אודי ברזילאי מוביל כבר 15 שנים. הוא גר בחולון ועובד ב"מובילים בישראל" שבבעלותו ועושה הובלות לכל הארץ. "היום אני בן 40 ואני מתכוון להמשיך לעבוד בזה כל עוד אוכל. יש לי עובד בן 60 והוא מצוין".

 

ברזילאי מספר שהקיץ עמוס מאוד ובחודש אוגוסט הוא שובר שיאים, "אנחנו עובדים 200 אחוז יותר מבתקופה רגילה. אני מתחיל את יום העבודה בשש בבוקר ועובד עד 11 בלילה, ועדיין יש המון לקוחות שאנחנו לא מצליחים לתת להם מענה כי אין זמן. חוץ מהפסקות קצרות לשתות ולאכול אנחנו לא מפסיקים לעבוד".

 

ברזילאי נשוי ואב לשלושה ילדים קטנים (2, 9 ו- 12), "בתקופה הזו אני בקושי רואה את המשפחה אבל אני משתדל למצוא זמן. באוגוסט יש שלושה שבועות מטורפים אבל בשאר השנה יש לי זמן אליהם, ואני מפצה אותם על זה".

 

הוא מספר שהעבודה לא פשוטה בכלל, ולא רק במובן הפיזי. "יש הרבה מקרים של אנשים שעוזבים את הבית מסיבות לא משמחות וזה שובר את הלב. זה מאוד קשה בעיקר כשזוג מתגרש ועוזבים את הבית. הילדים בוכים מאוד וזה לא נעים, מסתכלים עלינו כעל האיש הרע. אני מנסה לדבר איתם ולהראות שאנחנו נחמדים אבל זה קשה.

 

"מצד שני יש גם הרבה דברים מרגשים, לפני שלושה חודשים מישהו ביקש מאיתנו שנעביר את אמא שלו ששוקלת 250 קילו, הוא רצה שנוריד אותה מקומה שנייה למטה שתוכל לעשות סיבוב בכסא הגלגלים המיוחד שלה. היא עשתה סיבוב והעלנו אותה חזרה הביתה. זה היה מרגש, האישה לא הפסיקה לבכות מהתרגשות, היא לא יצאה מהבית כמה שנים. אני מאוד מאוד אוהב את העבודה וזוכה בכל פעם לפגוש אנשים אחרים ובתים מיוחדים וזה לא סטנדרטי".

 

איך הלקוחות מתייחסים אלייך?

"הרוב נחמדים מאוד, כמעט כולם מציעים לשתות וחלק מציעים גם ארוחות וסנדוויצ'ים, אבל יש גם כאלה שלא מציעים אפילו כוס מים ואם אני מבקש מים אומרים לי שהם לא חייבים לתת לי, סתם, בלי שום סיבה".

 

לרוב הובלה זה עסק יקר. למה גובים כל כך הרבה כסף?

"הבעיה שאנשים לא מדייקים וקשה להעריך מראש מחיר כשזה לא מדויק ולכן לפעמים זה משתנה. נגיד היום אישה נתנה לי רשימה של 20 פריטים שיש להעביר וכשהגעתי ראיתי ששכחה 20 אחוז מהדברים, אז זה לא שרוצים להוסיף כסף אבל הלקוחות אומרים משהו ובסוף אנחנו מגלים עוד ועוד דברים ואז צריך להוסיף במחיר לצערי. אני מודה שיש גם מובילים שמוסיפים סתם".

 

מה היית רוצה שידעו על מובילים?

"יש סטיגמות על מובילים והגיע הזמן לנפץ אותם. אני מרגיש שתמיד אומרים לי פחות דברים כדאי להראות שאני דופק אותם. תמיד חושבים שאנחנו גנבים וזה לא נכון. רוב הפעמים אני בא לקראת הלקוח ומעביר עוד דברים בלי תוספת אבל לפעמים זה מוגזם.

 

"חשוב לי שאנשים יבינו שאנחנו עובדים קשה וכל מוצר שמורידים מהבית אמור לעלות כסף ושזו הפרנסה שלנו. אנחנו מאוד אוהבים את העבודה שלנו ועושים אותה בכיף, אז אל תרחמו עלינו".

