שבוע האופנה גינדי תל אביב התקיים הפעם במקביל לשני שבועות אופנה בולטים בעולם - סיאול ומוסקבה, שתי בירות אופנה המקיימות שבועות אופנה סדירים עם רשימת מעצבים צעירים ומבטיחים. לו"ז התצוגות העולמי הצפוף הזה פיצל את תקשורת האופנה הבינלאומית בין שלושה מוקדים, מה שבהכרח פגע בכמות העיתונאים הזרים שהגיעו לסקר את האירוע בתל אביב. זאת, אם שמים בצד את גופי התקשורת שסירבו מראש בנימוס להזמנה לנחות בשבוע האופנה בישראל, שהתקיים בצלה של אינתיפאדה ברחובות. עורכת האופנה של אתר ווג סוזי מנקס, למשל, ביקרה בשבוע האופנה בסיאול, אליו הגיעה ישירות משבוע האופנה בטוקיו השכנה, וכך זכו המציגים בשני שבועות אופנה אלה לחשיפה גדולה באתר היוקרתי והמשפיע.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

למרות כל אלה, גם אל שבוע האופנה בתל אביב הגיעה רשימה ארוכה של עורכים, עיתונאים ובלוגרים זרים, שחלקם (בעיקר תקשורת האונליין) כבר הספיקו לפרסם את דיווחיהם מהמסלול התל אביבי. בין הנוכחים ניתן היה לפגוש את שרה אוון, עורכת באתר האופנה WGSN, אמילי הולנד מהאתר Refinery29, כרמן גאריחו ממגזין גלאמור ספרד, אלסנדרו שאבוט מווג איטליה, וגיאוליה פסליה מאל איטליה. שני המגזינים האיטלקיים צפויים לפרסם כתבות על שבוע האופנה הישראלי בגיליונות פברואר 2016, כאשר בווג איטליה צפוי ספיישל רחב על מעצבים מתל אביב - כך לדברי ויקטוריה כנר ממשרד יחסי הציבור GeekChicTLV, שהופקד על נושא העיתונות הזרה באירוע.

 

אל אלו הצטרפו עשרות עיתונאים זרים ובלוגרים מפולין, ארצות הברית, רומניה, ארצות הברית וסין. מי שמחפש התייחסות נוספת באנגלית שפונה גם לקהל מחוץ לישראל, קיבל אותה באמצעות תקשורת מקומית באנגלית: הג'רוזלם פוסט, טיימס אוף איזראל וערוץ הטלוויזיה i24news.

 

 

מלמעלה: סיקור שבוע האופנה בתל אביב באתרים פאשניסטה, TELVA, וויירד ו-וושינגטון פוסט (מתוך fashionista.com ,telva.com ,wired.it ,washingtonpost.com)
מלמעלה: סיקור שבוע האופנה בתל אביב באתרים פאשניסטה, TELVA, וויירד ו-וושינגטון פוסט (מתוך fashionista.com ,telva.com ,wired.it ,washingtonpost.com)

 

 

שתי כתבות המציגות זווית מסקרנת על שבוע האופנה בישראל הן של סוכנות הידיעות AP (שפורסמה בוושינגטון פוסט וב-Yahoo ניוז), שהדגישה את קיומו של שבוע האופנה על רקע המצב הביטחוני בישראל, בעוד אתר האופנה הפופולארי Fashionista התמקד במידות הגוף של הדוגמניות. בשני המקרים הללו, האופנה היתה רק סיפור רקע לנקודת התייחסות רחבה יותר על הנעשה בישראל.  

 

הכתבת אלייזה וינגאן מ-Fashionista סימנה את המסלול התל אביבי כחלוץ עולמי בהצגת מודל גוף ורסטילי של דוגמניות, שנדרשו בשבוע האופנה ל-BMI תקני ומראה "בריא". וינגאן מדגישה כי בעניין זה שבוע האופנה בתל אביב עומד בניגוד לשבועות האופנה של פריז או ניו יורק, שם רבות מהדוגמניות המטופפות על המסלול ממשיכות להציג מראה שדוף ומקומם. עוד מרחיבה וינגאן בכתבה על "חוק הפוטושופ" שישראל היתה המדינה הראשונה לחוקק. בראיון שקיימה עם מוטי רייף, יזם שבוע האופנה גינדי תל אביב, הוא מספר כי נעשו אודישנים למאות דוגמניות, ולמעצבים ניתנה אפשרות לבחור מתוך מאגר של 70 דוגמניות ודוגמנים שעמדו בתקנים המחמירים.

