תחרות גורדי השחקים של מגזין העיצוב והאדריכלות הניו-יורקי eVOLO נערכה השנה בפעם העשירית, וכמו תמיד, גם הפעם היא סיפקה פתרונות מקוריים לחיים אנכיים. בניגוד לטכנולוגיה הפיזית, הרי שלתוכנות התלת-ממדיות אין גבולות, מה שאיפשר ל-480 המשתתפים מרחבי העולם ליצור מבנים שנוסקים לשמיים, מאתגרים את כוח המשיכה ומציעים פתרונות יצירתיים במיוחד למשבר הדיור חובק העולם.

 

השבוע הכריזה ועדת השיפוט על שלוש ההצעות הזוכות ועל עוד 15 שנמצאו ראויות לשבח. בצוות השופטים השתתפו האדריכל האיטלקי מסימיליאנו פוקסס (יו"ר), האדריכל מיכאל הנסמייאר מהמכון הטכנולוגי בשווייץ, האדריכלים ריצ'ארד האסל ו-וונג מון סום (בעלי המשרד הסינגפורי WOHA) והזוכה בתחרות אשתקד, האדריכל הדרום-קוריאני-אמריקאי יונג זו לי.

 

>> תחרות גורדי השחקים של העתיד בשנה שעברה

>> ולפני שנתיים

 >> ולפני שלוש שנים

 

הזוכה בתחרות: "גורד השחקים המהותי"

אדריכלים: צוות BOMP מפולין - אווה אודג'אס, אגיינשקה מורגה, קונרד באסן וג'ייקוב פודו

 

הקבוצה תכננה מבנה, שנראה ממבט ראשון כמו בקבוק בושם ענק. כשבוחנים את התוכניות ואת החתכים שמתלווים להדמיה, מגלים מה מסתתר מבעד לחזית הזכוכית. מדובר במגדל שמכיל 11 תופעות טבע המאפיינות מקומות שונים בעולם: ערבה, אוקיינוס, מדבר, מפלים, נהרות, ג'ונגל, כרי דשא, הרים, מערות, ביצות וקרחונים.

 

 "גורד השחקים המהותי". הרבה יותר מבקבוק בושם ענק (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )
"גורד השחקים המהותי". הרבה יותר מבקבוק בושם ענק (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )

 

המבקרים במגדל מגיעים לקומת קרקע בעלת תקרה שקופה, שממנה ניתן להתבונן בתופעות השונות וכן לצאת לטיול חווייתי לאורך המגדל. תוך כדי הסיור והשיטוט בין תופעות הטבע, יוכלו המבקרים להביט לעבר העיר הסואנת והמפויחת שבחוץ. מטרת הפרויקט, לדברי המגישים, היא "למצב תופעות שאינן אדריכליות בתוך מרקם עירוני וליצור גן סודי שישלב אדריכלות וטבע הרחק מהשגרה, מהיום-יום וממרכז העיר הסואן". שטחה של כל אחת מקומות המגדל הוא 300 על 100 מטר, כשטחו של בלוק עירוני, כך שהוא יכול להתמקם בערים גדולות רבות בעולם.

 

פרס שני: "מגדל השאנטי"

אדריכלים: סורקה בהטלה ושרן סונדר, הודו

 

המתכננים בחרו למקם את המגדל בשכונת נוצ'יקופאם (Nochikuppam) בעיר הענקית צ'נאי (מדראס) שבמדינת טאמיל נאדו, העיר הרביעית בגודלה בהודו. בשכונה הזו גרות כ-5,000 משפחות של דייגים ב-1,500 צריפים - נתון שהופך אותה לשכונת העוני השלישית בגודלה בתת-היבשת ההודית. הממשלה מנסה ליישב את עניי נוצ'יקופאם בשיכונים מחוץ לעיר, אך לא מעניקה להם פתרונות מעשיים. השיכונים החדשים מרוחקים 30 קילומטר ממרכז צ'נאי, אינם נגישים, חסרי אפשרויות תעסוקה ושירותים, ולכן רבים בוחרים לא לעבור אליהם. חלק מאלה שעברו, החליטו לחזור לשכונת העוני.

 

המתכננים טוענים שיש להציע פתרונות פרקטיים, זולים, ישימים ומהירים. הם מציעים להקים בלב השכונה, כדי לא לנתק את התושבים מסביבתם הטבעית, מגדל בגובה מאות מטרים (ראו הדמיה גדולה בראש העמוד). הוא ייבנה ממוטות זיון, מצינורות ומיריעות מתכת, והניידות בו תתבצע באמצעות מעלית עץ פשוטה. בתחתית הבניין יהיה מעגל ענק מקורה ביריעות בד שישמש כשוק דגים וייתן הגנה ראשונה מפני גלי צונאמי.

 

פרס שלישי: "סייברטופיה"

אדריכל: איגור אורלוב, רוסיה

 

אורלוב צופה את מותן של הערים הקיימות, ומסמן הקמת ערים שמשלבות בין עולמות פיזיים ודיגיטליים. נקודת המוצא שלו היא שבעשורים האחרונים צברה האנושות יותר ידע מאשר צברה לאורך ההיסטוריה כולה, מה שמעיד שבעשורים הקרובים יהיו שינויים מרחיקי לכת בחברה כולה, ובערים בפרט.

