ביום הוא מתכנן בתי ספר במשרדו של האדריכל דוד נופר, בערב הוא יוצר קומיקס. כך נראה סדר היום והלילה של האדריכל ניר לוי (34), שפרסם לאחרונה את ספר הקומיקס Outskirts of Vision (בתרגום חופשי: "קצה טווח הראייה"), שמחזיק 210 עמודים, נמכר כבר ביותר מ-500 עותקים דרך "אמזון" והיה מועמד  לפרס ספרות יוקרתי בארצות הברית בקטגוריית קומיקס.

 

שחור, לבן ואדום לוהט הם שלושת הצבעים הדומיננטיים בספר, שמשתייך לתת-הז'אנר סייברפאנק (Cyberpunk), שבעצמו מסונף למדע הבדיוני. לוי משרטט אווירה אנרכיסטית שבתוכה פועל בן, אדריכל צעיר, שבוחן רעיונות תכנון עירוניים, באמצעות ניתוח ושליטה בחלומותיו. הספר מציג שתי מציאויות מקבילות, ודרכן עולה ביקורת על הסביבות העירוניות בימינו.

 

 

הקומיקס מפנה אצבע מאשימה כלפי האדריכלים עצמם, מי שרואים ביצירתם כלי מרכזי המשפיע על סביבת החיים של כל אדם (איור: ניר לוי)
הקומיקס מפנה אצבע מאשימה כלפי האדריכלים עצמם, מי שרואים ביצירתם כלי מרכזי המשפיע על סביבת החיים של כל אדם (איור: ניר לוי)

 

הביקורת העיקרית נמתחת על ההתבדלות החברתית, ותהליך ההיחלשות של אחריות ומעורבות הממשל בסביבה המקומית. זו מוצגת באופן מוקצן כסביבה מפוררת עם מאבקים אלימים בין אזורים בעיר, וקשה שלא למצוא בסצנות שונות את המציאות האקטואלית ביותר: שריפת בתים על יושביהם ודקירת עוברי אורח רק בגלל היותם שונים. ברגע מסוים מגיח אדם הדוקר למוות בחורה צעירה בגבה.

 

לא ידע כמה אקטואלי יהיה. איש מגיח ודוקר צעירה בגב (איור: ניר לוי)
לא ידע כמה אקטואלי יהיה. איש מגיח ודוקר צעירה בגב (איור: ניר לוי)

 

הקומיקס של לוי לא מחבב גם את הנהייה אחר הטכנולוגיה, שבכוחה לאיים על מעמד האדריכלים ועל עתיד הבתים שהם מתכננים. לקראת מציאות שבה כל אדם יכול לעצב את סביבת החיים שלו, ולממש את הפנטזיות שלו באופן חופשי הודות לטכנולוגיות מתקדמות – למשל במדפסת תלת-ממד - מתקבלת מציאות של מבנים מפלצתיים והזויים הנעדרים כל יצירתיות. "כשכל מה שנוצר הוא שונה, אין דבר שבולט על האחר ונוצרת אדישות ועצירה של התפתחות", טוען לוי.

 

האג'נדה של חיזוק מעמד האדריכל לא פוטרת את האדריכלים מאחריות: הקומיקס מפנה אצבע מאשימה כלפי האדריכלים עצמם, מי שרואים ביצירתם כלי מרכזי המשפיע על סביבת החיים של כל אדם. "אם אדריכל חושב שיש לו הכוח להשפיע על צדק חברתי, זו מחשבה קצת כוזבת", סבור לוי, שכתב את דבריה של הדמות הראשית בספר: "תפיסת האדם יותר חזקה מהעיצוב שיוצר האדריכל".

 

אינגלס עשה את זה כבר

 

השימוש בקומיקס להבעת רעיונות אדריכליים אינו חסר תקדים. הדוגמה הבולטת בשנים האחרונות הייתה בקומיקס שפרסם ב-2009 ביארקה אינגלס, אחד האדריכלים הבולטים בעשור האחרון (ראש משרד BIG הדני), בספר Yes Is More. אינגלס שילב ביצירה המקורית שלו איורים, הדמיות ממוחשבות ותצלומים המציגים את יצירותיו בשילוב רעיונותיו הייחודיים. באחד הראיונות שנערכו אתו ציין אינגלס שבשלב מסוים רצה להיות אמן קומיקס, ורק מאוחר יותר התגלגל לאדריכלות. ספרו זכה להדים רבים, וחודשים ספורים לאחר פרסומו כבר הוצגה במוזיאון האדריכלות והעיצוב בפריז תערוכה מקיפה שהוקדשה למעמדה של האדריכלות בעולם הקומיקס.

 

ניר לוי, יליד תל אביב, סיים את לימודיו במחלקה לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב בשנת 2009, ומאז השתתף בתכנון מוסדות ציבור במשרדו של האדריכל דוד נופר. הוא תכנן בית ספר יסודי וקונסרבטוריון ב"שכונה הירוקה" ביבנה, את בית ספר יסודי "כרמים" באשקלון ואת היכל התרבות באורנית. לאחרונה החל לעבוד גם כעצמאי, ובימים אלה הוא מתכנן בית פרטי ועבודות עיצוב פנים.

 

"כבר בתור ילד המצאתי דמויות וציירתי קומיקס. בזמן הלימודים, בשעות מתות והרצאות משעממות עשיתי הרבה איורים", מספר לוי איך נולד הספר, שהעבודה עליו נמשכה חמש שנים. התוצאה היא חלוצית בישראל, אף שבינתיים היא מופיעה רק באנגלית, משיקולי הפצה. בינתיים התחיל לוי לצייר קומיקס נוסף, שיעסוק בהיבט תכנוני אחר, אקטואלי לא פחות לישראל: התחבורה והתנועה בעיר. פרק ראשון צפוי לקראת סוף 2015.

 

ניר לוי (צילום: ניר לוי)
ניר לוי (צילום: ניר לוי)

 

ביריד הקומיקס שבפסטיבל "אנימיקס", הנערך השבוע ברחבת סינמטק תל אביב, ימכור לוי את ספרו, וגם סצנות מתוכו כשהן מופיעות על גבי הדפסים, קנבסים, חולצות, גופיות וארנקים.

 

ימי היריד: 4-8 באוגוסט. שעות: 16:00-23:00

עוד פרטים באתר של לוי ובעמוד הפייסבוק של אנימיקס