חודש הרמדאן שהגיע לסיומו בסוף השבוע האחרון עם חגיגות עיד אל-פיטר, חתם את תת-העונה החדשה שנולדה בתעשיית האופנה - עונת הרמדאן. בכתבה נרחבת שהתפרסמה במגזין פורבס בסוף השבוע נידונה השאלה האם הבחירה של בתי אופנה ורשתות בינלאומיות כמו טומי הילפיגר, מנגו, DKNY ואוסקר דה לה רנטה לפנות אל המגזר המוסלמי בקולקציות ייעודיות לתקופת הקניות, תתפתח בעתיד לכדי עונה בפני עצמה בשוק האופנה, כמו קולקציות הכריסמס והקרוז המושקות בעונת החגים הנוצריים.

 

אולי עוד מוקדם מדי להמר על צמיחתה של עונת הרמדאן באופנה, אבל בשנים האחרונות היחס של תעשיית האופנה למגזרים שונים, בעיקר קבוצות של מיעוטים וחריגים בעלי צרכי לבוש מיוחדים, בהחלט זוכה לביטוי נרחב. בין היתר, חלה צמיחה משמעותית בחברות המתמחות באופנה למידות גדולות, וכן בפנייה למגזרים דתיים, עם בגדים צנועים המותאמים לאורח החיים המסורתי.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

אל הסיטואציה המעניינת הזו נכנס השנה אתר האופנה החדש ModLi, פיתוח ישראלי, הפונה לנשים הזקוקות ללבוש צנוע, כלומר, מחשופים - Out, חצאיות מתחת לקו הברך - In. מחר (רביעי) יוצג ModLi במסגרת הגמר הישראלי באליפות העולם ביזמות יצירתית, שמקיים המרכז לחדשנות בשנקר (ACT) בשיתוף עם עיריית רמת גן. הזוכה מבין חמשת המתמודדים בתחרות, ייצג את ישראל באליפות העולם לתעשיות יצירתיות, המתקיימת מדי שנה בדנמרק.

 

תחרות ה-Creative Business Cup היא אליפות העולם ביזמות יצירתית ואחת מחמש תחרויות היזמות הגדולות בעולם. מדי שנה מתחרים בה 50 נציגים מרחבי העולם, שזכו קודם בתחרות הלאומית. לזוכים בשלושת המקומות הראשונים בתחרות, שתיערך בקופנהגן בתאריכים 19-17 בנובמבר, יוענקו פרסים כספיים בשווי 50 אלף דולר, מלגת השתתפות ב-CBC Stay – התוכנית לפיתוח עסקי לסטארט-אפ של דנמרק, והשתלבות בחממת היזמות היצירתית במרכז לתרבות, יזמות וכלכלה של דנמרק.

 

מול ModLi מתמודדים בתחרות הישראלית ארבעה שחקנים חזקים נוספים, שאינם מתחום האופנה: בלינקר, ערכת איתות ההופכת כל קסדה לחכמה; ג'רמו, מעבדה ביתית ייחודית המאפשרת גידול חיידקים ובקטריות בסביבה מבוקרת ומלמדת; אפ סי, מנשא הליכה המאפשר לילדים עם בעיות מוטוריות קשות לקום וללכת בסיוע אדם מבוגר; ואוטנטיק, חברה המאפשרת פתרונות הצללה חכמים.

  

 

"מישהי העלתה פעם מכנסי שורטס, והיינו צריכים להסביר לה שזה לא צנוע. לפעמים צריך להסביר למעצבות מה צנוע ומה לא" (מתוך אתר Modeli)
"מישהי העלתה פעם מכנסי שורטס, והיינו צריכים להסביר לה שזה לא צנוע. לפעמים צריך להסביר למעצבות מה צנוע ומה לא" (מתוך אתר Modeli)

 

 

את האתר הקימו בני הזוג נאוה בריף-פריד ובעלה יהושע פריד, ירושלמים מהזרם הדתי-לאומי, לאחר שנאוה הרגישה כי נשים שמחפשות בגדים צנועים סובלות ממחסור בפתרונות אופנתיים. בעלה יהושע הצטרף למיזם, ומשמש כמנהל הפיתוח של האתר, בעוד היא אחראית על הצד הקריאייטיבי ועל בחירת המעצבות המציגות באתר. המודל עליו בנוי האתר מזכיר מעט אתרים כמו etsy או שופינג לאשה, המאפשרים לכל אחד לפתוח חנות אונליין תחת קורת גג אחת, כשעמלה מכל מכירה משולמת ליזמים. כיום נמכרות באתר כ-70 מעצבות אופנה מישראל ומארצות הברית.