 

גורד השחקים שתכנן הוא למעשה עיר שלמה, שיכולה לגדול באמצעות רשת מנופים תלת-ממדית המאפשרת שינויים מהירים. אזורי המגורים יהיו גמישים, וניתן יהיה להדפיס חלקים חדשים לדירות במדפסות תלת-ממד, וגם להזיז אותם ממקום למקום. "ערי העתיד יהיו מורכבות מטופוגרפיה שונה לחלוטין", מנמק אורלוב. "המפה העירונית תכלול עולמות וירטואליים בעלי גיאוגרפיה פנימית משלה וחוקי פיזיקה משלה. הנופים של משחקי המחשב יהיו חלק אינטגרלי מהעיר".

 

"סייברטופיה". עיר שלמה במגדל אחד (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )
"סייברטופיה". עיר שלמה במגדל אחד (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )

 

ההצעה שלו כללה פרזנטציה צבעונית ואופטימית שמזכירה ירחוני קומיקס, רק שכאן נוצרו כל הדימויים באמצעות מחשב.

 

ראויים לשבח

 

"מגדל אבן הגיר": האדריכלים יתרו קוי ליק ואי וקאו זנג ווי ממלזיה התבוננו בנוף שמאפיין את מפרץ האלונג ביי שבווייטנאם ואת מפרץ גווילין שבסין – שני אתרי תיירות נודעים, שמתאפיינים בגבעות גיר המזדקרות מתוך הים (האלונג ביי) ומתוך שדות החקלאים (גווילין). אלא ששני האתרים נתונים בסכנה, עקב בולענים שמעכלים את פנים ההר. במקומות אלה יש גם אתרי כריית סלעים. ההצעה של הצמד המלזי מתחברת לנוף הטבעי: הם מציעים להשתמש בחומרים הנמצאים ממילא באתר הבנייה, כמו הטרוורטין (סוג של סלע גיר) והשיש.

 

"מגדל אבן הגיר". בהשראת מפרצים בסין ובווייטנאם (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )
"מגדל אבן הגיר". בהשראת מפרצים בסין ובווייטנאם (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )

 

"מגדל הפליטים": קידן צ'ן מסין מציע לתכנן "תיבת נוח" למען בעלי חיים שנמצאים בסכנת הכחדה (ראו למעלה). הוא תכנן את המבנה בהתאם לרשימה האדומה של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאביו, שמסווגת את המינים הנכחדים, וחלק מהמגדל ממוקם מתחת למים, כמקלט ענק. המבנה מסנן מים ואוויר ומספק אנרגיה באמצעות השמש.

 

"אסטרטגיה הפוכה": לואיג'י ברטזוני ופאולו ג'אקומו ואסינו מאיטליה מזהירים מפני קריסת מבני הבטון ברחבי העולם, ש-60% מהם, לדבריהם, נבנו ב-20 השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה. השניים מציעים סוג של פינוי-בינוי: בניית מגדלים שמחופים בקירות מחוררים עשויים פולימר, שיוקמו בשולי הבלוקים העירוניים ויאפשרו לרקמה העירונית להמשיך להתקיים.

 

"אסטרטגיה הפוכה". הבטון קורס (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )
"אסטרטגיה הפוכה". הבטון קורס (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )

 

"כיכר טיימס 3015": הצוות האמריקאי שכלל את בלייק פרייטס, גרייס צ'ן ואלכסיי קארארבוקיריס מציע לתכנן בנקודה המרכזית ביותר במנהטן  - הכיכר המרכזית של העולם המערבי  - גורד שחקים שינסוק לגובה של 1.7 קילומטר. המגדל יאכלס עשרות אלפי בני אדם, וימוקמו בו פארקים, שטחי מסחר ותעסוקה, יער סקויה, חוף ים וכנסייה. חזון העיר האנכית אינו חדש; האם בגרסה הזו יצליחו חיי הרחוב התוססים של מרכז מנהטן לעלות קומה? ומה זה יעשה לחיי העיר?  

 

"כיכר טיימס 3015". באחת הקומות יהיה חוף ים (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )
"כיכר טיימס 3015". באחת הקומות יהיה חוף ים (באדיבות:eVolo Skyscraper Competition )

 

"נוח אואזיס": הצוות הסיני שכלל את מא יידונג, זו זאונג'אוי, קין זנגיו וג'ינג זא מציע להפוך את אסדות הנפט לבתי גידול אנכיים (ראו למעלה). האסדות הן שם נרדף לזיהום ולדליפות נפט, וההצעה היא להפוך אותן למרכז מחקר ונופש. בטווח הארוך, עם עליית פני הים ובמקרה של אסונות עתידיים, הענפים הירוקים יישארו מעל פני המים, והאסדה תהפוך לנווה מדבר ימי.