אדריכלות ופוליטיקה שלובות הן, ולכתוב על תערוכת בוגרי בית הספר לארכיטקטורה של אוניברסיטת אריאל - זה מתכון בטוח לנפילה בפח של פוליטיקה וטוקבקים מתלהמים. אבל קשה לכתוב רק על הפן העיצובי ולהתנתק מהסביבה של בית ספר לארכיטקטורה, שמלמד איך לבנות ולחיות עם הסביבה ובעבור תושביה, בעודו שוכן אי שם בין הגבעות הפסטורליות של השומרון.

2 רייצל ליקונן תוכנית
Urban Gap. עבודת הגמר במודל קרטון של רייצ'ל ליקונן דוד מציגה מבט עתידי על העיר בני ברק
אדוארד שיין 2
עיבוי בלוק מגורים היא עבודת הגמר של אדוארד שיין. לא מחדש

הסביבה היא ההזדמנות של בית הספר להתמודד עם סוגיות קשות ולהציג אדריכלות שונה בשיח המקומי. המורים, שאינם שייכים לאליטה שמסרבת לעבוד וללמד בשטחים, יכולים להציע אלטרנטיבה חתרנית וייחודית. התלמידים עשויים להתגלות ככישרונות צעירים משכבות חברתיות שונות, ואולי גם מהאוכלוסייה הערבית המקומית. ולכן, מסקרן היה לחפש הפתעות בפרויקטי הגמר של בוגרי בית הספר.

פלג מאיר מודל רחוב הנחושת 1-750
Reaching Out של פלג מאיר מתעסקת בשכונות עבר הירקון המזרחי של תל אביב. למה שוב תל אביב?

דבר מכל התקוות האלה לא מתממש. הסביבה של בית הספר בשטחים (שאינה נחקרת באף בית ספר אחר בארץ, לא השנה) אינה מעניינת לא את התלמידים ולא את המורים. רוב עבודות הגמר התעסקו בתל אביב, ותערוכת סוף השנה עצמה התקיימה בתל אביב.

המורים לא פיתחו אף סטודיו בעל אופי ייחודי, או כזה שקשור למיקומו של בית הספר. הגדיל לעשות הסטודיו של אדריכל אודי מנדלסון, שנקרא "מערכת היחסים בין הגבול ובין הפתח - היום ולאן": אפשר היה כבר לדמיין פרויקטים שיעסקו בגבול, בחומה, במעברים, בפתחים, במנהרות – אבל לא. רוב הפרויקטים בסטודיו הזה עסקו שוב בתל אביב, או מקסימום בראשון לציון. כאילו שיש גופה בחדר ומדברים על מזג האוויר.

רייצל ליקונן תוכנית
Urban Gap. רייצ'ל ליקונן דוד. גרפיקה פשוטה, התעסקות בבני ברק ובדיור לחרדים. פוטנציאל שלא הגיע לכדי מיצוי
1-500
דימוי עירוני במאה ה-21. עבודה של אלון נוימן, ושוב פרויקט בתל אביב. מה רע באריאל? ברמאללה? במודיעין עילית?
racheli.komet-sec3
בין העולם הבא לעולם הזה. רחלי קומט, סטודיו גבול: "איפה עובר הגבול בין העולם הבא לעולם הזה?" היא שואלת

והתלמידים – למרות דברי נשיא האוניברסיטה בערב פתיחת התערוכה, על תקוותו לשילובם של פלסטינאים בלימודים באריאל, ובייחוד בלימודי האדריכלות – עדיין לא נמצא בהם ולו ערבי מחמד אחד. אני בטוח שבניגוד לקלפיות ביום הבחירות, ערביי השטחים אינם נוהרים ללמוד באריאל משיקולים פוליטיים, אבל איזה פעולות עושה האוניברסיטה כדי לנסות ולעודד או לתת הזדמנות גם לתושבי האזור שאינם יהודים?

יעל קיויתי ממון 2
אלטרנטיב(ל)ע. יעל קיויתי ממון עם עוד פרויקט על צפון תל אביב, והפעם גבעת עמל ב'. "הגדרת הגבול של הגבעה", ציטוט מתוך עבודת הגמר
גיליון קונספט - טל גרודנצ'יק
Porosity Net-Work של טל גרודנצ'יק בסטודיו גבול, ושוב פרויקט בתל אביב. "גבול אשר ידע להגדיר את החלל מעברו האחר"

התוצאה היא עוד תערוכת בוגרים משמימה, שדשה באותם נושאים שדנו בהם בשנה שעברה, לפני שבע ולפני עשרים שנה, לפני 48 ואחרי 67. מה מעניין בעוד פרויקט בכיכר השעון ביפו או בכיכר דיזנגוף בתל אביב? עם איזה קונספט או רעיון מבריק יצאנו מהתערוכה, מלבד עוד בניינים ועוד בניינים? האם אחד מהפרויקטים הציג חקירה מעמיקה, מלבד פשטנות שטחית של דברים שחוזרים על עצמם?

avi sror-plan
City Hole על מוסד העירייה. אבי סרור מתעסק, לשם שינוי, בבאר שבע.
הדמיה והדגמה של פעולת המחולל האורבני- אלון ניומן
דימוי במאה ה-21. אלון ניומן על סביבת מגורים עתידית ברחוב אלנבי בתל אביב

גם איכות העבודה האדריכלית אינה ברמה גבוהה. תוכניות לא ברורות, בדרך כלל ללא מתן אפשרות לצופה לדעת מהו מיקום הפרויקט ואפילו את הנושא שלו, גם אחרי קריאה של טקסט מתפלסף וארוך לעייפה. נכון, גם בארבעת בתי הספר האחרים היו לא מעט עבודות לא טובות השנה, אבל נשמרה רמה בסיסית של פרזנטציה - גם ברמת התערוכה הקבוצתית וגם ברמה האישית של הדמיות ממוחשבות ומודלים בקנה מידה אמיתי. לצערי, רוב העבודות של בוגרי אריאל מוצגות במודלים פיזיים מקרטון ביצוע, ללא חידוש בדרך התצוגה או העבודה, המציגים באופן פשטני את העבודות ללא כל עומק או עניין.
ביו"ש, אריאל.

מוריה לאוב שרון 2
דיאלוג בין עיר למדבר על גדות הנחל.  מוריה לאוב שרון יוצרת מפגש בין העיר לנחל באר שבע. עוד פרויקט גמר בבירת הנגב

 

>> ומה חושב דיקן בית הספר על אדריכלים שמסרבים לעבוד בשטחים?