לקניון SM סיטי נורת' אדסה (SM City North EDSA), שנמצא ברובע קאזון בבירת הפיליפינים, יש נוכחות קבועה ברשימה השנתית של עשרת הקניונים הגדולים בעולם; כיום הוא מדורג בה במקום הרביעי. לפני חודשים אחדים זכה הקניון, המתגאה ב-1,100 חנויות, בתואר חדש: "הקניון הגדול בעולם המופעל (חלקית) על ידי אנרגיה סולארית".

 

בשנה האחרונה הושקעו כשלושה מיליון דולר בהתקנת 5,760 לוחות סולאריים על גגות הקניון, ואלה מפיקים עכשיו כ-1,500 קילוואט ומסוגלים להפעיל כ-16 אלף נורות, 59 גרמי מדרגות נעות ו-20 מעליות. מדובר בעזרה רצינית מצד השמש: הפקה עצמית של 5% מצריכת החשמל הכללית של הקניון, החוסכת כ-50 אלף דולר בחודש. הנה הדגמה בסרטון:

הפרויקט משקף בעיה קריטית בפיליפינים. לפי הערכות הממשלה, המדינה עתידה לחוות בשנה הקרובה קשיים חמורים באספקת החשמל הסדירה, עקב סגירתן של כמה תחנות כוח וצמיחה כלכלית עצומה במקביל. “לנוכח האתגרים העומדים בפני המדינה בתחום האנרגיה, מדובר בצעד חשוב מאין כמוהו", הכריז נשיא הפיליפינים, בניניו אקינו, שהגיע לטקס שנערך על גג הקניון והפעיל בעצמו את המתג הסולארי.

קניון בפיליפינים
בכירי חברת SM על גג קניון SM סיטי נורת' אדסה. באדיבות חברת SM
קניון בפיליפינים
מוכר בעזרת השמש: הקניון בשעות היום. באדיבות הבלוג Skycrapercity.com

חברת SM PRIME HOLDINGS, שבבעלותה מרכז הקניות, היא אחת מרשתות הקניונים הגדולות בעולם עם כ-50 סניפים בפיליפינים, שישה בסין ואחד בגואם, ושטח רצפה כולל המתקרב ל-6 מיליון מ"ר. הפיכת הקניון ברובע קאזון לבניין המפיק בעצמו חלק מצריכת החשמל אינה הפרויקט הסולארי הראשון שלה. לפני כשנה השקיעה החברה שני מיליון דולר בהתקנת 3,740 לוחות סולאריים על גג קניון בעיר שיאמן (Xiamen) בסין, שם מנסה הממשלה לנקות את האוויר המזוהם. שעה אחת של מגה-ואט חשמל סולארי מקזזת פליטת טונה אחת של פחמן דו-חמצני.

קניון בפיליפינים
הקניון הפיליפיני בסין מחכה לשמש: SM קסיאמן. באדיבות חברת SM

בשנים האחרונות, טרם ירידת מחירי הנפט, התקינו גם קמעונאים גדולים בארצות הברית רבבות לוחות סולאריים על גגות מרכזי הקניות. הסניף של רשת הצעצועים טויס-אר-אס בניו ג'רזי, לדוגמה, מחזיק בתואר "ספק האנרגיה הסולארי הגדול בעולם": מותקנים עליו כ-37,411 לוחות סולאריים המספקים 5,400 קילוואט ומכסים 80,700 מ"ר - כ-70% מהגג של הסניף. לפי נתונים של ארגון תעשיית האנרגיה הסולארית האמריקאית, וול-מארט וקוסטקו התקינו יחדיו יותר לוחות סולאריים על גגות החנויות שלהם מאשר כל מדינת פלורידה. והן לא עושות את זה רק למען התדמית הירוקה הנחשקת: סיבות תפעוליות כמו גגות רחבים וריקים לחלוטין, עלויות חשמל גבוהות, חוזי שכר דירה ארוכי טווח ותמריצים ממשלתיים גורמות לקמעונאים להבין כי אנרגיה סולארית היא השקעה שתביא לחיסכון של מיליונים.

קניון בפיליפינים
הגג עם הספק האנרגיה הסולארי הגדול בעולם: סניף טויס-אר-אס בניו ג'רזי. באדיבות Constellation.com
קניון בפיליפינים
גג סולארי של סניף וול מארט בקליפורניה. באדיבות הבלוג Energydigital.com
קניון בפיליפינים
גג סולארי על חנות של קוסטקו. באדיבות הבלוג Greeniverse.com
קניון בפיליפינים
סניף סולארי של מייסיס בקליפורניה. באדיבות sanonofreasafety.org

ובחזרה לפיליפינים: SM מתכננת להתקין גגות סולאריים על עוד שני קניונים שלה, בהם "הקניון של אסיה", שעתיד עד סוף השנה להכיל על גגותיו כ-10,500 לוחות סולאריים ולהפיק כ-2,700 קילוואט. הקניון הזה ירד בשנים האחרונות למקום העשירי ברשימת הקניונים הגדולים בעולם. אכזבה מסוימת לחברה, אך עדיין יש לה שלושה נציגים ברשימה היוקרתית, כולם במנילה.

 

>> הגגות הירוקים סוחפים גם את ישראל

>> הקיר הירוק של צ'ק פוינט בתל אביב