לא קל להיות מעצב צעיר בעולמנו, בטח בישראל. עם אפס תמיכה ממשלתית, עלויות ייצור גבוהות ותחרות קשה בשוק כה קטן, מעצבים רבים בתחילת דרכם מוצאים עצמם זקוקים לתמיכה כלכלית, מוראלית ותקשורתית, שתסייע למנף את הכישרון שלהם לכדי מצב מאוזן בחשבון הבנק. למרבית האנשים זה לא ממש אכפת, אבל ישנו קומץ מועט של נשים חזקות, נדיבות, ובדרך כלל גם עשירות, שמבינות כי בכוחן לקבוע גורלות ולסייע למעצבים צעירים ומוכשרים, שזקוקים רק לדחיפה קלה אל אור הזרקורים. תשאלו את ג'ייסון וו, שהפך ממעצב אנונימי בתחילת דרכו לסנסציה חובקת עולם, לאחר ששמלה בעיצובו נלבשה על ידי מישל אובמה, הגברת הראשונה של הבית הלבן, וגם של האופנה האמריקאית.

 

אובמה בסך הכול לבשה את השמלה של וו לאירוע גדול ומשמעותי אחד – נשף ההשבעה של בעלה לנשיא ארצות הברית בפעם הראשונה - אבל בשל כוחה הרב וחשיבותו יוצאת הדופן של האירוע, די היה בכך כדי להפוך את וו למעצב ששמו נישא על כל לשון.

 

יצאנו לחפש אחר הנשים האופנתיות שהזניקו כישרונות צעירים אל השורה הראשונה של תעשיית האופנה העולמית וחזרנו עם פטרוניות הסטייל הגדולות, שחתומות על כמה מסיפורי ההצלחה הגדולים בתחום האופנה.

  

  

 

 

מלכי האוונגרד: דפני גינס וגארת' פיו

 

המעצב: המעצב הבריטי האקסצנטרי גארת' פיו, שסיים את לימודיו במחלקה לאופנה בסנטרל סנט מרטין בשנת 2003, הציג את קולקציית הביכורים שלו שלוש שנים מאוחר יותר. הקולקציה הוצגה בבית הכלבו הניו יורקי ברגדוף גודמן, שם נתקלה בעיצוביו לראשונה היורשת העשירה דפני גינס. זו היתה אהבה ממבט ראשון.

הפטרונית: אשת הרנסאנס דפני גינס, היורשת העשירה לבית משפחת גינס (מבשלות הבירה), נחשבת לאחת מאספניות בגדי העילית הגדולות בעולם. כשגינס נתקלה בעיצוביו של פיו אי שם ב-2006, היא התרגשה לראות מעצב בעל קווים ארכיטקטוניים החביבים עליה, ורכשה את הקולקציה במלואה. שלוש שנים מאוחר יותר, בראיון משותף של השניים, הודתה גינס כי מאז היא משתדלת לשים את ידיה על כל פריט של המעצב.

ההזדמנות: גינס היא חלומו הרטוב של כל מעצב צעיר. על ידי רכישת קולקציות שלמות של מעצבים צעירים, היא מספקת תמיכה כלכלית לכישרונות צעירים בתחילת דרכם. בנוסף, אי אפשר להמעיט בערכם של חוג החברים הנוצץ של גינס, האירועים האופנתיים אליהם היא מוזמנת והחזון האמנותי שלה. גינס לא חוששת לעטות על עצמה בגדים אוונגרדיים, והיא אף יוזמת הפקות וסרטוני וידיאו רבים המשלבים פריטים שהיא אוהבת, כמו זה שיצרה יחד עם פיו וצלם האופנה ניק נייט.

 

 

יחסי קח וקח: איזבלה בלאו ואלכסנדר מקווין

 

המעצב: לי אלכסנדר מקווין, הילד הפרוע של תעשיית האופנה הבריטית, שמאז סיום לימודיו בסנטרל סנט מרטין בשנת 1992, הפך למעצב האופנה הבריטי המדובר ביותר בשני העשורים האחרונים. הסוף המר: מקווין שם קץ לחייו בפברואר 2010, אבל בית האופנה הנושא את שמו ממשיך להתקיים ולבלוט בשוק האופנה העולמי.

