זאת השנה החמישית ש-Xnet מפרסם את קולקציות הביכורים המבטיחות, ומסמן את המעצבים שיובילו את סצנת האופנה בישראל בשנים הקרובות. אולם בעוד בשנה שעברה, למשל, הוצפנו בקולקציות ביכורים מבטיחות ומסקרנות, השנה נאלצנו לחפש אותן, ובכן, בנרות.
יחד עם זאת, שמחנו לגלות כי שני שדות שעד לאחרונה היו רדומים לחלוטין, זוכים לאחרונה לרנסנס: אופנת בגדי הגברים ואופנת בגדי הילדים. אל הראשון הצטרף לאחרונה המעצב הצעיר אריאל בסן, ואל השני הצטרפה העונה המעצבת ואושיית האינסטגרם נסטיה ליסנסקי, עם קולקציה ראשונה שלה בתחום למותג בגדי הילדים מישמיש.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
אל ליסנסקי ובסן מצטרפים השנה מעצבת אופנת הנשים ז'אן פרץ, שמשלבת בין צבעוניות מונוכרומטית לגזרות משוחררות היוצרות מעין גלביות אורבניות, ומותג התיקים Martella שמסמן את עתידם של המעצבים הצעירים בישראל: עיצוב מקומי שמבקש מראש לפרוץ את גבולות המדינה הקטנה ולפנות אל השוק הבינלאומי. הכירו את המעצבים המבטיחים שסימנו, ואת קולקציית הביכורים שהצליחה לשבות את עינינו.
בגדי ילדים: נסטסיה ליסנסקי
הרזומה:
עם 20 אלף עוקבים באינסטגרם, אישיות צבעונית וחוג חברות נוצץ הכולל דוגמניות, עורכות אופנה, בלוגריות וסטייליסטיות, נסטיה ליסנסקי בת ה-33 היא כבר יותר מסתם תופעה תל אביבית חולפת, אלא מכתיבת דעת קהל עם השפעה רחבה בחוגי עולם האופנה.
לפני שנה עיצבה ליסנסקי קולקציית קפסולה ראשונה לנשים בשיתוף בוטיק בנקר, והעונה ממשיך שיתוף הפעולה לקולקציה נוספת, אולם כעת היא משיקה את הקולקציה הראשונה שלה לילדים, שנוצרה בשיתוף פעולה עם חברת בגדי הילדים הוותיקה מישמיש.
על אף שמעולם לא למדה עיצוב, ליסנסקי מחזיקה בטעם אופנתי משובח, הרבה בזכות הסגנון הנונשלנטי והבלתי מתאמץ שמזוהה איתה. עכשיו היא מביאה את הרוח הזאת בדיוק אל עולם בגדי הילדים. "הקולקציה נולדה מניסיוני כאם לשני בנים, עילאי בן ה-6 ונח בן ה-3", היא אומרת בשיחה עם Xnet. "כמי שבמשך שנים עשתה את הטעויות הגדולות וקנתה לילדים שלה 'לוקשים' כמו מכנסי ג'ינס וחולצות מכופתרות לניו בורן, החלטתי לייצר קולקציה אורבנית, נוחה ונטולת מגדר ספציפי".
הסגנון: "כאמא את תמיד נמצאת בדילמה בין מה שהילדים שלך אוהבים לבין מה את רוצה עבורם כאם", אומרת ליסנסקי. "הבן שלי יכול לעוף על חולצת ספיידרמן זוהרת שהוא קיבל במתנה מסבא וסבתא שלו, אני פחות. לכן היה חשוב לי לשלב בין השניים".
התוצאה הסופית היא קולקציה אורבנית, לא מתיילדת, נוחה ומלאת שמחה. ליסנסקי מעידה כי אחת הבחירות החשובות שעשתה בקולקציה היתה לנטרל במרביתה את הממד המגדרי, ולכן לא תמצאו כאן פריטים בוורוד, כך שחלק ניכר מהפריטים יהלמו את שני המינים, כמו מכנסי טייץ בדוגמה של נקודות בשחור ולבן, שעליהם אומרת ליסנסקי כי "אם קונים לבנים מידה אחת גדולה יותר זה נראה כמו סקיני".
