ביום שישי האחרון, 1 ביוני, נפתח ביתן הקיץ השנתי של גלריית סרפנטיין, בגני קנסינגטון בלונדון. המיזם היוקרתי חוגג 12 שנות קיום, שבמהלכן הוקמו תריסר ביתנים מרהיבים שתוכננו על ידי צמרת האדריכלים הבינלאומיים, ביניהם פיטר צומטור, ז'אן נובל, רם קולהאס, זאהה חדיד, טויו איטו, פרנק גרי ועוד.

השנה התבקשו לתכנן את המבנה צמד האדריכלים השווייצים ז'אק הרצוג ופייר דה מרון, שלצורך המשימה חברו לאמן הסיני איי ווי ווי (AI WEI WEI). השלושה כבר עבדו ביחד בעבר: לכבוד המשחקים האולימפיים ב-2008 הם תיכננו את האצטדיון האולימפי של בייג'ין, הידוע בכינויו "קן הציפור". הבחירה בצוות האחראי על אחד המבנים האייקוניים ביותר של השנים האחרונות אינה מקרית, ונועדה להכליל את ביתן הגלריה ב"פסטיבל לונדון 2012" ולפנות אל מיליוני התיירים שיגיעו הקיץ אל העיר לכבוד המשחקים האולימפיים. שיתוף הפעולה המשולש נועד גם להכשיר את הזמנתם של הרצוג ודה-מרון לתכנון הביתן, שכן על פי כללי המיזם, רשאים להשתתף בו רק אדריכלים שטרם תכננו מבנה כלשהו בלונדון, והצמד השווייצרי כבר חתום על שיפוץ מוזיאון ה"טייט מודרן" והרחבתו.

האצטדיון בבייג'ין, הפרויקט הקודם של השלושה (צילום:  Iwan Baan)
האצטדיון בבייג'ין, הפרויקט הקודם של השלושה (צילום: Iwan Baan)

הביתן החדש חפור בחלקו מתחת לאדמה, ויוביל את המבקרים אל מתחת למדשאות הגלריה - החלטה תכנונית שנועדה לסמל את ההתייחסות להיסטוריה של המיזם ושל 11 המבנים שהוקמו שם ונהרסו. בתהליך התכנון הולבשו אחד על גבי השני ("סופר-פוזיציה") קווי המתאר של הביתנים הקודמים, פסולת בניין שנמצאה בקרקע במהלך החפירות ומיקום היסודות שנחפרו בקרקע. בקיצור – כל מה שהשאיר חותם כלשהו בטבע, טופוגרפיה חדשה שיצרו הביתנים במשך השנים, מערכת מופשטת של קווים וצורות שהעניקו לביתן החדש את צורתו.

אחד עשר עמודים, שכל אחד מהם מסמל ביתן קודם, הורכבו מהשאריות שנמצאו בקרקע. אליהם מצטרף העמוד ה-12, התוספת החדשה לפרויקט. ביחד הם נושאים בריכה עגולה המרחפת רק 1.4 מטרים מעל פני הקרקע, כך שבניין הגלריה הראשי ישתקף בה. בזמן אירועים מיוחדים ניתן לרוקן את מימיה אל בור אגירת מים שנחפר מתחת למבנה, ולקיים על המשטח מופעים.

ביתן הקיץ של גלריה סרפנטיין (הדמיה) (צילום: Herzog and de Meuron and Ai Weiwei )
ביתן הקיץ של גלריה סרפנטיין (הדמיה) (צילום: Herzog and de Meuron and Ai Weiwei )

מתחת לבריכה תוכנן החלל כאמפיתיאטרון קטן המאפשר עמידה, ישיבה או שכיבה על גבי המשטחים השונים. פנים המבנה מצופה כולו בשעם – חומר ידידותי לסביבה וקל לעיבוד. הבניין מתייחס להיבט הקיימות גם באופן הטיפול במים – בור המים שנחפר מתחת למבנה גם ירכז אליו את מי הגשמים מסביב.

אם בשנה שעברה המבנה הסגור של צומתור נועד לעודד את המבקר בו להרהר ולהביט פנימה, השנה מזכיר המבנה מחסה באתר חפירות ארכיאולוגי, ונועד לגרום למבקרים להביט מתחת לפני השטח, אל העבר וסימני הביתנים שנשארו משנים קודמות. נראה שהרצוג ודה-מרון הולכו בעקבות צומתור ותיכננו מבנה צנוע אך רב משמעות, ובוודאי בעל אחריות סביבתית יותר מהמבנים האקסטרווגנטיים עימם הם מזוהים.

המקום פתוח לציבור מדי יום בשעות 10:00-18:00, ויארח סדרה של אירועי תרבות והרצאות בערבים. הביתן ייסגר ויפורק ב-14 לאוקטובר.

>> עוד פרטים, תמונות של הביתנים הקודמים וראיון עם המתכננים תוכלו למצוא באתר של גלריה סרפנטיין, כאן.