ספטמבר האחרון, שבוע העיצוב הלונדוני בעיצומו, וב-Tent המפורסם של היריד התגודדות מחשידה גורמת לי להתקרב לעבר מה שישאיר אבק לכל הסקנדינבים והיפנים מסביב - Designing Polska, המתחם הפולני. כבר כמה שנים שסצינת העיצוב הפולנית העכשווית מושכת תשומת לב בעולם. ממגזיני לייף-סטייל שתופסים מקומות נחשקים על מדפי החנויות המתמחות, דרך בתי עיצוב שזוכים בפרסים ובמכרזים בינלאומיים, ועד ההכתרה, לפני חודשיים, של העיר ורוצלב (הרביעית בגודלה בפולין), כבירת העיצוב לשנת 2016, בידי הגרדיאן הבריטי.

המגזין FUTU, מי שנחשב ליד על הדופק של עולם העיצוב הפולני / צילום: Futu Magazine
המגזין FUTU, שנחשב לדופק של עולם העיצוב הפולני / צילום: Futu Magazine
כרזה טיפוגרפית של אדגר בק / דימוי: Studio Edgar Buck
כרזה טיפוגרפית של אדגר בק / דימוי: Studio Edgar Bak
כרזה בעיצובו של ארתור
מיתוג ועיצוב כרזה לתערוכה Miss Swiss, בעיצובו של ארתור פרנקובסקי / צילום: יח״צ
כרזה בעיצובה של פאולינה
כרזה למופע המחול Suna no Onna בעיצובה של פאולינה מטושאק / צילום: יח״צ

הפריצה הגדולה של העיצוב הפולני המודרני הייתה בשנות ה-60, עם עלייתה של תעשיית מוצרי הצריכה במדינה. האקדמיות המקצועיות שהוקמו הפכו לשם דבר, וזרם של מעצבים מקומיים פרץ את מסך הברזל. בשנות ה-80, כשהשלטון הקומוניסטי הכריז על ממשל צבאי בפולין, המגמה נעצרה כמעט לחלוטין, וחזרה לפרוח בסוף שנות ה-90, עם המעבר לדמוקרטיה. חברות בינלאומיות חדרו מאז לשוק הפולני, ובעזרת ההשקעות הכלכליות של הממשלה הפולנית הפכה תעשיית העיצוב לאחת הפוריות והמסקרנות בעולם - כזו שמחברת בין הסגנון הנוסטלגי המזרח-אירופי והתנועות הפוסט מודרניות, ומשפיעה על דור חדש של מעצבים.  

במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל זיהו את המגמה ויזמו, יחד עם המכון הפולני, שבוע של סדנאות עם חמש דמויות משפיעות מפולין:

כרזת האירוע בבצלאל לפני חודש
כרזת האירוע של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל

את הסדנאות העבירו המעצבים אדגר בק (Edgar Bak) ופאולינה מטושאק (Paulina Matusiak), המאיירת אלכסנדרה נייפסוי (Aleksandra Niepsuj), הטיפוגרף ארתור פרנקובסקי (Artur Frankowski) והמאיירת אגתה נוביצקה (Agata Nowicka). הם הוזמנו בידי עדלי סטוק, מעצב ומרצה במחלקה, להנחות סטודנטים משנה ג' סדנאות מקצועיות, ולחשוף אותם למתודולוגיות העיצוב הפולני העכשווי. בשבוע הבא תיפתח התערוכה שתסכם את שיתוף הפעולה המעניין. הנה מבחר מהתוצרים שיוצגו בה:

בסדנה של אדגר בק - "Making choices, From chaos to the "save as - הסטודנטים, שחולקו לקבוצות, נדרשו לטפל בטקסט עם הרבה נתונים סטטיסטיים על מחלת החצבת. כל קבוצה התמודדה עם קהל יעד שונה, ולחדד את המסר אליו באמצעות פורמטים שונים, כמו חוברות ופוסטרים: 

Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Amir_Rotem_Shani_01
עיצוב: אמיר פרץ, רותם גרידיש, שני סופר / מתוך הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Amir_Rotem_Shani_03
עיצוב: אמיר פרץ, רותם גרידיש, שני סופר / מתוך הסדנה של אדגר בק
Print
עיצוב: מריאל זקס, ניר כץ, אלעד עטרי עמוס עידן ואנאי רוה / הסדנה של אדגר בק
עיצוב: מריאל זקס, ניר כץ, אלעד עטרי עמוס עידן ואנאי רוה / הסדנה של אדגר בק
עיצוב: מריאל זקס, ניר כץ, אלעד עטרי עמוס עידן ואנאי רוה / הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Marina_Nir_Ifat_Einat_01
עיצוב: מרינה מייקלר, ניר שקד, יפעת אמזלג, עינת מאירי / מתוך הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Marina_Nir_Ifat_Einat_02
עיצוב: מרינה מייקלר, ניר שקד, יפעת אמזלג, עינת מאירי / מתוך הסדנה של אדגר בק
עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Gal_Noy_Menahem_Meital_02
טיפוגרפיה שעשוייה ממדבקות עגולות. עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Gal_Noy_Menahem_Meital_03
טיפוגרפיה שעשוייה ממדבקות עגולות, עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Gal_Noy_Menahem_Meital_04
עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Gal_Noy_Menahem_Meital_00
עיצוב: גל סבג, נוי חיימוביץ', מנחם סילברג, מיטל אליאב / הסדנה של אדגר בק
חלק קטן מתוך פוסטר דיגיטלי, עיצוב:
חלק קטן מתוך פוסטר דיגיטלי. עיצוב: זויה אזימוב, עידו ישראלי, יונה אליס, גל רכס / מתוך הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Zoya_Ido_Yona_Gal_01
עיצוב: זויה אזימוב, עידו ישראלי, יונה אליס, גל רכס / מתוך הסדנה של אדגר בק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Zoya_Ido_Yona_Gal_04
עיצוב: זויה אזימוב, עידו ישראלי, יונה אליס, גל רכס / מתוך הסדנה של אדגר בק

הסדנה של המאיירת אלכסנדרה נייפסוי עסקה בעיצוב אריזות באמצעות שפה איורית. הסטודנטים התבקשו לנתח מוצר קיים ולחקור את כמות המידע שעל האריזה, את צבעוניותה, מבנה המידע, קבוצת היעד שלו ואסטרטגית המכירה. לבסוף נדרשו לבחור בסגנון איור שתואם את תוצאות המחקר. מטרת הפרויקט היתה לחשוב מחדש על מושג המיתוג ועיצוב האריזות הטיפוסי. 

אריזה למלח ים, עיצוב: דנה קרייסברג / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
אריזה למלח ים, עיצוב: דנה קרייסברג / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Nirit_02
עיצוב לקופסת סרדינים, עיצוב: נירית ברנשטיין / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Ella_01
אריזה של טבסקו, בעיצוב אלה גולן גלמי / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Ester_03
עיצוב לקופסת סרדינים, עיצוב: אסתר חיט / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Naama_01
עיצוב לקופסת סרדינים, עיצוב: נעמה וייס / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
עיצוב לאצבעות שוקולד של קטבורי, עיצוב: אביטל ברקאי / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
אריזה של אצבעות שוקולד של קטבורי, עיצוב: אביטל ברקאי / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
דוגמא נהדרת לטיפול יצירתי ומקורי בצד האחורי של אריזה. עיצוב לאצבעות שוקולד של קטבורי, עיצוב: אביטל ברקאי / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי
דוגמה נהדרת לטיפול יצירתי ומקורי בצד האחורי של אריזה. עיצוב: אביטל ברקאי / מתוך הסדנה של אלכסנדרה נייפסוי

הסדנה של ארתור פרנקובסקי התמקדה בצד מעשי של תיאוריית ה-Mechano Facture ויישומה לכדי סדרת פוסטרים. ה-Mechano Facture היא תיאוריית אמנות שעוסקת בקונסטרוקטיביזם, שהגה הנריק ברלווי בשנת 1922. בסדנה התנסו הסטודנטים בשבלונות של אותיות ומבנים גרפיים תוך שימוש בדיו ואקריליק, וניסו להתמודד עם נושאים הקשורים לטיפוגרפיה ופרסום:

עיצוב: יפעת גרינבאום / מתוך הסדנה של ארתור
עיצוב: יפעת גרינבאום / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
עיצוב: ירדן גבירץ / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
עיצוב: ירדן גבירץ / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
השבלונה שיצרה ירדן גבירץ / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
השבלונה שיצרה ירדן גבירץ / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי

אחד הפרוייקטים המעניינים - עיצובית ורעיונית - שנולדו בסדנה זו, ניסה לייצר קמפיין תדמיתי לחטיף הקוקוס הוורוד הזרחני. זה שאף אחד לא יודע איך קוראים לו, ולא ברור איך אחרי יובלות ועשרות מותגים בינלאומיים שחדרו למדפי הפיצוציות הוא עדיין מצליח לשרוד. זהו פרויקט הומוריסטי שפונה לקהל ערבי ויהודי, ומנסה למצב את החטיף המוזר כאוצר טבע לאומי, של שני העמים. מי יודע, בסוף השלום יגיע מהמאנצ׳יז. 

