התיקים הלא קונבנציונליים הם לא אביזר חדש בנוף: אנחנו זוכרות את תיק הסוכרייה האייקוני של מֵזון מרטין מרג'יאלה (שגם שוחזר בקולקציה של בית האופנה ל־H&M) ואת תיקי הרובוטים שהקלילו בעבר את הקולקציה של פראדה. אבל מעולם לא היו תיקי הגימיק בולטים כמו בתקופה האחרונה, כשנראה שמעצבי התיקים שואבים את השראתם ממסעות קניות בסופרמרקט השכונתי או אפילו, רחמנא ליצלן, מפזילה אל עבר פחי אשפה אורבניים.
משחקי ילדים וג'אנק פוד
התיקים החדשים בשכונה ממקסמים את הילת הרגע ולא מהססים להפגין חוצפה שאולי תישחק לחלוטין אחרי מספר עונות קטן. במקום לנסות להתברג בקטגוריה הלא מושגת של תיקי הבירקין או השאנל 2.55, התיקים החדשים מנסים לשדר אמירה צבעונית, יוצאת דופן ומעוררת דיון באמצעות רפרנסים מגוונים, ונותנים ביטוי מזוקק לפלרטוט התמידי אך הלא מתחייב של עולם האופנה עם מחוזות ההומור, הקריצה והביזאר.
בתצוגת הסתיו-חורף לשנת 2014 של מעצבת התיקים הבריטית אניה הינדמארץ' אי אפשר היה להתעלם מתיקים שקושטו בגרסאות וינטג' של אריזות דגני הבוקר של קלוגס. התיקים, שעל חלקם התנוססו תרנגול הקורנפלקס המפורסם והנמר הידידותי של "פרוסטיס", הפכו לסנסציה במהירות שבה פתיתי קורנפלקס מתרככים במגע עם חלב.
תחת הכותרת "Making the Everyday Extraordinary" ובהתכתבות ישירה עם תרבות הצריכה האובססיבית שמאפיינת את תקופתנו עיצבה הינדמארץ' תיקים וקלאצ'ים שהצליחו להתחבב במיוחד על נשות אופנה צבעוניות כמו אנה דלו רוסו ולמשוך את תשומת ליבם של כל צלמי ה"סטריט סטייל".
תיק נוסף של הינדמארץ' שעשה כותרות (ולא רק בגלל שסולאנג' נואלס אחזה בו בזמן התקרית המפורסמת עם ג'יי זי) ומבטא את התשוקה שלה לייצר גרסאות יוקרתיות לחפצים שכבר מזמן נשכחו במרחב הציבורי המודרני הוא קלאץ' בשם Crisp Packet, שעיצובו מדמה צורה של שקית צ'יפס מתכתית. הקלאץ', שנוצר בהשראת אריזה של חטיף שמנוני, הצליח להשתדרג למעמד בן־הלוויה הלגיטימי של נשים כמו מירוסלבה דומה, אמה ווטסון וריטה אורה ולדגמן ללא בושה תג מחיר של כ־1,000 ליש"ט ליחידה.
אביזר להשתולל איתו
מה הופך את התיקים ה"שובבים" לאביזרי אופנה כה לוהטים? אחת התשובות טמונה כנראה במיאוס מהרצינות חמורת הסבר שתיקי יוקרה אמורים להפגין ומהדרישה שלהם להיכלל בקטגוריה הכה נחשקת – "על־זמניים". למעשה, שיגעון התיקים הקוריוזיים כבר מקיף גם בתי אופנה מבוססים כמו שאנל, שהציג בגאווה תיקים בצורת קרטוני חלב ומיכלי דלק.
"התיקים האלה הם המשך למגמה כללית שניתן לראות בעולם האופנה בשנים האחרונות שכוללת שילוב בין יוקרתי לעממי ובין בוגר לילדותי", מסביר המעצב עידו רקנטי, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בסטודיו 6B. "אמנים כמו ג'ף קונס וטאקאשי מוראקאמי שמשתפים פעולה עם חברות אופנה לוקחים חלק במגמה הזו, וגם למעצבים יש צורך לא לקחת את עצמם יותר מדי ברצינות", הוא מוסיף וטוען כי מדובר במעין תגובת נגד לתופעה של נשים צעירות שרוכשות את אותם תיקים הנחשבים על־זמניים כסמל סטטוס.