אלייזה וינגאן מהאתר Fashionista סימנה את המסלול התל אביבי כחלוץ עולמי בהצגת מודל גוף ורסטילי של דוגמניות, שנדרשו ל-BMI תקני ומראה "בריא", בניגוד לשבועות האופנה של פריז או ניו יורק, שם רבות מהדוגמניות ממשיכות להציג מראה שדוף ומקומם

  

בנוסף, מספר רייף בכתבה כי הקפיד שכל הדוגמניות יהיו עם BMI תקין ומעל גיל 17. "לפני שנה עשיתי אודישנים והגיעה דוגמנית שאמרה לי שהיא עוד מעט בת 13", סיפר רייף על המפגש הראשון שהיה לו עם סופיה מצטנר. "כולם אמרו לי שאני חייב לקחת אותה, אבל לא יכולתי להעסיק מישהי שהיא עדיין לא בת 13. לפני מספר חודשים היא פתחה את התצוגה של דיור בפריז, ועדיין, גם לשבוע האופנה הזה לא לקחתי אותה". מה שרייף שכח לציין כי גם אם היה רוצה להעסיק את מצטנר בשבוע האופנה של תל אביב, הדבר לא היה מתאפשר, משום שהיא חתומה על חוזה בלעדיות עם דיור שתקף לעוד חצי שנה לפחות.

 

גם הכתבה שפורסמה בוושינגטון פוסט וב-yahoo news ולוותה בצילומים של עודד בלילטי, הציגה את שבוע האופנה בישראל כחריג משבועות האופנה האחרים בעולם, אלא שכאן הדגש היה על המצב הביטחוני הרעוע שאפף את האירוע, תוך אזכור מניין ההרוגים מכל צד: 10 ישראלים מול 48 פלסטינים, ש-27 מתוכם זוהו כמפגעים. "האבטחה בתל אביב היתה כבדה, עם מאבטחים שעבדו במתחם מסביב לשעון", נכתב בכתבה שהדגישה את המציאות האבסורדית של דוגמניות על מסלול התצוגה במתחם עתיר מאבטחים, שמחוצה לו אזרחים מסתובבים בחרדה ממפגעים שעלולים לשלוף לכיוונם מברג או סכין.

 

והיו גם לא מעט פרסומים מהנעשה על המסלול, כמתבקש מסיקור שבוע אופנה, ביניהם אזכורים לתצוגות של המעצבים גדי אלימלך, שני צימרמן, נובוריש דוג, והמותג קומון רייבן, שהעלה למסלול דוגמניות עם עגילים בצורת מגן דוד משולב בחצי סהר איסלמי. גם השימוש בכאפייה על ידי המעצבים דודו בר אור וירון מינקובסקי לא נסתר מעורכי הכתבה, שהגדירו את הכאפייה כ"צעיף ראש ערבי מסורתי", ופספסו לחלוטין את המטענים הסימבוליים הכבדים שנושא בתוכו סמל ההתקוממות הפלסטינית נגד הכיבוש.

 

 

 

 

בחינה של הסיקור הבינלאומי עד כה, בין אם בכתבות אונליין או בחשבונות האינסטגרם של התקשורת הזרה, מגלה כי על שלושה דברים עומד עולם האופנה הישראלי: ערב הגאלה שפתח את שבוע האופנה במחווה למחלקה לאופנה בשנקר, הדור הבא של מעצבי האופנה הישראלים (בדגש על תצוגת האפ-קאמינג בחסות מפעל הפיס והתצוגה של שנקר), ובר רפאלי - אולי הייצוא הכי אופנתי של ישראל מאז שסיים אלבר אלבז את לימודיו בשנקר. תמונה של רפאלי בחשבון האינסטגרם של אתר פאשניסטה הבהירה את היחס לו זוכה רפאלי בעולם כ-Everyone's Favorite.