מה בקולקציה: שישה דגמים שמגיעים בארבעה צבעים והדפסים משובבים וייחודיים, חלקם הגדול בהשראת קעקועים, למשל חולצת טי לבנה עם הדפס עיגולים גדולים בצבע צהוב בננה עם כיס אפור צדי, חולצת פסים בכחול ולבן עם הדפס של רישום עדין בשחור של פיראט, מכנסיים קצרים עם מפשעה נמוכה ובשילוב של שני סוגי טקסטורות, ושמלת כתפיות לבנות שחלקה התחתון עשוי טול שחור ונסיכותי. הקולקציה מתאימה לילדים בגילאי שנה עד 12.
מודל לחיקוי: "לא היה לי מודל לחיקוי. היה לי חשוב לשלב בין הרצון לשמור על הקוליות של ההורים לבין הצרכים של הילדים. בסופו של יום, ילדים הם ילדים וצריך לשמור עליהם ככאלה. הם לא מיני-מבוגרים. אני באופן אישי לא אוהבת את כל המוהיקנים והגלח בשיער שעושים להם. לילדים שלי, למשל, יש תלתלים פרועים".
המוזה: "הילדים שלי. ראיתי אותם לנגד עיניי לאורך כל העבודה על הקולקציה, כי כאמא אני גם מלבישה אותם מדי יום וחשופה לצרכים שלהם ושלי". לטובת פריטי הילדות יצרה ליסנסקי דמות פיקטיבית של הבת שתהיה לה: "אם אני מדמיינת את הבת שלי, אז היא כמו הרפר סבן של ויקטוריה ודיוויד בקהאם. קצת נסיכה, קצת פיראטית. אם יהיה ילד שלישי? הלוואי".
החומרים: כותנה, ג'רסי, סימפוניה ובד טול שחור. "אני בזה לאריגים", פוסקת ליסנסקי.
הקשיים וההנאות בעבודה על קולקציית ביכורים: "האמת שאני באופוריה. בעבודה על הקולקציה הזאת לא הייתי אחראית על הייצור, כי הוא נעשה בהודו ובכמויות גדולות, כך שהחלק שמעצבים בדרך כלל מתקשים בו בבריאת הקולקציה לא היה בידיים שלי. אם עד היום הכרתי בעיקר את הייצור המקומי, הייצור בחו"ל פתח בפניי אפשרויות חדשות של תפירה ובחירת חומרים. נגעתי בכל כך הרבה בדי ג'רסי, עד שמצאתי את הג'רסי הנכון, ונחשפתי להמון סוגי בדים ואפשרויות, שלרוב לא פתוחות בפני מעצב צעיר".
למה אהבנו: אופנת בגדי הילדים בישראל היא שוק מתעורר עם שלל שחקנים חדשים שרוצים לנגוס בתחום, וגם כאלה ותיקים, כמו מישמיש, שמפרמטים מחדש את העיצוב שלהם נוכח השינויים החלים בשוק. הקולקציה של ליסנסקי מביאה איתה לשולחן העבודה פריטים נוחים, חסרי יומרה, בצבעוניות נכונה לעונה ובמחירים נוחים. זוהי הזדמנות להלביש את הילד בפריט מסדרה לא המונית, שיאפשר לו לפתח זהות ייחודית בגן הילדים, ולכם, ההורים, להרגיש קצת יותר טוב עם עצמכם.
המחירים: 129.90-39.90 שקל.
להשיג ב-10 חנויות מישמיש ברחבי הארץ. לפרטים נוספים, בקרו באתר החברה .
אביזרים: עידן יוספוב ל-Martella
הרזומה:
עידן יוספוב, 29, סיים בשנת 2012 את לימודיו במחלקה לאופנה במכון אבני, ומיד לאחר מכן התמחה בעיצוב תיקים באקדמיה ריאצ'י שבפירנצה. לפני שנה שב לישראל והקים את המותג Martella (מאיטלקית: הכה בפטיש) יחד עם שני שותפיו: זוגתו, יערה אוחיון, עורכת תוכן ב"גיל הפקות", שאחראית על השיווק והמכירות, והשותף העסקי שגיא בכור. במקביל, עובד יוספוב בחברת VF המייבאת לארץ את המותגים לי, ואנס, דה נורת' פייס ואחרים.
