בימים החמים כשהטמפרטורות עולות ועולות ורק המחשבה לצאת מהבית גורמת להזעת יתר, המזגן הופך לחברנו הטוב ביותר. כשהוא מתקלקל אנחנו מביטים בו המומים וחשים שלא נצליח לשרוד דקה בלעדיו. מי שמכירים זאת היטב הם גיבורי העל של המזגנים, הטכנאים, שמצילים אותנו מהחום הכבד ועובדים ללא הפסקה לאורך כל הקיץ.

 

אברהם רוטשילד מור (39) גר בתל אביב אבל מספק שירותים עבור כל אזור המרכז השרון והשפלה. הוא עובד בתחום כבר 20 שנה ומנהל את "מרכז השירות אולימפוס". אברהם לא מגדיר את עצמו כטכנאי אלא כמשפר איכות חיים. דרור לביא (45) מפתח תקווה "נדלק" על תחום מיזוג האוויר עוד בתיכון ועוסק בו כבר 25 שנים. גם הוא מספק שירותים כעצמאי לכל אזור המרכז, השרון והשפלה ומסביר שכדי להיות טכנאי מזגנים טוב צריך גם להיות פילוסוף. שניהם מבהירים שעד שיעבור חום יולי-אוגוסט הם כנראה לא יזכו למנוחה.

 

"השגרה בקיץ משוגעת", מסביר מור, "יש איזה דפוס במקצוע שלנו שהטירוף מתחיל ביום אחד ונגמר ביום אחד ובין לבין יש כמה חודשים של סחרור בהם אנחנו עבדים של העבודה. ברגע שהחזאי אומר שמתחיל שרב וצפוי גל חום אנשים נזכרים שיש מזגן ואנחנו בטירוף. אין יום ואין לילה אנחנו קמים בבוקר ורודפים אחרי שיחות ועבודות. יום העבודה שלי מתחיל בשבע בבוקר ויכול ב-12 בלילה".

 

גם לביא שותף לתחושותיו: "אני קם בשבע בבוקר וכל היום עובר ממקום חם אחד לשני כי המזגנים לא עובדים. במהלך היום אני רק מחכה להגיע למזגן באוטו כי חם נורא ואני שותה מלא מים, בערך שלושה בקבוקים של ליטר וחצי ביום".

 

קשה לנו לדמיין את חיינו ללא מזגנים אבל למעשה רק בסוף המאה ה-19 החלו להיכנס מערכות מיזוג אוויר למוסדות רפואיים וציבוריים. לבתים הפרטים המזגן המודרני הגיע לקראת שנות ה-50 של המאה הקודמת. היום, במרבית בתי האב בישראל, יש מזגנים, למרות שיש מי שמעדיפים להשתמש במאווררי אוויר החסכוניים יותר בחשמל.

 

במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים מסבירים שלאור מזג האוויר החם בישראל מומלץ להשתמש במזגן. הם ממליצים להקפיד על בחירת מזגן בעל תו תקן וכן לבדוק את יעילות תפוקת החשמל, את גודל המקום אותו מעוניינים למזג ואת תצרוכת החשמל לפני שקונים, כמו כן מציינים שבאתר המשרד יש מגוון עצות ודירוג אנרגטי שיסייע לנו בבחירת מזגן מוצלח ומבהירים שחשוב מאוד שמי שמתקין ומתקן את המזגנים יהיה טכנאי מוסמך.

 

בחברת החשמל ממליצים לחסוך באנרגיה ומסבירים שהטמפרטורה המורגשת המומלצת בחלל הממוזג היא כ-25 מעלות. מה חושבים על זה הטכנאים שלנו? לדעתם אין טמפרטורה מומלצת כי לכל אחד מתאים משהו אחר.

 

לפעמים צריך גם לתקן מזגן בקן צרעות

 

מור הוא הנדסאי מיזוג אוויר וחשמלאי וגם עבר הסמכה כטכנאי. בשנת 2000 הקים את "מרכז השירות אולימפוס" שהיא למעשה חברה קבלנית המתמחה במתן פתרונות מיזוג וקירור אוויר ומעניקה שירותים ופתרונות עבור המגזר התעשייתי, המוסדי והפרטי. למור יש שני ילדים, תאומים בני 8, שגרים בעכו עם גרושתו ובשגרת העבודה בחודשי הקיץ הקושי הכי גדול שלו זה שלא יוצא לו לראות אותם מספיק. הוא מרגיש כמי שמבצע שליחות.

