מאת: קארן ברונר


הבעיה: בשנים האחרונות עולה שיעור ההשמנה בקרב תושבי סינגפור בקצב של כ־1% לשנה. ממצאי סקר התזונה הלאומי שנערך ב־2010 הצביעו על הרעה באיכות התזונה של תושבי המדינה, שהתבטאה בעלייה חדה בצריכה הקלורית היומית, במחסור בסיבים תזונתיים ובצריכה מוגברת של משקאות ממותקים, שומנים רוויים ופחמימות מזוקקות. בעיה נוספת היא אהבתם של הסינגפורים לאכילה בחוץ: כ־60% מתושבי המדינה נוהגים לאכול מחוץ לבית ארבע פעמים בשבוע לפחות, מה שמוביל לצריכה גבוהה יותר של קלוריות. כ־80% מהסינגפורים אוכלים פעם בשבוע לפחות (כשליש מהם מדי יום) ביותר מ־100 מתחמי המזון (Hawker Centre) הפועלים במרכזי הערים. המתחמים האלה מציעים מגוון של אוכל בעלות מוזלת, והמזון המוצע בהם נוטה להיות עתיר שומן, נתרן, סוכר וקלוריות.


 

הרעיון המבריק: ביוני אשתקד השיקה המועצה לקידום הבריאות של ממשלת סינגפור את The Healthier Dining Programme, יוזמה המציעה למסעדות, לבתי הקפה, לרשתות המזון המהיר ולשירותי הקייטרינג במדינה להפוך את התפריט לבריא יותר. התוכנית מבוססת על מחויבות בת שנתיים שבמהלכה צריכים בתי העסק המשתתפים לעמוד בקריטריונים הבאים: להציע מגוון של שלוש מנות עיקריות לפחות המכילות עד 500 קלוריות בליווי תוספת בריאה כמו סלט, מרק או ירקות מבושלים; להציע שלוש מנות ראשונות לפחות המכילות עד 250 קלוריות; להגיש לסועדים מים בחינם ולעודד שתייה לא ממותקת (סודה או משקאות דיאט); לשלב במנות הקבועות חומרי גלם בריאים יותר, כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים ושמני זית וקנולה.

בית עסק שהתפריט שהוא מציע מקבל אישור, זוכה למענק ממשלתי שנע בין 10,000 ל־15,000 דולר לכיסוי הוצאות בניית התפריט החדש, ייעוץ תזונתי והכנת חומרי שיווק והסברה, ומסומן באמצעות לוגו מיוחד המהווה מעין תו תקן לכך שבעל העסק אכן עומד בהנחיות הבריאותיות. בנוסף הוא מקבל חשיפה במסגרת הקמפיין הארצי הנרחב לקידום התוכנית. לקמפיין מתלווה תוכנית בשם Healthy Go Lucky שמציעה פרסים בגובה של עד 300 אלף דולר למי שירכוש את המנות עם הסימון התזונתי של התוכנית.

 

התוצאות: מאז השקת התוכנית הצטרפו ליוזמה יותר מ־700 שירותי מזון והסעדה ברחבי המדינה. במקביל נולדו יוזמות עסקיות מקומיות: הנחה קבועה על מנות בנות 500 קלוריות, החזר כספי ללקוחות שיזמינו מים במקום משקה ממותק, וכרטיסיית החתמות ללקוחות חוזרים הנאמנים למנה הבריאה האהובה עליהם. ממשלת סינגפור שמה לה למטרה להגיע עד שנת 2020 למספר של 180 מיליון ארוחות המותאמות להנחיות התזונה החדשות, שיימכרו מדי שנה במדינה. נמשיך לעקוב.