בשמלת ערב לבנה עם שסע עמוק מאוד של אטלייה ורסאצ'ה (קו ההוט קוטור של בית האופנה האיטלקי), חתמה הדוגמנית בר רפאלי את תצוגת האופנה של פקטורי 54, כשהיא מניפה שלט בצורת מחבט לבן עם הכיתוב Go Vote! מחווה שהזכירה לנו את הפגנת הרחוב הפמיניסטית-כביכול מתצוגת אביב-קיץ 2015 של שאנל. פחות מ-24 שעות לפני פתיחת הקלפיות מחר בבוקר, בפקטורי 54 ניצלו את תצוגת הקיץ כדי להעביר מסר חשוב ללקוחותיהם ולמי שצפה בתצוגה בשידור חי מהבית: מלאו את זכותכם הדמוקרטית ולכו להצביע. והצביעו נכון, כמו שאומרים.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

בכלל, רעיון הבחירה והשלכותיה ריחף היום בצהריים מעל במת האופרה "שיקוי אהבה" במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, שם התקיימה התצוגה לצלילי תזמורת סימפונט רעננה ועל רקע תפאורה של חמניות זהובות. בניגוד לתצוגות אופנה של מעצבים או מותגים המציגים קולקציה אחידה שנוצרה על ידי צוות עיצוב אחד, האתגר בפקטורי 54 הוא להרכיב תצוגה שתייצר את החזון העונתי של רשת הבוטיקים מפריטים של מגוון בתי אופנה שונים. בשל כך, הבחירה איזה פריטים להציג מתוך הקולקציה על 135 הלוקים שעלו אל המסלול (בניגוד ל-185 בשנה שעברה), לצד אילו מותגים וסדר הופעתם על המסלול, היא קריטית לבניית חוויית הצפייה בתצוגה ולהבנת המסר, אם בכלל, אותו רקם המנהל האמנותי והקניין הראשי של הרשת, סיימון אלמלם.

 

"רצינו ליצור תחושה של פריחה, ולכן פתחנו במראה נשי ופורח", מסביר אלמלם מאחורי הקלעים בתום התצוגה, שחולקה לשש קבוצות: מראה יום פרחוני, קבוצה בהשראת שנות ה-70, מראה רוקנ'רול, קבוצת גברים בצבעוניות של נייבי, קבוצה של שמלות ערב מהקו הראשון של ורסאצ'ה, וקבוצת Black Tie שחתמה את התצוגה והורכבה משמלות קוקטייל ושמלות ערב שחורות לנשים, וחליפות מחויטות שחורות לגברים.

 

 

חושפת רגליים. בר רפאלי פותחת את התצוגה בשמלה של דיסקוורד (צילום: אבי ולדמן )
חושפת רגליים. בר רפאלי פותחת את התצוגה בשמלה של דיסקוורד (צילום: אבי ולדמן )

 

 

את התצוגה פתחה רפאלי בשמלת ערב שחורה עם ברק מטאלי של המותג דיסקוורד, אבל עם תום התשואות להן זכתה הכלה לעתיד מהקהל, האופרה של פקטורי 54 החלה לזייף. הפריטים שנבחרו לצאת אל המסלול אחד אחרי השני נראו כאילו נשלחו באקראי, שלא לומר בגחמה של הרגע האחרון – מה שהוביל להשטחה מוחלטת של המראות שנצפו על המסלול, ללא רגע אחד של שיא.

 

מתצוגת אופנה המהווה אירוע פתיחת עונה חגיגי, מצופה היה כי תתאפיין באווירה קיצית ומשוחררת, מה שלא ניתן לומר על הסטיילינג הנובורישי, שהזיע על המסלול מתוך מאמץ לשדר יוקרה. תחושת חוסר האונים בקרב הצופים בתצוגה תודלקה לכל אורך האירוע בהיעדר אינפורמציה אודות המותגים הנצפים על המסלול – בעיה שניתן היה למנוע בקלות יחסית, באמצעות הדפסה של דף מידע המפרט את הליינאפ הנצפה על המסלול. בתצוגות של בתי אופנה כמו דיור ולואי ויטון עושים זאת, ולו על מנת להבהיר את החלוקה לקבוצות מותגים, כך שבתצוגה כמו זו של פקטורי, המציגה ערב רב של מותגים שונים בתכלית, מדובר בעניין מתבקש הרבה יותר.

 

 

קשה להתעלם. שמלה א-סימטרית של ורסאצ'ה (צילום: אבי ולדמן )
קשה להתעלם. שמלה א-סימטרית של ורסאצ'ה (צילום: אבי ולדמן )

 

 

ובכל זאת, בין בלבול זה לאחר, הצלחנו לזהות לא מעט פריטי מפתח שפקטורי בחרה להדגיש לעונה הקרובה. ראויים בעיקר לציון הם שמלה של המותג קארבן בגזרת איי עם שרוולים קצרים והדפס אמנותי של כפר צבעוני, סריגי אוברסייז של טומי הילפיגר, ומעיל פרחים צהוב של המותג רד ולנטינו. לצד שמלות מיני קצרות, שנדמה כי הקיץ הקרוב לא יתקיים בלעדיהן, אם יש לוק אחד שאתן חייבות לאמץ הקיץ, הרי שמדובר בחליפות המכנסיים לנשים, שהיו נקודת אור ענקית על המסלול וניחנו באלגנטיות נונשלנטית וסופר שיקית. למשל, ז'קט בצבע אבן שנלבש עם מכנסיים המסתיימים קצת מעל קו הקרסוליים, או חליפת מכנסיים בדוגמת פסים רחבים בצבעי כחול נייבי ואפור כהה.

 

שתי הקבוצות הבולטות ביותר בקו הנשים היו קבוצת הרוקנ'רול, עם שמלות עשויות עור משולב בניטים, שמלות מטאליות שהיו קצרות מדי לטעמנו, ושתי שמלות ששילבו בין תחרה שחורה לצבע פודרה. הקבוצה השנייה הורכבה מ-20 שמלות ערב של בית האופנה ורסאצ'ה, שהצגתן כמקשה אחת יצרה על המסלול אפקט שלא ניתן היה להתעלם ממנו, עם שמלות בחיתוכים א-סימטריים בצבעוניות של ורוד פוקסיה ואדום, שמלה ללא שרוולים ששילבה בחן בין הדפס משבצות בורוד ולבן להדפס הטבעות המפורסם של המותג, וחצאיות מיני עם טבעות מוזהבות, שנראו כמעין תרגום וולגארי של דונטלה ורסאצ'ה לשנות השישים, שדווקא מצאנו בו חן.

 

 

חליפה לכל דורש. הגברים של פקטורי 54 (צילום: אבי ולדמן )
חליפה לכל דורש. הגברים של פקטורי 54 (צילום: אבי ולדמן )

 

 

ידם של הגברים היתה על העליונה בתצוגה של פקטורי, עם שורה של מראות מעניינים שכדאי לאמץ מן המסלול אל החיים האמיתיים, כמו חליפות מחויטות חושפות קרסוליים בצבעי כחול נייבי ושחור של המותג זניה, שעלו אל המסלול עם נעליים מקולקציות שיתופי הפעולה בין ראף סימונס וריק אוונס עם אדידס. מגמה חזקה נוספת בגזרת הגברים היתה הדפס הקמופלאז' שנראה על סווטשירטים וחולצות טי של בית האופנה ולנטינו, אשר שולבו עם מכנסיים בצבע שוקולד ותיקי עור עתירי ניטים, שנראו כמו הדבר הכי נכון לעונה.