שלוש דלתות שחורות מבריקות עם קודני מספרים חוצצות בין המבקר בשואו רום החדש של יאנוש מנשרוב לבין חדרו המעוצב של מעצב התכשיטים במתחם הבורסה ברמת גן. החלל הסטרילי מחולק לחדרי עיצוב, מפעל ייצור, ושואו רום המציג את תכשיטיו של המעצב, שמשיק בימים אלו קו תכשיטים נגיש לקהל הישראלי, במחירים שמתחילים ב-1,500 שקל לטבעת.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

מי שנבחרו להוביל את הקו הנגיש הן הדוגמניות שיר אלמליח ויערה בנבנישתי, המייצגות לא רק שני מראות הפוכים - האחת כהה ומזוהה כסמל מין, השנייה בהירה ומנומשת - אלא גם שני קהלים מנוגדים זה לזה: אלמליח היא הדמות העממית, חביבת האח הגדול ("תיק איפור" כפי שכונתה בבית); בנבנישתי פונה לקהל מתוחכם יותר. "שיר היא נשמה טובה, והיא פונה לקהל שאליו אני רוצה להגיע עכשיו. אני לא מבין למה נטפלו אליה באח הגדול", אומר מנשרוב בראיון ל-Xnet. "את יערה אני מאוד אוהב מהתפקיד הקטן שעשתה בפאודה. זאת סדרה מעולה, ראיתי אותה פעמיים".

 

מנשרוב, 40, הוא דמות אניגמטית בענף האופנה המקומי. שמו מוכר בעיקר ליהלומנים ולאנשי תחום התכשיטים, וסיכוי נמוך שיצלצל לכם מוכר. הוא מתגורר בראשון לציון עם אשתו ושני ילדיו, לא מתערה בברנז'ה, ואת עסקיו הוא מנהל בעיקר מחוץ לישראל, עם חמש חנויות בזכיינות הנושאות את שמו ומנוהלות על ידי שותפים מקומיים בפריז, וינה, מוסקבה, עיר הקיט הרוסית גלנדזיק (המוכרת בשל ארמונו של פוטין הנמצא לחופי הים השחור) ואלמטי בירת קזחסטן, מהערים המתפתחות בשוק היוקרה הבינלאומי.

 

"בטביליסי למדתי בישיבה, וחשבתי שכולם בישראל דתיים עם כיפה וציצית. כשהגעתי לכאן חטפתי שוק כשראיתי את האנשים חילוניים לגמרי. גם הדירות כאן קטנות מאוד. קופסאות גפרורים. אבל מתרגלים לכל דבר"

הסיבוב הנוכחי שלו בשוק המקומי מגיע שבע שנים לאחר שהשיק את חנותו הראשונה בכיכר המדינה, שסגרה את שעריה לאחר שלוש שנים בלבד. את החנות והשואו רום החדשים והמעוצבים בקווים מודרניים בצבעי שחור מבריק וכסף, פתח בשיתוף ירין גבריאל, איש נדל"ן צעיר בן 25 החובש כיפה שחורה סרוגה ולובש ארמאני. "החנות בכיכר המדינה היתה כישלון משתי סיבות", מסביר מנשרוב את הפיאסקו ההוא, בו הציע תכשיטים יוקרתיים בעיצוב אישי ומגלומני, שעוצבו אז בהשראת תכשיטי צאר רוסיים. "לא התאמנו את התכשיטים לשוק המקומי. גם לא פנינו לישראלים, אלא לתיירים שמגיעים לכיכר המדינה. אלא שב-2008 הכלכלה העולמית חוותה משבר גדול שהשפיע עלינו".

 

גם היום המצב הכלכלי לא מזהיר, וזה בלשון המעטה. לא נראה שלאנשים יש עכשיו כסף מיותר להוציא על תכשיטים.

"את המושג 'אין כסף' אנחנו שומעים שנים רבות. מצד שני, אני יוצא למסעדות בתל אביב ואין מקומות לשבת. זה לא שאין לאנשים כסף, פשוט סדרי העדיפויות השתנו, ותכשיטים זה בתחתית הרשימה. אני מאמין שהקהל הישראלי הוא קהל טוב שאוהב לקנות, צריך רק לכוון לרמת המחירים הנכונה עבורו. בגלל שאני גם המעצב, גם היצרן וגם המוכר - אז אין אצלי פערי תיווך והלקוח מקבל את המוצר במחיר הטוב ביותר".

 

לדברי מנשרוב המשבר הכלכלי הנוכחי ברוסיה, שנולד כתוצאה מנפילת המטבע, לא פגע בעסקיו במדינה, היות וחוג הלקוחות שלו מגיע מהשכבה המבוססת. גם בגלגולו הקודם בכיכר המדינה יצא למנשרוב שם של מעצב לקהילת האוליגרכים. "בישראל אין אוליגרכים. זה הכול שטויות במיץ עגבניות", הוא אומר. "אוליגרך לא קונה תכשיטים מיאנוש, ולישראל כבר לא מגיעים אוליגרכים. ישראלים פשוט לא מבינים מה זה אוליגרך. מבחינתכם, אם מגיעה קבוצה של אנשי עסקים עם חליפות ועניבות מרוסיה, ישר אומרים 'אוליגרכים'. זה אנשים שפשוט מתלבשים יפה, אפילו כסף לאוכל אין להם לפעמים".