 

"כששואלים אותי מה המקצוע שלי אני תמיד אומר שזה לא להיות טכנאי, זה לא לדעת לפתוח ברגים אלא מדובר בשיפור איכות חיים. מזגן זה לא בחירה, זה צורך, וכשמתקנים לאנשים מזגנים משפרים להם את איכות החיים וזה המקצוע שלי", מסביר מור.

 

"מצד שני יש משהו טראומתי במקצוע שלי. אנחנו רודפים אחרי תקלות ואני אמנם עובד בלשפר איכות חיים, אבל אני לא נהנה מאיכות חיים בזמן העבודה כי אנחנו מגיעים לדירות שהמזגנים לא עובדים בהם ונורא חם לנו רוב הזמן".

 

מור מסביר שאין מה להשוות בין כמות הפניות אליו בקיץ לעומת החורף. למרות החום הכבד בעבודה, הדבר הכי קשה לו היא ההתמודדות עם הסטיגמות שיש על אנשי עמל, "התפיסה של הציבור לגבי טכנאים ומכונאים היא שאנחנו גנבים וזה מבאס. לך תוכיח שאתה לא וזה פוגע ולא מכבד אותנו כבעלי מקצוע", אומר מור בתסכול, "אבל יש סיפוק מאוד גדול בעבודה. הדבר שאני הכי אוהב זה הרגע שמדליקים את המזגן והאדם משחרר אנחת רווחה של 'אהה' ואז אני חושב: 'איזה כיף'".

 

"רוב האנשים מקבלים אותי בשמחה. אני משוחח איתם ופותר בעיות ומייעץ בשלל נושאים למשל בנושאי זוגיות, בעיות עם ילדים, אפילו על מצב כלכלי. אני הגואל של האנשים, חם להם והם מזיעים אבל שמחים שמגיע מי שיושיע אותם"

החוויה של מור מביקור בבתים של אנשים מאוד חיובית. לדבריו, כולם מאוד נחמדים למושיע שלהם. "אנחנו מדינה די מזמינה, רוב האנשים חמים, מקבלים אותי בשמחה ומציעים אוכל ושתייה ובעיקר רוצים לדבר. אני גם סוג של פסיכולוג, ואני משוחח איתם ופותר בעיות ומייעץ בשלל נושאים למשל בנושאי זוגיות, בעיות עם ילדים, אפילו על מצב כלכלי שואלים ומשתפים אותי. אני הגואל של האנשים, חם להם והם מזיעים אבל שמחים שמגיע מי שיושיע אותם".

 

מור מוסיף שיש גם לא מעט רגעים מצחיקים ומביכים, " קרה לי לא פעם שנשים פותחות לי את הדלת עם קומבינזון, מאוד מביך לתקן מזגן בחדר שינה כשהאישה לבושה ככה. גם גברים פותחים לי בבוקסר בלי חולצה. היה מקרה שהייתי בדירה בקומה שלישית, תלוי באוויר, וראיתי שהמזגן בקן צרעות ולא ידעתי מה לעשות ובסוף כמובן שתיקנתי את המזגן אבל קיבלתי כמה עקיצות. אני עושה הרבה עבודות לקשישים בהתנדבות. לפני כמה ימים הגעתי לאישה נזקקת שמרותקת לכיסא גלגלים שלא יצאה במשך כל היום מהבית והיא הזיעה מאוד וברגע שתיקנתי את המזגן היא חייכה מאושר, זה גרם לי הרבה נחת, זה היה ממש רגע מרגש".

