שאלתם את עצמכם פעם למה כל הילדים אוהבים לאכול את אותו הדבר? מחקר־על חדש בדק מהן ההעדפות של ילדים בענייני מזון (או במילים אחרות "איך לעזאזל גורמים להם לאכול אוכל בריא יותר?"). התוצאות לא היו מפתיעות: העדפות הילדים ביחס למזון מושפעות בעיקר מחוש הראייה (58%), ולאחר מכן מחוש הריח (48%) וחוש הטעם (31%). לכן אם רוצים לגרום לילדים לאכול משהו, יש לדאוג קודם כל שהמראה ימצא חן בעיניהם.

 

בראש המחקר עמדה קרן קורלי, טכנולוגית מזון ובעלת חברת New Sense Research מקבוצת "נילסן", והשתתפו בו ילדים בני 3 עד 12. בין היתר נמצא שילדים אינם אוהבים מאכלים המלווים בריחות חזקים, גם אם מדובר בריחות נעימים. כמו כן נמצא קשר חזק ומובהק בין צבע לטעם: ילדים מקשרים צבע אדום עם מתיקות ובעיקר עם טעם של תות שדה, גם כאשר המאכל כלל אינו מתוק.

 

 

בלי לערבב ובלי להתחכם

המחקר, המתבסס על עשרות מחקרים בנושא העדפות ילדים בתחום המזון שנעשו על ידי החברה במשך 15 שנה, הוכן לצורך סדנאות מזון ילדים שהחברה, המתמחה במחקרי שוק חושיים, התבקשה להעביר בוויטנאם, בפיליפינים ובסינגפור. הסדנאות הוזמנו על ידי יצרניות מזון מקומיות במטרה לדעת איך לייצר עבור הילדים מוצר אטרקטיבי יותר.

 

בין השאר התגלה שילדים מעדיפים אוכל פשוט בצורה, במרקם ובטעם, ושתחכום אינו מתקבל בברכה. עם זאת, חשיפה חוזרת למזון מסוים ממתנת את הדחייה.

 

כמו כן, נמצא שילדים בגיל צעיר מאוד נוטים להפריד את המזון שהוגש להם לגורמים המרכיבים אותו. למסקנה זו הגיעה קורלי בעקבות מחקר שבדק איך ילדים ומבוגרים אוכלים "מילקי" מבין שלוש אפשרויות: כל הקצפת לחוד וכל הפודינג לחוד; מעט קצפת ומעט פודינג באותה כפית; או מעדן מעורבב.

 

במחקר, שהוזמן על ידי חברת "שטראוס", התברר שככל שהגיל נמוך יותר כך גוברת הנטייה להפרדה: 60% מהילדים בגיל 12-8 אכלו כל שכבה בנפרד (33% ערבבו ו־7% אכלו קצפת ופודינג על כל כפית). לעומת זאת רק אחוזים בודדים מהמבוגרים אכלו כל שכבה בנפרד.

 

"הממצא הזה נכון לילדים בכל העולם. כולם יפרידו את המזון בצלחת ולא חשוב איזה סוג מזון יוגש להם: פה יפרידו את האפונה מתפוחי האדמה, באיטליה יאכלו קודם את כדורי הבשר ואחר כך את הספגטי, וביפן ילדים קטנים יפרידו את הסושי ויאכלו קודם את האורז ואחר כך את המלפפון והדג, בעוד ילדים גדולים יותר יכניסו את הכל ישר לפה", מסבירה קורלי, שהיא בעצמה אם לשלושה ילדים (14, 11, 6).

 

 

איך מחקרים מהארץ יכולים ללמד על העדפות של ילדים באסיה?

"החושים שלנו עובדים אותו דבר בכל מקום, אבל יש הבדלים תרבותיים. מצד אחד כל הילדים בעולם מושפעים מריחות חזקים, ומצד שני ריח נעים זה עניין סובייקטיבי ותלוי תרבות. ילדים באסיה אוהבים ריח של סויה באוכל, ואילו ילדים בישראל מעדיפים אוכל עם ריח של מרק עוף. ילדים בכל העולם יחשבו שאוכל בצבע אדום הוא מתוק, אבל בארצות הברית יחשבו על פירות יער, ופה יחשבו על תותים".

 

 בישראל הצבע האדום מקושר עם תותים (צילום: shutterstock)
בישראל הצבע האדום מקושר עם תותים (צילום: shutterstock)

 

מה מהסקר יישמת במטבח הפרטי שלך?

"אחד הדברים שמצאנו זה שיותר ילדים יסכימו לטעום מזונות לא מוכרים כשהם אוכלים עם אחרים, בעיקר עם חברים. כל אמא יודעת שאצל החבר הילד שלה אוכל הכל, ואילו בבית הוא נעשה בררן יותר. מתוך כך אני משתדלת להושיב את הילדים לאכול ביחד, לא מפריעה, לא דוחפת ולא מאיצה, פשוט מניחה על השולחן, ומגלה שהם מכניסים לפה דברים שכשהם לבד הם לא מוכנים לאכול".

 

איך לגרום לילד לנסות דברים שהוא לא מכיר?

"הכי טוב להניח לפניו על השולחן, וגם אם לא יסכים לגעת בזה בפעם הראשונה, בפעם החמישית, כשהוא יראה את החברים או האחים אוכלים את זה, הוא ינסה. כדאי גם להימנע מאינפורמציה מיותרת. לא צריך להגיד שהפתיתים הפעם מוגשים עם עגבניות טריות ולא סתם רסק. זו אינפורמציה שלא מעניינת את הילד, ועדיף לקרוא לזה פתיתים אדומים ולא פתיתים בעגבניות, כי זה נשמע יותר אטרקטיבי. החלטתם לתת להם משקה חלב על בסיס חרובים? תקראו לזה שוקו ואל תזכירו את המילה חרובים. נתתם להם ארטיק על בסיס אבטיח, מלון וגויאבה? מספיק שתקראו לזה ארטיק בטעם פירות".

 

מה הכי הפתיע אותך בסקר?

"שהריח הכי אטרקטיבי בכל העולם, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, הוא ריח של קולה. לא וניל, לא תות, אלא קולה".