יוספוב מספר כי הבחירה שלו בתחום התיקים הבשילה כבר בשנה הראשונה ללימודיו, על אף הרצון שלו להתמקד באופנת גברים. "בכל קולקציה שהצגתי היתה בולטות גם לתיקים", הוא אומר. קולקציית הביכורים של המותג הושקה בחודשים האחרונים במכירות פרטיות שנערכו בסטודיו המותג ביפו, ובימים אלה שוקד יוספוב על קולקציה שנייה, בסיועו של המנהל הקריאטיבי אסף זיו החי ופועל בניו יורק. היום יוספוב ושותפיו מתכננים לפרוץ עם המותג אל השוק הבינלאומי.
הסגנון: במבט ראשון התיקים של Martella נראים כמו תיקי וינטג' שנשמרו היטב מפעם, אך כשמתקרבים מגלים את המניפולציה העיצובית של יוספוב - בין אם מדובר בפירוק של תיק נשיאה מלבני לשני חלקים מודולאריים, או ביצירת ידיות נשיאה ארוכות המשנות את צורת הנשיאה המוכרת של התיק. הצבעוניות הנעה בין שחור מט לחום תומכת בשפה הכללית של העיצובים.
מה בקולקציה: עשרה דגמים המתאימים לנשים ולגברים כאחד, ומזגזגים בין מראה קלאסי ונוקשה לשפה אוונגרדית ומודולרית. דגם "דוקטור באג", למשל, הוא תיק עור בצבע חום אדמה במראה של תיקי רופא ישנים, שבחלקו התחתון מורכב תיק קלאץ' מלבני שיכול להתפרק מהתיק. דגם "קווליני" הוא תיק גב מלבני מעור נאפה שחור מבריק עם שתי ידיות נשיאה ארוכות, שמצדדיו משתלשלות שתי רצועות פוני סקין ומלפנים מופיעים שני כיסים. בקולקציה ישנם גם תיקי קלאץ' קטנים ותיקי נשיאה המתאימים למחשב נייד ומסמכים.
מודל לחיקוי: יוספוב אומר כי מעצבי האופנה הלמוט לאנג, פיליפ לים ואלכסנדר וונג משמשים עבורו כמודל, אבל לדבריו, "ההשראה הגדולה שלי מגיעה מאיב סאן לורן והלמוט ניוטון. הצילום של ניוטון שבו רואים שתי נשים, האחת בחליפת טוקסידו והשנייה עירומה, מלווה כל דף השראה שלי".
המוזה: "המוזה נמצאת בפרקטיקה, בעבודה עצמה עם החומרים", אומר יוספוב.
החומרים: עורות פרה, פרוות פוני סקין.
הקשיים וההנאות בעבודה על קולקציית ביכורים: "אני מאוד נהנה לראות כיצד התהליך הופך למוצר מוגמר, והכי מהנה זה לראות שלקוחות רוכשים את התיקים. פידבק חיובי בהחלט ממלא אותך כמעצב. הקשיים זה כל השאר: הטיסות למפעל באיסטנבול, הסיזיפיות, תהליך העבודה הארוך". אוחיון מוסיפה: "אני מרגישה שקולקציית ביכורים קלה יותר מקולקציה שנייה, כי אתה מגיע אליה פחות מודע, יותר 'טיפש'. אנחנו כבר עובדים על הקולקציה השנייה, ובגלל הידע שצברנו אנחנו כבר מזהים מראש את הבעיות שעלולות להיווצר, ולפעמים זה דווקא מקשה על תהליך העבודה".