 

 

"דווקא בעשירון העליון בקושי מציעים מים"

 

כבר כילד נמשך דרור לביא לעולם המזגנים. "עשיתי קורס בתיכון של קירור ומיזוג אוויר והשלמתי אחר זה דרך משרד העבודה קורס טכנאי מיזוג אוויר", הוא מספר לביא. "יש לי תעודת טכנאי קירור ומיזוג וגם תעודת חשמלאי. אחרי 25 שנים בתחום אני חושב שעדיין מה שהכי כיף לי זה כשאני מצליח לפתור תקלות מסובכות, יש סיפוק בלפתור בעיה".

 

לביא מסביר שלהיות טכנאי מזגנים זה קודם כל להיות פילוסוף. "אני צריך לדעת איך לדבר לאנשים, צריך להסביר להם שגם כשחם הם לא לבד ויש עוד אנשים שמחכים לטכנאי וחייבים להיות קצת פילוסופים כדי לספק את הרצונות של כולם. כשחם אנשים עצבניים ולא מעניין אותם שאני לא יכול להגיע בשעתיים הקרובות כי הם רוצים מזגן ועכשיו, זה עבודה קשה מאוד וכל התסכולים יוצאים עלינו.

 

"השוק מוצף בטכנאים אבל הבעיה היא שיש הרבה חאפרים. ילד שעבד חצי שנה אצל חשמלאי פותח עסק למיזוג אוויר ולא מבין שאם הוא עושה משהו בזול זה עולה ביוקר אחרי זה", לביא מסביר, "כשלקוחות לוקחים חאפר העבודה לא מקצועית ואז נוזל מים או שבורח גז וזה מסוכן מאוד, טכנאי צריך לספק אחריות על ההתקנה והרבה פעמים חאפרים לא יודעים לתקן כי מההתחלה עשו לא טוב וזה סתם עולה בסוף יותר וגם אין מזגן. בשיא הבלאגן ובימים של עומס חום קשה למצוא מזגן גם חברות שמתחייבות לטכנאי לא מצליחות לעמוד בעומס, הרווחתי הרבה כסף על התערבויות שהאם הטכנאי של החברה יגיע כמובטח או לא, לרוב זה שלושה-ארבעה ימי המתנה".

 

"לקוחות ישראלים מתווכחים כל הזמן וחושבים שעובדים עליהם, זה נורא מכעיס. גם אם אני מוריד במחיר, הלקוח עדיין ירגיש שעבדתי עליו"
לעומת מור, לביא טוען שלא כל הלקוחות נחמדים. "זה מאוד תלוי למי מגיעים. דווקא בעשירון העליון לא מציעים כלום וגם מתווכחים על התשלום. דווקא המעמד הבינוני ומטה בא לקראתי, אני רק נכנס והם קודם כל דואגים שאשתה מים ורק אז שאתחיל לעבוד וכמעט שלא מתווכחים על כסף. לקוחות ישראלים מתווכחים כל הזמן וחושבים שעובדים עליהם, זה נורא מכעיס. גם אם אני מוריד במחיר, הלקוח הישראלי עדיין רגיש שעבדתי עליו, אבל זה לא ככה המחירים קבועים. גם בשרב שיש פיצוץ בעבודה המחירים קבועים", הוא מסביר ומוסיף: "האמת שיש גם רגעים מביכים בעבודה, מישהי אמרה לי למשל 'עכשיו המזגן עובד אפשר יהיה לעשות אהבה כמו שצריך'. בכלל זה מאוד מביך אבל אני מקבל לא מעט הצעות מגונות".

 

לביא עובד בקיץ כמעט בלי הפסקה ובקושי מוצא זמן לבלות עם אשתו טלי ועם שלושת ילדיו (בני 18, 14 ו- 10). "מאוד קשה שאין לי זמן לבלות עם הילדים שבוע שעבר הבת שלי אמרה לי שאין לה אבא בבית, שאני כל הזמן בעבודה, אבל הבטחתי לה שעוד חודשיים זה ייגמר. בחורף אין כמעט עבודה אז עובדים בעבודות מזדמנות אחרות וגם מוצאים זמן לתחביבים, אני למשל מאוד אוהב לבנות בעץ".

 

 __________________________________________

 

אורחים לקיץ

  • איך מתמודדים המצילים בחוף הים עם הסטיגמות על המקצוע?