הלופט הזה בסינגפור החזיר אותי לעבודת הגמר שלי בלימודי עיצוב, שאותה הקדשתי לאפשרויות השונות של יצירת שקיפות. במקרה שלפנינו, השקיפות נוצרת דווקא באמצעות ההיפך הגמור שלה לכאורה: ברזל. האספן ומבקר האמנות וון טאי הו (Woon Tai Ho) חשב כיצד לעצב את הלופט החדש שלו, ונמאס לו להשתמש ביצירות אמנות כדי להוכיח לכולם שהוא אוהב אמנות. "אני רוצה לגור בחלל שהוא עצמו יצירת אמנות", הסביר, וכדי להגשים את החלום נתן יד חופשית למעצבים צעירים מסדנת PRODUCE, שיצרו למענו את מה שביקש: לופט בן שתי קומות, שחלליו מוגדרים ומתחברים בעזרת ספק-פסל ספק-רהיט עם נוכחות שאי-אפשר להתעלם ממנה. את ההשראה שאבו המעצבים מסגנון החיים של וון ומיצירות האמנות האהובות עליו.
הלופט נמצא במרומי מגדל עירוני ומשתרע על פני 100 מ"ר בשתי קומות פתוחות. את כל חלקיו מחברת רשת של עמודי מתכת דקים ושחורים, במרווחים לא אחידים. אף שקונסטרוקציית המתכת נדמית אקראית, היא נבנתה בעזרת נוסחאות הנדסיות ואלגוריתמים מתמטיים, כדי שתהיה שימושית. והשימושיות הזו מתבטאת בשלל אופנים: ספרייה, ארון בגדים, מדפי תצוגה, ואפילו מתקן לבקבוקי יין. הסבכה האינסופית מאפשרת שינוי מתמיד, כי כל חפץ שמונח עליה נראה אחרת מכיוונים שונים, ובהכרח ישפיע על מראה החלל.
חומרי המעטפת הם ראשוניים - ברזל, בטון, זכוכית ועץ בגימורים טבעיים ובצבעים כהים, שיוצרים בסיס "גברי" כבד למבנה הברזל השקוף והקל.
בקומת הכניסה (ראו תוכניות בסוף הפוסט) פינת מטבח, שולחן אוכל, פינת ישיבה, שירותים ומקלחת. בפינת המטבח הקטנה, הקיר מחופה במראה שמשקפת את נוף העיר מהחלונות הגדולים שממול. הקיר משנה את פניו בהתאם לאור השמש בחוץ, ומשקף שמיים בלתי נגמרים שיוצרים עומק ועניין. מתקן הבקבוקים וכוסות היין, שבולט ממילא, מוכפל הודות למראה.
בניגוד לפינת המטבח הקטנה, שולחן האוכל שעשוי Ash Timber הוא ענק (5 מטרים אורכו), עדות לההעדפות של בעל הבית שלא מבשל הרבה אבל אוהב לארח. קצה אחד של השולחן מוחזק על ידי סבכת הברזל, כאילו הוא מרחף באוויר. שימו לב לארון הסגור ליד דלת הכניסה, היחיד בבית שהדלתות שלו אטומות לגמרי.
הקצה השני של השולחן עומד על מבנה בטון שמשמש כ"מרתף יין", ומבחינה חזותית מקרקע את פלטת העץ הגדולה. מעל השולחן עבודה של אחד האמנים, ששימשה השראה לעיצוב הבית.
שולחן האוכל במבט מהקומה השנייה של הלופט.
בקצה השני של החלל ומול שולחן האוכל הוצבה פינת ישיבה קטנה ומוארת, עם חלונות גדולים, שממנה אפשר להיכנס לחדר שירותים עם מקלחת. מזווית זו אפשר לראות עד כמה עמודי המתכת דקים, עקומים וממש לא מושלמים, מה שמקנה לעמודי הברזל מראה טבעי יותר ונוקשה פחות.
הנקודות הצהובות, שדומיננטיות בעיצוב הפנים בשנים האחרונות, מופיעות גם בבית הזה.
מול המטבח יש מדרגות בטון המובילות לקומה השנייה, המכילה פינת שינה עם ארון בגדים ומלתחה עם ארונות פתוחים, וגם מקלחת, שירותים וכיור רחצה.
המדרגות מובילות למעין מבואה לקומה העליונה, שנוצרה הודות לגב ארון הזכוכית של פינת השינה וכיור רחצה מבטון שממוקם מעל המדרגות ותלוי בתוך רשת הברזל.
פינת השינה שימושית: מיטה לבנה, ארון זכוכית, מבנה הברזל משמש גם כמעקה וגם כמדפי אחסון. על פינת הישיבה חולש הנוף העירוני המרשים.
ליד המיטה פינת ישיבה נמוכה, ולצדה מעמד לבקבוקים וספרים (והנה למדנו עוד משהו על אורח חייו של בעל הבית).
ארון הבגדים מזכוכית אטומה הופך לשקןף בעזרת תאורה פנימית. במבט מחדר השינה לחלל המלתחה, רואים את מעקה המדרגות וכיור הרחצה.
מראה פינת השינה מלמטה:
מסדרון הכניסה של הקומה השנייה ממשיך עד המלתחה, שחושפת תצוגה מרהיבה של נעליים צבעוניות. כבר ראינו איך פריטים יומיומיים יכולים להפוך לקישוט, בפוסט על הבית בהוליווד, וגם כאן פריט לבוש יומיומי בכמות מסחררת ובצבעוניות מעניינת הופך להרבה יותר מסך כל חלקיו.
שני תאי זכוכית מגדירים את אזור הרחצה: הימני הוא מקלחת והשמאלי שירותים.
מראה המלתחה מלמטה:
תוכנית הלופט (הקומה הראשונה משמאל, השנייה מימין):
קומה ראשונה: בכיוון השעון - דלת הכניסה, מטבח קטן, שולחן אוכל, פינת ישיבה, שירותים, מדרגות לקומה העליונה וארון שירות ליד דלת הכניסה; קומה שנייה: נגד כיוון השעון - מדרגות, פינת שינה, כיור רחצה, מלתחה עם מקלחת ושירותים.
ולסיום, פיגומים יש לא רק בלופט הסינגפורי אלא גם בתצוגת האופנה של "דיור". תראו כאן
אל"ף בי"ת: אז מה למדנו מהבית הזה?
— דווקא כיף לגור בתוך פסל.
— שקוף זה לא רק זכוכית.
— נקודות צהובות קצת נמאסו.
ציון : 4.9 מתוך 5 במדד מצל"ח (מדד צביה ל-wow וחלושע'ס)
עיצוב : PRODUCE
צילום : Edward Hendricks, CI&A Photography