השבוע החלו עבודות הרכבת הקלה בתל אביב על ציר יהודה הלוי בבניית התחנה התת-קרקעית הראשונה בפרויקט, במקטע שבין הרחובות אלנבי ובצלאל יפה. במסגרת העבודות ייסגרו לתנועה הרחובות בסביבה, ביניהם רחוב הרכבת והגישה אל מתחם גן החשמל – מה שמטיל צל כבד על המשך פעילותם של בעלי העסקים באזור שהפך בעשור האחרון לאחד ממתחמי האופנה הבולטים בעיר.

 

על אף שבוטיקים רבים עזבו את מתחם גן החשמל בשנים האחרונות - מפראו בלאו ודליקטסן מסביב לגינת השרון, ועד Shine ו-Tes על רחוב הרכבת – עדיין מדובר במתחם חי ובועט, עם מעצבי אופנה רבים שנותרו בו, ואף חדשים שהצטרפו אליו בשנה האחרונה, כמו הבוטיק והסטודיו של ששון קדם ברחוב לבונטין, או החנות של המעצבת מיכל אמה, שנפתחה במתחם בחודש מרץ האחרון, ימים ספורים בלבד לפני שנודע לה על העבודות הצפויות במתחם.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

בעלי העסקים בסביבה מתארים תחושה של פאניקה, שנובעת בעיקר מהיעדר אינפורמציה בנוגע לעתיד לבוא. נכון להיום אף אחד אינו יודע להעריך את הנזק שיגרם לעסקים בעקבות סגירת הרחובות והנגישות אליהם. חלקם, כמו עינת שרייבר מבוטיק 5 הממוקם ברחוב לינקולן, שם צפויות להתחיל העבודות בעוד כשבועיים לטובת הקמת תחנת גשר מעריב, אומרת, בדומה לשאר, כי ההשפעה על הבוטיק תתבהר רק כאשר יתחילו החפירות באזור.

 

לעומתם, הבוטיקאית שירה דולינגר מבוטיק ורנר ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, הסמוך לאזור החפירות, דווקא לא נשמעת מודאגת. לדבריה, מרבית לקוחותיה ימצאו את הדרך להגיע לבוטיק, חרף הקשיים שמערימים עליהם.

 

 

למרות העבודות, המעצבים לא רוצים לעזוב את מתחם גן החשמל (צילום: שאול גולן)
למרות העבודות, המעצבים לא רוצים לעזוב את מתחם גן החשמל (צילום: שאול גולן)

 

 

אין ספק כי הנפגעים הגדולים מהחפירות הם מעצבי גן החשמל. אותו מתחם שהוקם בשנת 2001 בקול תרועה, ומאז משך אליו מעצבים צעירים רבים, שפתחו בו את עסקיהם הקטנים. המעצבת מאיה בש, שנמצאת מזה עשור ברחוב ברזילי בעיר, אומרת כי "עדיין לא ברור כיצד צפויה הרכבת הקלה לשנות את הרגלי התנועה של הלקוחות במתחם". לדבריה, נכון להיום ידוע להם כי רחוב הרכבת ייסגר, ואילו שאר הרחובות שמסביב - מקווה ישראל, ברזילי ולבונטין - ישנו את צירי התנועה, ויבוטלו בהם מקומות חניה, מה שיקשה על הלקוחות שכן ירצו להגיע לאזור".

 

האם נציגי עיריית תל אביב ונת"ע נפגשו עם בעלי העסקים במתחם?

"כבר כמה חודשים אנחנו בדיונים ומפגשים עם עיריית תל אביב, והיתה גם פגישה עם סמנכ"לית נת"ע. כ-30 בעלי עסקים בגן החשמל, ואני ביניהם, ניסחו מכתב עם הצעות ודרישות בנוגע למה שאפשר לעשות בגן החשמל בזמן החפירות והבנייה. בנינו לוגו ומפת מתחם, העברנו לעירייה ואנחנו מקווים שבימים הקרובים יוצבו שלטים בכמה נקודות כניסה למתחם גן החשמל, כדי שבאי האזור ידעו שהמתחם ממשיך לפעול כמתחם תרבות, אופנה ופנאי".

 

אילו דרישות נוספות היו לכם?

"ביקשנו שילוט מרחוב רוטשילד והכוונה לאזור, מקומות חניה והסדרים עם חניונים מסביב, אירועים שיתקיימו על בסיס חודשי בכל תקופת הבנייה, על מנת להביא קהל, לייצר אירועי מוזיקה, שווקים דוגמת שוק האיכרים וכדומה. אנחנו מתכננים להתחיל עם האירוע הראשון כבר בספטמבר".

 

ניסו לפצות אתכם עם הנחות בארנונה?

"חד משמעית לא! נאמר לנו במפורש שלא נקבל הנחה בארנונה".