 

קולה במקום טיפ

 

כשאיציק לוי (25) מבאר שבע סיים את שירותו הצבאי כטבח הוא החליט שהוא רוצה להיות מוביל. הוא מרגיש שזו עבודה עם שליחות, כיון שהוא זה שעוזר לאנשים להעביר את הציוד הכי יקר להם למעוז חפצם. כבר מעל שלוש שנים שהוא בעסק, מוביל דירות קטנות וגדולות, בתים פרטיים מפוארים ומחסני ציוד תחת העסק שפתח "הובלות באר שבע א.ל", שמובילה בעיקר בבאר שבע.

 

"מאוד מאוד חשוב לי שמעברי הדירה יהיו נעימים לאנשים ושלא יעבדו עליהם", מספר לוי. "בקיץ אנשים עוברים הרבה יותר דירות, מכמה סיבות: הילדים לא לומדים וההורים רוצים לעבור בלי לשנות לילדים אורחות חיים במהלך שנת הלימודים. קיץ זה גם זמן שאוהבים לשנות עבודות ולהתחיל מחדש וגם הרבה עוברים לבתים חדשים שמוכנים לרוב בקיץ. חוץ מזה, הרבה חוזי שכירות מסתיימים בקיץ אז יש יותר מעברים. אנחנו מדברים על 80% יותר עבודה. אנחנו עובדים מאוד קשה. אני מתחיל את היום בארבע-חמש לפנות בוקר בגלל החום ומסיים את היום ב-20:00- 21:00 בערב, זה לא קל, אני מוביל עם שני עובדים שלי וזו עבודה פיזית קשה לאורך כל היום".

 

"יש הרבה דברים קשים: להרים מקררים, לעלות לקומה עשירית בלי מעלית ולעבוד בחום הכבד. מצד שני, הסיפוק כשאנשים מרוצים וכשנותנים לי מילה טובה שווה את העבודה הקשה".

 

איך הלקוחות מתייחסים אלייך?

"רוב האנשים נחמדים. הם יודעים שזו עבודה פיזית קשה והם מציעים לי כוס מים, לפעמים אפילו מציעים מלון או אבטיח קר או עוגה. והם נותנים טיפ מפנק כאות תודה, יצא לי גם כאלה שאין להם תקציב לטיפ ומביאים לי בקבוק קולה, וזה בסדר. נהוג לתת טיפ אם העבודה בוצעה כראוי, כמו שנותנים למלצר. כמה? מינימום 50 שקל למוביל והשמיים הם הגבול. הכי הרבה שהביאו לי זה 200 שקל".

 

הובלה היא עסק לא זול בכלל.

"מובילים מתחלקים לשניים, יש את אלה שסוגרים בטלפון מחיר ואז מוסיפים ביום ההובלה ויש את מי שמגיע קודם לראות את הציוד ואז מתמחר. ברגע שרואים את התכולה וסוגרים מחיר לא אמורים להיות שינויים. מי שהגיע וראה לא יוסיף, מי שסוגר בטלפון שייקח בחשבון שזה לא יהיה המחיר הסופי. אני תמיד מגיע לפני ורושם מסודר כל מה שיש לקחת ועושה חישוב של מחיר סופי ואף פעם לא מוסיף כסף. אני כמובן מביא קבלות מסודרות, אפילו לחברים קרובים".

 

מה היית רוצה שידעו על מובילים?

"לפני שקובעים עם מוביל תפגשו איתו ותגידו לו הכל. אם יש מעלית או אין מעלית, האם המקרר כן נכנס בדלת או לא נכנס, האם צריך לפרק את השידה או לא צריך לפרק. תוודאו שהמחיר כולל הכל וכולל גם מע"מ. שלא פתאום יוסיפו עוד ושלא יעבדו עליכם, כמו שבסופר המחיר כולל מע"מ גם כאן זה צריך לכלול. חוץ מזה, חשוב שיבקשו לראות ביטוח תכולה כדי שאם חס וחלילה קורה משהו למשאית שיהיה ביטוח לתכולה של הדירה, יש הרבה מובילים שאין להם ביטוח וזה חשוב מאוד".

____________________________________________________

 

 

עוד אורחים לקיץ:

  • צוותי הווי ובידור חושפים את האמת מאחורי ה"אגדו דו דו"