Postcards PDF
קמפיין לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
Postcards PDF
קמפיין לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
Postcards PDF
קמפיין לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
Postcards PDF
קמפיין לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
Postcards PDF
חלק מהמיתוג לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
חלק מהמיתוג לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
חלק מהמיתוג לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
מודעה לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי
מודעה לחטיף קוקוס. עיצוב: תמי עוז סיני, יפעת גרינבאום, אריאל פז / מתוך הסדנה של ארתור פרנקובסקי

סדנה עם תוצרים מעניינים ביותר הייתה של המעצבת פאולינה מטושאק, שידועה בכרזותיה הפרובוקטיביות. הסטודנטים קיבלו סקירה על האופרה והמחזה ״לולו״ מאת ג.וו. פאבסט (1929), שהורכב משני טקסטים מאת פרנק ודקינד: ״תיבת פנדורה״ (1904) ו״רוח אדמה״ (1896). הם התבקשו לעצב כרזות שמתייחסות לשניהם:

Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Gal_02
עיצוב: גל אגמון / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: דניאל ווגמן, ״לולו״ / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: דניאל ווגמן / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Inbar
עיצוב: ענבל וגנר / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Milena_02
עיצוב: מילנה ליברנט / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: נועה נבות / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: נועה נבות / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: נעה אורליצקי / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
עיצוב: נעה אורליצקי / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_NoaO_01
עיצוב: נעה אורליצקי / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Or_01
עיצוב: אור יוגב / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Ran_02
עיצוב: רן בן-עזרא / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Sasha_02
עיצוב: סשה זילברמן / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Sasha
עיצוב: סשה זילברמן / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק
Oded_Ben_Yehuda_Xnet_Adam
עיצוב: אדם ויצמן / מתוך הסדנה של פאולינה מטושאק

הגרדיאן הבריטי לא היה היחיד שהכריז על ערי פולין כבירות עיצוב; הניו יורק טיימס פרסם ב-2011 כתבה מקיפה על קרקוב, מגזין הלייף-סטייל הנחשב מונוקל הקדיש לפני חצי שנה סיקור נרחב לרובע מוקוטוב (Mokotów) בוורשה. לפני עשר שנים מגזין האופנה והאמנות A4 הפך לשם דבר, עד שנסגר ב-2009 ופינה את הדרך ליורשיו הנחשקים. שניים ששווים מעקב הם FUTU paper, שפועל גם כסטודיו לעיצוב, ארט דיירקשן וקרייאטיב מיתוגי, ו-THISISPAPAER שכבר מיקם את עצמו בפנתאון המגזינים האיכותיים בעולם הפרינט, שהופך לסולד אאוט תוך שבועות ספורים מיום הוצאתו (הוא מודפס רק באלף עותקים ממוספרים). THISISPAPAER הוא גם סטודיו ובוטיק לעיצוב תיקים ואקססוריז בעבודת יד, על טהרת העיצוב הפולני. 

OdedBenYehuda_Xnet_A4 Magazine
הגיליון הראשון (משנת 2003) של A4 MAGAZINE / צילום מתוך אוסף פרטי: עודד בן יהודה
OdedBenYehuda_Xnet_FUTU Magazine
FUTU Paper / צילום מתוך אוסף פרטי: עודד בן יהודה
OdedBenYehuda_Xnet_THISISPAPER
הגילון הראשון של THISISPAPER / צילום מתוך אוסף פרטי: עודד בן יהודה
שער בעיצובו של אדגר בק מ2013 למגזין Wallpaper שהקדיש סדרת כתבות על עיצוב פולני עכשווי.
שער בעיצובו של אדגר בק מ-2013 למגזין Wallpaper / צילום: Studio Edgar Bak

כששאלתי את אדגר בק איך הוא מגדיר עיצוב פולני עכשווי, הוא ענה לי: ״זה מאוד דינמי. בכל שנה עולה דור חדש לקדמת במת העיצוב, למרות שהדורות הקודמים נשארים רלוונטיים. חשוב לציין שיש לנו מסורת עשירה מאוד, לא רק בית-הספר המפורסם לפוסטרים, אלא גם בעולמות האיור ועיצוב לוגואים. נראה לי שמצאנו את האיזון הנכון בין העיצוב האירופי והעולמי לסגנון הספציפי שלנו, שהוא קליל ובעל הומור. עיצוב מוצא לעצמו מקום בתוך התרבות, מוסדות ויזמים פרטיים מתבוננים בו ככלי שיכול לעזור להם להשיג את מטרותיהם".

>> מתי: התערוכה ״פה פולין״ תיפתח ביום רביעי, 3 ביוני (נעילה 10 ביוני). שעות הפתיחה בימים א'-ה' 09:00-17:00.

>> איפה: הגלריה בקומה השמינית, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, קמפוס הר הצופים ירושלים.