הפטרונית: עורכת האופנה איזבלה בלאו, שרכשה את קולקציית הגמר של מקווין תמורת 5,000 ליש"ט בתשלומים של 100 פאונד לחודש. אגב, הסכום הזה הופרך לאחרונה בעדויות שפורסמו בספר Champagne Supernovas של העיתונאית מורין קאלהאן. הספר אף חושף כי מערכת היחסים בין השניים היתה בווליום תקשורתי גבוה, אך בלאו ומקווין לא היו חברים טובים כפי שהצטייר כלפי חוץ. בלאו נחשבה שנים רבות כמי שתמכה במקווין וחשפה אותו לאליטה האופנתית של לונדון, וכן כמי שלחשה על אוזניהם של טום פורד ודומניקו דה סול, אז המעצב ומנכ"ל גוצ'י בהתאמה, שישכנעו את פרנסואה פינו, מנכ"ל קבוצת Kering (אז PPR) להשקיע במותג אלכסנדר מקווין. אלא שמקווין, מצדו, לא הכיר לבלאו תודה ולא שכר את שירותיה באף אחד מהמותגים בהם עבד, תחילה בז'יבנשי ומאוחר יותר במותג הנושא את שמו.

ההזדמנות: בלאו העניקה למקווין תמיכה בעיקר ברמה המוראלית והתקשורתית, משום שעל אף היותה בת לשושלת אצולה, היא ירדה מנכסיה. מקווין אף התגורר תקופה ארוכה בדירתה של בלאו ובן זוגה, אבל עיקר התמיכה של בלאו היתה בכך שחשפה אותו לעורכי המגזינים החשובים והברנז'ה האופנתית, והעלימה עין מההתמכרויות החוזרות ונשנות של המעצב לסמים ואלכוהול.

 

 

תמיד תהיה לנו פריז: מאדאם סימון זרפוס ואזדין אלאיה

 

המעצב: אזדין אלאיה החל את דרכו כיוצר בגיל 17, כשהגיע מתוניסיה לפריז ונחת היישר במחלקה ללימודי פיסול בבית הספר לאמנות "בזאר". מיד לאחר מכן הוא החל בעיצוב בגדים והשתלם במחלקת החייטות של בית האופנה כריסטיאן דיור. כיום הוא אחד המעצבים הבולטים בתעשיית האופנה הפריזאית.

הפטרונית: מאדאם סימון זרפוס, אשת הארכיטקט הנודע ברנרד לואי זרפוס, שלקחה תחת חסותה את המעצב הצעיר וחשפה אותו בפני האליטה הפריזאית. בנוסף לעובדה כי זרפוס נהגה ללבוש את עיצוביו של אלאיה הצעיר, בעזרתה קיבל המעצב אישורי שהייה בפריז ואת חוזה העבודה אצל המעצב גי לארוש. זרפוס הכירה את אלאיה לחוג חברותיה, ביניהן ססיל דה רוטשילד, גרטה גרבו ונשים נוספות, שבהינף יד הפכו את אלאיה לאחד המעצבים החשובים בדורו.

ההזדמנות: זרפוס תמכה באלאיה כלכלית, בכך שבנתה סביבו חוג לקוחות עם כיסים עמוקים. היא חשפה אותו ללקוחות פוטנציאלים מהאליטה הצרפתית, שמהר מאוד הפכו ללקוחות קבועות באטלייה של המעצב.

 

 

A photo posted by Wilson Pk (@williepk) on

 

 

מפלצות האופנה שלה: ליידי גאגא והנוכחי, ווילסון PK

 

המעצב: יליד הונג קונג ווילסון PK בן ה-23, שסיים בקיץ האחרון את לימודיו במחלקה לאופנה בסנטרל סנט מרטין. קולקציית הגמר שלו נרכשה במלואה על ידי ליידי גאגא, שכבר הספיקה ללבוש אותה ימים ספורים לאחר התצוגה, במהלך סיבוב ההופעות שלה בדרום קוריאה.

הפטרונית: ליידי גאגא, מי שחתומה על הפיכתו של סטייליסט צעיר בשם ניקולא פורמיקטי לאחד האנשים המדוברים בתעשיית האופנה, ומקדמת בהופעותיה הציבוריות על השטיח האדום ומחוצה לו, מעצבים צעירים בתחילת דרכם, ובהם לא מעט ישראלים כמו חנניה בורכוב מהמותג מרדכי, דניאל זילברשטיין וכמובן, אלון ליבנה, אותו היא לובשת בקביעות בשנה האחרונה. אם זה לא מקדם את המכירות, זה ודאי מספק בוסט מטורף לאגו.

ההזדמנות: גאגא מספקת למעצבים בתחילת דרכם תמיכה תקשורתית שאין שנייה לה. כל בגד שגאגא שמה על עצמה זוכה לתהודה בינלאומית ולסיקור במדורי האופנה, המוזיקה והרכילות. עם זאת, בניגוד למעצבים אחרים, הבחירה של גאגא לרכוש את כל קולקציית הגמר של ווילסון PK מעידה על אמון מלא של הזמרת במעצב הצעיר, וודאי תתרום רבות להתפתחותו בעתיד.