גם בשוק המקומי קיימת דרישה לתיקים הללו. "הקהל הישראלי הוא אופנתי וחדשני. הישראליות פתוחות לשינויים ומעודכנות בנעשה בעולם, ולתיקים האלה יש 'סיי' אופנתי חזק במיוחד", אומרים אייל ומיכל לסטר, בעלי חברת התיקים, האקסוסריז והבגדים LASTER. "הארץ אמנם קטנה אבל בועטת. השנה, לדוגמה, עיצבנו תיקי קלאץ' בדמויות של חתול וארנב ואפילו אנחנו הופתענו מההצלחה שלהם. לצד הפאשניסטות שחטפו אותם היישר מהשואורום גם המכירה שלהם באתר הייתה ממש יפה".
קיארה פראני עם תיק קלף של אורניה גזלי
תיק השקעה?
רקנטי מאמין שמדובר במגמה מבורכת ומשחררת, אך טוען כי תיקי הגימיק האלו לא יחליפו את תיקי האופנה הרציניים אלא יימכרו במקביל אליהם למשך תקופה מוגבלת. "מדובר בתיקים מאוד ספציפיים שתמיד יהוו את תיק 'האקסטרה'", מסכימה הסטייליסטית מיטל ברונר. "הם יכולים לדבר להרבה אנשים, כי בכל אחד מאיתנו מתחבא ילד קטן שרוצה לצאת החוצה. בנוסף, הם מבוססים על עיקרון של ערבוב סגנונות שתמיד עובד טוב באופנה. כשמשלבים תיק כזה עם אאוטפיט מאוד אלגנטי אפשר לקבל מראה עם הרבה עומק".
למרות – ואולי בגלל – שלא מדובר באביזרים קלאסיים ועל־זמניים, תיקי הקוריוז הם עדיין תיקי מעצבים בעלות לא נמוכה. האם הם שווים את המחיר? ברונר סבורה שהשקעה בתיקי הגימיק מתאימה למי שכבר מצוידת כהלכה בתיקי בסיס איכותיים: "אלו תיקי 'הקפצה', לא תיקים שאת מסתובבת איתם על בסיס קבוע. תיק ז'קט העור של מוסקינו יכול להיות התיק הרביעי שלך, אבל לא לבוא על חשבון תיק בייסיק טוב".
ומה לגבי הגרסאות הזולות של תיקי המעצבים הגימיקיים?
ברונר: "אני לגמרי בעד. הן אלטרנטיבה מגניבה למי שאוהבת את הטרנד הזה וידה אינה משגת את המקור. כמובן שחשוב לבחור בתיק איכותי שנראה טוב, והכי חשוב - צריך לדעת 'להחזיק' את התיקים האלה. גם במקרה הזה נכונה הקלישאה שאת הכי יפה כשנוח לך. אם את מרגישה שאת יכולה 'to work it' אז לכי על זה. אם את חושבת ליישם את הטרנד הזה רק כי כולם מיישמים אז עזבי את זה, את לא רוצה לצאת קורבן אופנה".
המומלצים שלנו:
1. asos, מחיר: 86 שקל
2. asos, מחיר: 185 שקל
3. Colle'cte, מחיר: 900 שקל
4. Leduxbags ב-esty.com, מחיר: 550 שקל
5. רד ולנטינו לפקטורי 54, מחיר: 1,990 שקל
6. H&M, מחיר: 119 שקל
7. Lollytout, מחיר: 600 שקל
8. ברשקה, מחיר: 59 שקל
9. לייזי אוף לרשת סטורי, מחיר: 479 שקל
10. Lster-desgine, מחיר: 169 שקל
>> הכתבה המלאה בגיליון ינואר של מגזין GOstyle
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
עוד במגזין GOstyle:
- קארן דנסקי משיקה קולקציה וסוגרת מעגל
- מאיפה הטי-שירט של עדי שילון מ"מחוברים+"?