 

"התחלנו לעבוד עם מעצבות דתיות, כי הן מכוונות לקהל הזה, אבל כל מעצבת יכולה לפתוח אצלנו חנות", אומרת בריף-פריד בת ה-25. "יש מעצבות לא דתיות שמוכרות אצלנו, בעיקר דברים עם שרוולים ארוכים, או קולקציית חורף. אנחנו מאשרים כל מוצר שעולה באתר. מישהי העלתה פעם מכנסי שורטס, והיינו צריכים להסביר לה שזה לא צנוע. לפעמים צריך להסביר למעצבות מה צנוע ומה לא".

 

"כל הבנות הדתיות לובשות בסופו של דבר את אותם הדברים וקונות באותם מקומות", מסבירה בריף-פריד את המצוקה האופנתית בתחום. תחום הרכישות אונליין אומנם פורח בשנים האחרונות, אך נשים שמחפשות אופנה צנועה מתקשות למצוא את מבוקשן במקום אחד. האתר החדש מנסה להסיר את המכשול הזה. "אופנת המיינסטרים היום היא לא אופנה שמכבדת את הגוף הנשי", מתלוננת בריף-פריד. "היום, אם אתה מראה יותר אתה נחשב סקסי. אני מאמינה שאפשר גם להיות סקסי וגם להסתיר את הגוף".

 

מפתיע לגלות כי על אף שמטה החברה ממוקם בירושלים והעומדים בראשו הם יהודים-דתיים, עיקר לקוחותיו הן דווקא נשים מקהילות המורמונים בארצות הברית ונשים מוסלמיות. 90 אחוז מהמכירות, אומרת בריף-פריד, נעשות כיום בארצות הברית. "אנחנו מפרסמים יותר בארצות הברית, בעיקר דרך בלוגים, ולכן המכירות שלנו שם גדולות יותר", היא מסבירה. "בנוסף, בארצות הברית אנשים רגילים יותר לקנות אונליין, בעוד בישראל המנטליות הזאת עוד לא השתרשה".

 

עוד מספרת בריף-פריד כי בשלב זה של פעילות האתר לא ניכרים הבדלים מהותיים בסגנון בין נשים נוצריות ליהודיות. "הערכים שלנו הם לא ערכים דתיים, אלא ערכים קונסרבטיביים", אומרת בריף-פריד, "כך שגם נשות עסקים יכולות למצוא את הבגדים שלנו כמתאימים להן".

 

צניעות מתקיימת לרוב בחברה דתית. חלק מהנשים במגזרים הללו חיות בחברות פטריארכליות ושמרניות, לחלקן אין טלפונים חכמים או אפילו חיבור לאינטרנט בבית. זה לא מייצר קושי בהגעה לקהל היעד הרחב של המוצר שלך?

"אני לא יודעת לענות לך על זה".

 

האם אתם עושים מבצעים מיוחדים לחגים? למשל, בתקופת הרמדאן?

"כרגע לא. יש לנו לקוחות מוסלמיות, אבל לא עשינו פעילות מיוחדת באתר לרגל הרמדאן".

 

האם מתוכננים מבצעים לרגל החגים היהודים בעוד חודשיים?

"כרגע לא. אנחנו מטפלים בשלב זה יותר בחגים נוצריים וחגים אמריקאים".

 

הקונספט המגזרי של האתר משליך גם על חוויית המשתמש הייחודית שהוא מציע לנשים שמחפשות אופנה צנועה, כך שלהבדיל מאתרי שופינג אונליין אחרים, כאן תוכלי לבחור לא רק את המעצבת או את צבע השמלה שאת מחפשת, אלא ישנה אפשרות לבצע סינון של הפריטים גם על פי אורך החצאית ועומק המחשוף - כפועל יוצא של הזרמים הרבים המתקיימים בכל חברה דתית. בקהילה היהודית-אורתודוכסית, למשל, יש נשים שהולכות עם מכנסיים, אבל ילבשו רק חולצות עם שרוולים המכסים את המרפקים, או לחלופין - ילבשו חצאיות ארוכות, אבל יאפשרו לעצמן חולצות עם שרוולים קצרים.

 

"כל אחת מגדירה לעצמה מה צנוע בשבילה", מסבירה בריף-פריד. "יש מישהי שצניעות עבורה זה חולצה ללא מחשוף, סגורה עד הסנטר, ואחרת שתמדוד מרחק של ארבע אצבעות מקו הצוואר. אנחנו מנסים לרצות את כולן".