לא פעם ניסו אדריכלים מודרניים שתיכננו מבנים באסיה לשלב בעבודותיהם מוטיבים מקומיים. ברוב המקרים התוצאה מביכה, לעתים כמעט מעליבה, במה שנראה כמו קריקטורה של האדריכלות המקומית.

עמנואל מורו, אדריכלית צרפתייה שעברה לגור בטוקיו בגיל 25, הצליחה יותר. מורו תיכננה את אחד מסניפי בנק "סומגו שינקין" בטוקיו, לכדי יצירה חיננית שמביאה לתוך הכרך הסואן את הקשת בענן.

נשיא הבנק, סיפרה מורו, ביקש ממנה לתכנן סניף שהמבקרים בו ירגישו נינוחים וירצו לשוב אליו, בניגוד לעצבנות ולתחושת האיום שחשים רבים מלקוחות הבנקים בסניפים. מורו מקווה שעמדה במשימה, ושאנשים ייצאו מהבנק רעננים, כאילו היו בפארק. לשם כך ביקשה לשלב בבניין אלמנטים מן הטבע.

איך היא עשתה זאת? הרחוב שבו ממוקם הסניף הומה ורועש. לכן החליטה "להעלות" את מבט המבקרים למעלה, אל השמיים הפתוחים. מהחזית מציצות החוצה 12 שכבות צבעוניות, שאותן היא מכנה "קרם שניט בצבעי הקשת". שלוש השכבות העליונות צבועות בגוני כחול, המשתלבים בשמיים. את הצבעים רואים רק כשמסתכלים מלמטה למעלה. מכל זווית אחרת נראה הבניין לבן. בלילה מוארים הצבעים באור רך, המשתנה בהתאם לשעות ולעונות.

השראה מהצבעוניות של טוקיו (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )
השראה מהצבעוניות של טוקיו (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )

את פנים הבניין רוחצים באור רך שלושה חלונות סקיילייט אליפטיים, שמהם יורדים גלילי זכוכית מעוגלת, מעבירים אור טבעי ואוויר טרי דרך קומות הבניין ומפתים את המבקרים להסתכל מיד למעלה, אל עיגול השמיים הנגלה אליהם. גלילי הזכוכית הציבו בפני האדריכלית את האתגר העיצובי הקשה ביותר, כיוון שהיא התעקשה לתכנן אותם כך שרואים דרכם רק את השמיים, ושום דבר אחר.

אתגר עיצובי קשה (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )
אתגר עיצובי קשה (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )

מוטיב בולט נוסף בתוך הבניין הוא הדפסים צבעוניים של "פרחי סבא" – אלה שנהוג לנשוף עליהם ולהביע משאלה בזמן שאניציהם מרחפים לאט אל האדמה.

את ההשראה לצבעים, סיפרה מורו, היא קיבלה מהצבעוניות הבהירה של טוקיו, השונה כל כך מהאפור שמאפיין את ערי אירופה. השכבות שיצרה מתכתבות עם מסורת מחיצות העץ והנייר היפניות, שכבר לא בשימוש נפוץ היום. בתכנון הבנק בחרה מורו לתרגם את המסורת הזו לשפה עכשווית, שבה חלוקת החלל מתבטאת גם בצבע. בכך לקחה מסורת עיצובית עתיקה, ובמקום לשכפל אותה זיקקה את מהותה.

האם הצליחה במשימתה, לתת ללקוחות הבנק תחושת רעננות ועליצות? תחליטו אתם - לא הייתם רוצים לעבור לבנק הזה?

בנק סוגמו שינקין בטוקיו (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )
בנק סוגמו שינקין בטוקיו (צילום: Nacasa & Partners Inc, Dezeen )