כתבה שפורסמה בוושינגטון פוסט וב-yahoo news הציגה את שבוע האופנה בישראל כחריג משבועות האופנה האחרים בעולם, אלא שכאן הדגש היה על המצב הביטחוני הרעוע שאפף את האירוע, תוך אזכור מניין ההרוגים מכל צד: 10 ישראלים מול 48 פלסטינים, ש-27 מתוכם זוהו כמפגעים

 

בכלל, המדיה החברתית היתה שחקן פעיל במהלך כל השבוע, ומי שעקב אחרי החשבונות של מגזיני האופנה יכול היה לזהות את הפייבוריטים של כל אחד מהם. למשל, אלסנדרו שאבוט מווג איטליה, שהקפיד למלא את חשבון האינסטגרם של המגזין בתמונות מתוך תצוגת האופנה של תלמידי שנקר, ומתצוגת אפ קאמינג דייזינרס של מפעל הפיס, כחלק מהאג'נדה של המגזין לקדם פעילות של מעצבים צעירים ומבטיחים. המגזין סימן את המעצבים הד מיינר, מוסלין בראדרס ואלירן נרגסי, שגם נבחר לאחד הפיינליסטים של ווג איטליה בתחרות האופנה שתתקיים בחודש הבא. 2,082 העוקבים שעשו לייק לתמונה של נרגסי, הם הרבה יותר מסך הצופים באולם כולו.

 

באל איטליה פרגנו, בין היתר, למעצבות רימה רומנו ולירון יצחקוב, ולגלביית הכאפייה של המעצב ירון מינקובסקי. עמוד האיסנטגרם של קוסמופוליטן איטליה היה גם הוא פעיל ביותר, והציג תמונות מתצוגות המסלול של שני צימרמן ובית האופנה Sample. הוא גם לא שכח לציין את הפאשניסטות המקומיות נסטיה ליסנסקי ומיכל שפירא, שנראתה גם לצוות האיטלקי ככפילה של איימי וויינהאוס. בעמוד של קוסמופוליטן מצאנו גם איור שיצרה במיוחד עבורם מאיירת האופנה הישראלית טליה צורף, עם רגעים מהקולקציות שעלו למסלול, בין היתר של שנקר ואלמביקה.

 

 

 

 

על פי פרסומים זרים, פעלה תעשיית האופנה גם מחוץ למתחם התצוגות בקומה מינוס 1 בקניון המתהווה של גינדי. אתר האונליין האיטלקי של מגזין התרבות והטכנולוגיה Wired הקדיש כתבה לכנס האופנה והטכנולוגיה שהתקיים ביומו האחרון של שבוע האופנה, ובו הוצגו מספר אפליקציות ופיתוחים של יזמים מקומיים.

  

סיקור אחר, אופנתי פחות, ראינו מהבלוגר וצלם אופנת הרחוב אדם כץ סינדינג מהבלוג Le 21me, אולי הדמות הנודעת ביותר במשלחת של חמישה בלוגרי האופנה המובילים, שהגיעו לישראל בחסות חברת Vibe Israel, הפועלת לקידום הנראות החיובית של ישראל בעולם. במו עינינו ראינו כי כץ סינדינג צילם לא מעט בשבוע האופנה של גינדי, אך בחשבון האינסטגרם שלו ניתן לראות עד כה רק צילומים תיירותיים של ים המלח, מוזיאון העיצוב בחולון ומגדלי עזריאלי בתל אביב.

 

כל אלה אולי לא יהפכו את ישראל ליעד תיירותי נחשק ולכוח אופנתי מוביל בעולם – בטח שלא בשעה שאתרי החדשות מדווחים ללא הרף על הטרור ברחובות. אבל היי, לפחות היא צובעת את עומס הדיווחים השליליים בקצת פוקסיה וטורקיז, ובאשליה שבסך הכל החיים פה די נורמליים.