 

היתה קהילה גדולה של אוליגרכים בישראל. יחסי הציבור שלך בזמנו אפילו מיתגו אותך כמעצב של אוליגרכים.

"האוליגרך היחידי שיש בארץ זה מיכאל צ'רנוי, והוא אדם כל כך פשוט ואדיב, אין בו טיפה של שחצנות. אתה יכול לראות אותו באירועים ולא לדעת בכלל שהוא אוליגרך. השני זה רומן אברבומיץ' שרכש עכשיו בית בשכונת נווה צדק בתל אביב. חוץ משניהם אני לא יודע על עוד אוליגרכים שמסתובבים כאן".

 

גאידמק היה לקוח שלך בעבר?

"גאידמק מעולם לא קנה ממני תכשיטים"

 

ניקול ראידמן?

"אנחנו ידידים ובקשר טוב. אם היא תרצה לקנות ממני תכשיט, אעשה לה מחיר עלות".

 

"ברוסיה מאוד אוהבים תכשיטים אקסטרווגנטיים. הם אוהבים את הלוק, את הנוכחות של התכשיטים. בניגוד לישראל, ברוסיה יש תרבות לבוש"

אתה מוכר בעיקר לקהל רוסי. האם יש דבר כזה טעם רוסי?

"רוסיה בכלל ומוסקבה בפרט, זה מקום עם עירוב גדול של עמים וקהילות. מאוד אוהבים שם תכשיטים אקסטרווגנטיים. הם אוהבים את הלוק, את הנוכחות של התכשיטים. בניגוד לישראל, ברוסיה יש תרבות לבוש, והדרס קוד חשוב מאוד. אם בישראל אתה שופט אנשים במבט ראשון על פי שיחה ואנרגיות, ברוסיה הרושם הראשוני הוא איך שאדם נראה: הלבוש, המותגים, השעון שהוא עונד. אם תרצה להיכנס למועדון לילה בחולצת טי שירט, לא תעבור את הדורמן, ולא משנה מי אתה וכמה כסף יש לך בחשבון הבנק".

 

כולם בארץ חיים בקופסאות גפרורים

מנשרוב עבר דרך ארוכה מאז שהפך לבעליו של מותג תכשיטים הנושא את שמו. הוא נולד וגדל בטביליסי בגיאורגיה למשפחת סוחרים יהודית, ובגיל 18 עשה עלייה לבדו. "עליתי ארצה כי אני יהודי", הוא מספר. "בטביליסי למדתי בישיבה, וחשבתי שכולם בישראל דתיים והולכים עם כיפה וציצית. כשהגעתי לכאן חטפתי שוק כשראיתי את האנשים חילוניים לגמרי. גם הדירות כאן קטנות מאוד. קופסאות גפרורים, בניגוד למה שהיה לנו בטביליסי. היה קשה להתאקלם, אבל מתרגלים לכל דבר".

 

לצה"ל לא התגייס ("רצו לגייס אותי רק בגיל 22 וכבר הייתי נשוי"), ועם הגעתו החל לעבוד כמשייף במפעל תכשיטים ברחוב לבנדה בדרום תל אביב. הוא החל להתמקצע בתחום, למד שיבוץ אבנים וליטוש יהלומים. בתום שלוש שנים הקים בית מלאכה קטן בגודל 7 מ"ר, ממנו סיפק שירות לחנויות תכשיטים. מפגש עם איש העסקים הרוסי ניקולאי חחיאשווילי, שהעריך את עבודתו והחליט להשקיע בו, הוביל להקמת המותג Yanush. כיום הוא מחזיק במפעל בן 250 מ"ר ברמת גן, ומשמש כמעצב ויצרן. עיצוביו הנוכחים מתחלקים לשני סגנונות: תכשיטים מסחריים ובהם צמידי טניס וטבעות אירוסין משובצות יהלומים בעיצוב נגיש, לצד פריטים גרנדיוזיים במחירים שיכולים להאמיר בעיצוב אישי גם למיליוני שקלים. העיצוב מעט מצועצע, אבל פונה במובהק לקהל שיודע להעריך את אסתטיקת השופוני הזאת.

 

בר רפאלי. "גם אם הייתי רוצה, אין לי מספיק כסף להחזיק אותה כפרזנטורית" (צילום: עידו איזק)
בר רפאלי. "גם אם הייתי רוצה, אין לי מספיק כסף להחזיק אותה כפרזנטורית" (צילום: עידו איזק)

 

הקמפיין החדש עם אלמליח ובנבנישתי, מקווה מנשרוב, יביא אליו קהל חדש, כזה שמחפש גם לקנות תליון או טבעת ב-5,000 שקל. משרד יחסי הציבור ששכר אמון על הבאת הסלבריטאים, שמהם מנשרוב קצת מנותק. "אני פחות מבין איזה סלבריטי משפיע ואיזה לא", הוא אומר. "אני אגיד לך את מי אני מחבב מהמפורסמים בארץ - משה פרץ ושירי מימון מאקס פקטור, שלישיית מה קשור ובר רפאלי. היא חמודה ויפה, בלי שום קשר לפרסום העולמי שלה".

 

היא גם הפרזנטורית החדשה של ה.שטרן.

"גם אם הייתי רוצה, אין לי מספיק כסף להחזיק את בר רפאלי כפרזנטורית".