משלחת של אנשי חינוך ונבחרי ציבור מרמת גן יצאה לפני שש שנים לעיר פֵּנזָה שברוסיה וגילתה שם בית ספר יסודי לאדריכלות. הרעיון הלהיב את אנשי אגף החינוך בעירייה, והם בחרו ללמוד את הנושא ולייבא אותו לארץ. החזון הפך למציאות ב-2007, לאחר שנבנתה תוכנית מגובשת, עדכנית ומותאמת לצרכים המקומיים, ובית הספר "הביל"ויים" נפתח מחדש כבית ספר צומח לעיצוב ואדריכלות מגן חובה ועד כיתה ח'.
תוכנית הלימודים בבית הספר קשורה כולה לתחומי העיצוב והאדריכלות, כולל שיעורי תנ"ך, מתמטיקה והיסטוריה, למשל. בשיעור תורה, לדוגמה, כשלמדו את פרשת נח, בנו התלמידים תיבות נח ממגוון חומרי בנייה. בשיעור היסטוריה למדו על הקתדרלות באירופה, ובסדנת המודלים, כל תלמיד בנה קתדרלה ששיקפה את תחושותיו.
מלבד שיעורי הליבה יש 12 שעות שבועיות נוספות להתמחותו של בית הספר. שעות אלה כוללות בין השאר שיעורי פיסול, ציור, רישום אדריכלי, בניית מודלים וכן לימוד תוכנות שרטוט ובניית מודלים תלת-ממדיים. לצוות ההוראה הרגיל הצטרפו מורים שבאו מתחומי העיצוב, האמנות והאדריכלות. את תוכנית הלימודים מלווים האדריכל איציק אלחדיף, המתמחה בהוראה אקדמית ובמחקר, ועירית גלזר מוססקו.
לבית הספר מתקבלים בהתאם לאזורי הרישום. אם נותרים מקומות פנויים, מצטרפים גם תלמידים מחוץ לאזור הרישום. "אין כאן תהליך של מיון", מסביר מיכאל פינטו, המנהל, "אנחנו מקבלים כל תלמיד ומאמינים שכל אחד יכול". לתפיסתו, תחומי העיצוב והאדריכלות מתאימים לכולם, מי פחות ומי יותר, ולדבריו עד היום לא היה תלמיד שעזב את המוסד משום שלא הצליח להשתלב בלימודים הייחודיים.
"הכוונה היא לא להוציא מכאן אדריכלים", מסביר פינטו, "אלא בוגרים בעלי תחומי עניין. אנחנו שואפים לייצר אנשים שחושבים ומודעים למציאות באופן הרבה יותר רחב ומעמיק". הוא סבור שלימודי עיצוב ואדריכלות בגיל צעיר מפתחים אצל התלמידים יכולת ביטוי רגשית גבוהה, הודות להתנסות החווייתית. לדבריו, התלמידים גם מרחיבים את אופקיהם, מעשירים את עולמם ומחזקים את מיומנותם הן בשפה העברית והן בתוכנות מחשב גרפיות.
יום לימודים ארוך
יום הלימודים ארוך, ומסתיים בשעה 15:30 כמעט בכל יום. עיריית רמת גן קיבלה על עצמה את העלויות של תוספת סגל הוראה ייחודי, ארוחת צהריים חמה וציוד וחומרים לסדנאות. ההורים נדרשים לשלם סכום סמלי בלבד (300 שקלים לחודש). בית הספר מצטרף למוסדות החינוך האחרים בעיר, שכל אחד מהם מתייחד בתחום אחר: מוזיקה, משחק, תקשורת, סביבה, בריאות או מנהיגות.
בניין בית הספר עבר שיפוץ והתאמה לתוכנית הלימודים החדשה: כמה מהכיתות הפכו לסדנאות עבודה והוקמה חצר פנימית. החצר משלבת שטחי תצוגה וישיבה, שפועלים בכל ימות השנה כמוזיאון להצגת עבודות התלמידים. מביקור במקום נראה שתלמידי בית הספר יכולים להתחרות בסטודנטים לאדריכלות בבצלאל או בטכניון.
רוני שמואלי, מרכזת שכבה א' ומעצבת פנים, מלמדת סדנת "עיצוב, פיסול וקרמיקה". בסדנה נחשפים התלמידים הצעירים, לראשונה, לעולם האמנות על ממדיו השונים; הם לומדים מושגים ראשוניים ומכירים את עבודתם של אמנים ויוצרים חשובים. בשיעור "שיח אדריכלי" מפתחים את הרגישות לסביבה באמצעות הכרת העיר, השכונה, הרחוב, הבית והחדר הפרטי של כל תלמיד ועושים את הצעדים הראשונים בשרטוט. האדריכלית תמר קאסוטו מלמדת סדנת תיאטרון, ובה היא מעניקה מיומנויות בתקשורת בעזרת שימוש במוזיקה, הבעה ומשחק. האמנית בת שבע כהן מלמדת שיעור בניית דגמים, המסייע גם להתפתחות המוטורית.
בכיתה ד', לדוגמה, מלמדת קאסוטו סדנת אדריכלות המתמקדת בתולדות האדריכלות למן תקופת האדם הקדמון. מעצב הפנים מוטי קידר בוחן עם התלמידים בשיעור "שיח אדריכלי" את מהות העיצוב בארץ ובעולם, למשל את השפעות הטבע על הבנייה. בשיעור ציור ורישום מתמקד קידר בצבע, קומפוזיציה, עיקר ותפל ובפיתוח היצירתיות האישית של כל תלמיד. בשיעור סקצ'אפ לומדים להשתמש בתוכנה שאדריכלים ומעצבים בעולם המקצועי משתמשים בה ואשר מאפשרת בנייה בתלת-ממד. בת שבע כהן מלמדת שתי תוכנות שרטוט נוספות, ובעזרתן יכולים התלמידים להגיע לרמות גבוהות של הבעה עצמית.
החשיבות הגדולה הטמונה בלימודי אדריכלות ועיצוב היא בפיתוח המודעות למרחב החיים היום יומי של כל תלמיד ולערכיו. ההבנה האישית הופכת את הסביבה כולה למוזיאון פתוח, והמפגש עמה הוא חוויה יום יומית מתמדת. אולי היה ראוי שלימודי אדריכלות בבתי ספר יסודיים יהיו חלק בלתי נפרד מלימודי הליבה, ולא רק נחלתם של כמה מאות ילדים בני מזל ברמת גן.