למה אהבנו: נדירות הן קולקציות התיקים של מעצבים צעירים בישראל, שמצליחות לחבר בין חומרים איכותיים, ייצור ברמה גבוהה ושפה עיצובית מגובשת. Martella בחרו לפרוץ בקולקציית ביכורים עם סף ריגוש גבוה, כך שמעניין יהיה לראות לאן יתפתח המותג בעונה הבאה, על אחת כמה וכמה כאשר מאחורי הקלעים עומד אסף זיו, האיש שהפך את דודו בר אור למותג נחשק בישראל ובעולם.
המחירים: 1,640-350 שקל.
להשיג בשואורום אליהו מדר, רוטשילד 1; בנקר, דיזנגוף 210 - תל אביב. ובטלפון 050-4455395 (יערה).
נשים: JAN מאת ז'אן פרץ
הרזומה:
ז'אן פרץ, 27, גדלה ברמת השרון וכיום מתגוררת בתל אביב. כרל"שית לשעבר של מפקד גל"צ, היה זה אך טבעי שתמשיך ללימודי תקשורת, אך לאחר שהשלימה תואר ראשון במכללת נתניה, שינתה כיוון ופנתה ללימודי אופנה במסלול של שנה וחצי בסטודיו B6, שבסיומם החלה לעבוד בסטודיו של המעצבת חגית ויטמן מהמותג פיש'נדג. לפני מספר חודשים הקימה את מותג האופנה הנושא את שמה הפרטי.
הסגנון: "אני מכנה את הסגנון שלי בייסיק פלוס", אומרת פרץ. "אני מעצבת פריטים שמתאימים ליומיום, אבל עם סטיילינג נכון אפשר ללבוש אותם גם לערב". בעיצוביה היא מנסה לשלב בין צבעוניות אורבנית דהויה של צבעי פחם, אפור-כחול, שמנת ומוקה, לגזרות נינוחות המרפררות לכפתנים, גלביות וחולצות אוברסייז שנלבשות כטוניקה.
מה בקולקציה: עשרה דגמים המיוצרים בארבע מידות (42-36), ובסדרות מצומצמות של עד 50 יחידות לדגם. בקולקציה שלוש גזרות מכנסיים, ביניהם, מכנסי ויסקוזה בגזרה ספורטיבית עם חגורת גומי, חולצת אוברסייז מבד טנסל בגזרה של חולצה גברית עם שני כיסים קדמיים, שמלת מקסי ללא שרוולים מוויסקוזה עם מפתח רחב בבית השחי, המזכיר גופיית כדורסל, וגלבייה בצבע אפור עם שרוולים קצרים ורחבים.
מודל לחיקוי: "אני מאוד מתחברת לעשייה של מאיה נגרי, לדרך שהיא עשתה ולשפה העיצובית שפיתחה לאורך השנים", אומרת פרץ. "בחו"ל אני מאוד אוהבת את הפריטים של רשת האופנה 'אול סיינטס', שפריטי העור שלהם יקרים להחריד, אבל הם מאסטר פיס".
המוזה: "קלישאתי לומר, אבל כמעט כל דבר שאני רואה וחווה. בקולקציה הזאת הושפעתי מאוד מארכיטקטורה. אני בת לאב מהנדס ואם מעצבת פנים, וזה חלחל לעשייה שלי".
החומרים: בדים טבעיים כמו כותנה, ויסקוזה וטנסל.
הקשיים וההנאות בעבודה על קולקציית ביכורים: "הייצור בישראל קשה. לקח לי כמעט שנה לעבוד על הקולקציה, מכיוון שהיה לי חשוב לבחור את הבדים המתאימים ולהתאים אותם לגזרה. העבודה עם מתפרות היא לא תמיד קלה, וכבר קרה לי שתפרו 50 יחידות של שמלה מהצד הלא נכון של הבד. כל העבודה ירדה לטמיון, אבל אני מניחה שגם מניסיון מר לומדים".