 

 

"לא מנסים לעזור לנו. אנשים שגרים בסביבה זכו להתקנה של מזגן וחלונות כפולים, בעוד את בעלי העסקים הפקירו". עיצוב של מיכל אמה (צילום: גולי כהן )
"לא מנסים לעזור לנו. אנשים שגרים בסביבה זכו להתקנה של מזגן וחלונות כפולים, בעוד את בעלי העסקים הפקירו". עיצוב של מיכל אמה (צילום: גולי כהן )

 

 

גם מעצב האופנה הוותיק שי שלום, שמפעיל סטודיו ברחוב הרכבת, נשמע אתמול מודאג. הוא מספר כי הפנייה הראשונה אליו מצד נציגי נת"ע התקיימה רק ב-4 ביוני, פחות מחודשיים לפני תחילת העבודות. לדבריו, עד כה לא התקיימה פגישה עם נציגי נת"ע, שבה ניתנה לבעלי העסקים אינפורמציה מדויקת על הצפוי לקרות בשנים הקרובות, ולפיכך הוא ניזון בעיקר ממה שהוא קורא בתקשורת ומנציג נת"ע שמדבר עם בעלי העסקים. "כפי שזה נראה ונשמע כרגע, מדובר בסוג של קטסטרופה בהתהוות", הוא אומר. "אני מקווה שהתסריטים שיש בתקשורת יתממשו רק בחלקם הקטן".

 

בניגוד לשאר החנויות במתחם, מול החנות של אמה ושלום ברחוב הרכבת צפויה לקום בעוד מספר חודשים חומה בגובה שלושה מטרים. "חתמתי חוזה במרץ", מספרת אמה בשיחה עם Xnet. "בעלי עסקים לידי ידעו שהרכבת הולכת לקום, אבל לא ידענו מתי". לדבריה, בעלי העסקים הם הנפגעים הגדולים מהחפירות. "לא מנסים לעזור לנו. אנשים שגרים בסביבה זכו להתקנה של מזגן וחלונות כפולים, בעוד את בעלי העסקים הפקירו".

 

איך זה ישפיע עלייך כבעלת עסק?

"אמרו לנו בפגישות עם נת"ע שהכביש ייחסם למשך חמש-שש שנים, והרבה מקומות חניה ייפגעו. אל מול החנות שלי, שנמצאת ממש על תוואי החפירות תוקם חומה גבוהה. אני יודעת על בעלי עסקים אחרים שמשווקים לחו"ל, שחברות שליחויות כבר אמרו להם שאין בכוונתן להגיע לאזור".

 

בש ואמה מספרות כי אחת ההצעות של נת"ע היתה להקים לבעלי העסקים באזור (ולא רק לעסקי האופנה) קניון וירטואלי, בו ימכרו המעצבים את עיצוביהם אונליין, אלא שההצעה טרם זכתה לקידום ממשי על ידי נת"ע, ובנוסף, בעלי חנויות האופנה במתחם התנגדו להצעה והעדיפו אתר אינטרנט שיוקם לטובת עסקי האופנה בלבד ויציג את עיצוביהם.

 

האם הן מתכוונות להישאר במתחם חרף הקשיים הצפויים? "בשלב זה נלמד את הנושא ונראה כיצד החפירות ישפיעו על מתחמי אופנה אחרים בעיר", אומרת אמה. "כרגע מעבר מהמתחם אינו על הפרק", מוסיף שלום. "אני מניח שבמהלך החודשיים-שלושה הקרובים אצטרך לבחון את מערך השינויים, כדי להבין את דרכי הגישה לסטודיו, ועל פי זה אקבל החלטה. זה יהיה עצוב אם אצטרך לעזוב".

 

"אני נמצאת במתחם כבר עשר שנים, ואני רוצה לראות ולהבין כיצד זה ישפיע עליי", מוסיפה בש. "העסק שלי מבוסס על לקוחות קבועים שמגיעים במיוחד. כרגע אני מאוד מקדמת את אתר האונליין של המותג שלי, כדי שתהיה אפשרות רכישה ללקוחות קבועים גם בלי להגיע לאזור. הייתי מאוד רוצה להישאר בגן החשמל, כי המתחם מקסים וייחודי. לא נשארו אזורים מהסוג הזה בתל אביב. אני גם לא כל כך רואה מקום אחר שמתאים לי כרגע לעבוד וליצור בו. אני מקווה שבעזרת עיריית תל אביב ונת"ע נצליח לשמור על המתחם פעיל".

 

מנת"ע נמסר בתגובה: "בעלי העסקים המוזכרים בכתבה הוזמנו למספר מפגשי בעלי עסקים שנת"ע יזמה לצורך עדכון העסקים באזור התחנה. המפגש הראשון התקיים כבר לפני חצי שנה. בפגישות נוספות מול נציגות העסקים הוצגה בפניהם תוכנית העבודה וההסדרים. הובהר כי החניות באזור מצטמצמות, איך אין הפרעה לכניסת רכבים לחניונים פרטיים ועירוניים באזור. לגבי המיגון האקוסטי: לא מדובר בהטבות לתושבי האזור אלא במיגון אקוסטי לדירות שהיו זכאיות לכך. קריטריוני המיגון הינם ברורים וחד משמעיים ואומרים בין היתר שהמיגון יבוצע עבור בתי מגורים, בחדרי מגורים בלבד. נת"ע עשתה ותעשה כל שביכולתה על מנת למזער את הנזקים ולשמור על שגרת חיים באזורים בהם יתבצעו עבודות. יחד עם זאת, חלק מהתלונות אינן מצויות בסמכותה של נת"ע כקבלן ביצוע של המדינה".