקצת, מעלה אופציה שלישית להתייחסות לבונקר: לא הפצצה, גם לא שיפוץ כולל, אלא חוסר התייחסות מוחלט. בשכונת שנברג במערב ברלין, בונקר עצום ממדים שנבנה ב-1943 נותר כפי שהיה בלב השכונה, ומסביבו נבנה שיכון ציבורי. בלוק המגורים נמתח מעל הכביש, מטפס מעל הבונקר (תוך שמירה על מרחק ביטחון של מטר וחצי ממנו) וממשיך בצידו השני. המחזה משונה ומבדר, ונדמה כי מלבד הצמחייה שהחלה לטפס על הקירות החשופים, ומעט גרפיטי, לאיש לא אכפת מהמונומנט הנאצי.

בלוק המגורים נמשך מהעבר השני של הבניין הברלינאי שהיה פעם בונקר (צילום: גילי מרין )
בלוק המגורים נמשך מהעבר השני של הבניין הברלינאי שהיה פעם בונקר (צילום: גילי מרין )

הבונקר שהפך לגלריה ולפנטהאוז הוא רק עוד דוגמה לשימוש מקורי, אבל בורוס מסכים שזהו שימוש יצירתי במיוחד. "אני מסתכל על הבניין ולא מאמין שאני גר כאן", הוא אומר.

בורוס בסלון. "לא מאמין שאני גר כאן" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
בורוס בסלון. "לא מאמין שאני גר כאן" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

בני הזוג מארחים סיורים קבועים בבניין ומעידים שהם "בעצם אף פעם לא לבד".

"אנחנו אף פעם לא לבד" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
"אנחנו אף פעם לא לבד" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

באחד הראיונות, אגב, ציין בורוס שהוא אינו נפגע מכך שמרבית המבקרים מתעניינים במבנה ולא באמנות המוצגת בו.

עבודה של מיכאל סיילסטרופטר (צילום: NOSHE)
עבודה של מיכאל סיילסטרופטר (צילום: NOSHE)

"השגריר הישראלי ביקר אצלנו והתעניין בשימור הזיכרון ההיסטורי של המבנה", סיפר. "הוא יצא עם ידע רחב באמנות עכשווית, וזה הרווח שלנו".

שגריר ישראל כבר ביקר בפנטהאוז המעוצב לעייפה (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
שגריר ישראל כבר ביקר בפנטהאוז המעוצב לעייפה (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)

מוסיפה אשתו, קארן: "אי אפשר לשכוח את העבר כשגרים במבנה מפלצתי כזה, החי ונושם, בלית ברירה, את נוכחותו הכוחנית והעוצמתית".

קארן בורוס. "נוכחות כוחנית ועוצמתית של העבר" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)
קארן בורוס. "נוכחות כוחנית ועוצמתית של העבר" (צילום: Ailine Liefeld for Freunde von Freunden)