למה אהבנו: קולקציית הביכורים של ז'אן אומנם רחוקה מלהיות מגובשת, אבל היא מצליחה להביא איתה ניצוצות של שפה אישית, המשלבת בין שתי מגמות אופנה חזקות בישראל: המראה האורבני והטרנד האתני. הבחירה בגזרות אוברסייז ובפריטים כמו גלביות בצבעוניות מונוכרומטית, בוראת שפה חדשה שמעוררת סקרנות בנוגע להתפתחות המותג. אנחנו נמשיך לעקוב ולבדוק אם ההבטחה אכן מתממשת.
המחירים: החל ב-350 שקל לחולצת אוברסייז גברית, ועד 850 שקל לשמלת מקסי.
להשיג בטל' 050-8617916 (ז'אן).
אופנת גברים: אריאל בסן
הרזומה:
בשנת 2009 סיים המעצב הצעיר אריאל בסן, 32, את לימודיו במחלקה לעיצוב פנים ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון, אך כבר בעבודת הגמר שלו בחר לשלב בין אופנה לעיצוב פנים. משם פנה ללימודי המשך בבית הספר פרסונס בניו יורק, בו השתלם במשך שנתיים בתוכנית AAS עם התמחות באופנת גברים. הוא המשיך לסטאז' של מספר חודשים במותג אופנת הנשים Alice + Olivia, שבסיומו חזר ארצה. "נסעתי לניו יורק מתוך ידיעה שאני לא רוצה להשתקע בה", אומר בסן. "תכננתי מראש לחזור לתל אביב ולהקים בה מותג בגדי גברים". כעת הוא משיק את הקולקציה הראשונה של המותג בעיצובו.
הסגנון: "מינימליסטי. מדויק. ועם השפעות מאדריכלות", אומר בסן.
מה בקולקציה: 15 דגמים המציעים מלתחה אלגנטית ומינימליסטית לגברים, עם השפעות אורבניות ואדריכליות המסתתרות כמעט בכל פריט. למשל, חולצת כותנה מכופתרת בצבע שחור עם גב העשוי משי שיפון – שבה הניגודיות בין שני סוגי הבדים, הנוקשה והרך, יוצרת התנגשות מעניינת. עוד בקולקציה: מכנסיים בגזרה ישרה שחלקם התחתון, מעין מכפלת רחבה, עשוי מאותו בד בצבע אחר (אהבנו מאוד את המכנסיים השחורים בשילוב אפור כהה), חולצות סריג קלילות במראה אוברסייז וחולצת כותנה מכופתרת עם הדפס אבסטרקטי בצבעוניות של כתום ולבן. כל ההדפסים נעשו על ידי בסן באופן עצמאי במיוחד עבור הקולקציה.
מודל לחיקוי: "אני מעריך מאוד את העשייה של ויקטור & רולף בקו הגברים שפעל עד לא מזמן, בשל השילוב בין חייטות קלאסית של פעם למוטיבים מעולם האוונגרד".
המוזה: "אין לי".
החומרים: אריגי כותנה וסריגי ויסקוזה.
הקשיים וההנאות בעבודה על קולקציית ביכורים: "החזרה מניו יורק לטריטוריה חדשה כמו תל אביב הצריכה ממני לחפש אחר ספקי בדים חדשים ויצרנים. כבר כמעט לא נשארו בעלי מקצוע טובים בתחום אופנת הגברים בתל אביב, והחיפוש אחריהם היה ארוך. לעומת זאת, ההנאה הגדולה היא לראות איך קולקציה רוקמת עור וגידים משלב הסקיצה לשלב המוצר המוגמר, והיכולת לחשוף את העבודה שלי בפני הקהל".
למה אהבנו: שוק אופנת הגברים בישראל זוכה לאחרונה לרענון ותנופה, עם מעצבים צעירים כמו אלירן נרגסי, ג'ניפר קים והד מיינר. בסן מביא איתו איכויות של חומרים ברמה גבוהה וחיפוש אחר מתיחת הגבולות האסתטיים של אופנת הגברים המקומית, תוך ניסיון להציע חשיבה מעודנת ועתירת ניואנסים.
המחירים: החל ב-269 שקל לחולצת טי, ועד 720 שקל לחולצה מכופתרת.
להשיג בחנות המקוונת ובתיאום מראש בטלפון 052-2899790.