חתול ועכבר. אין דרך פשוטה יותר לתאר את היחסים שנבנו לאורך השנים בין שני מעצבי האופנה הבולטים של צרפת: איב סאן לורן בתפקיד העכבר הפיקח, וקרל לגרפלד בתפקיד החתול שרדף אחרי הזנב של סאן לורן (פלא שלאחרונה הוא אפילו השיק מותג אופנה על שם חתולתו "שופט"?).

 

 

דוגמאות למרדף הבלתי פוסק בין השניים לא חסרות: בשנת 1957 מונה סאן לורן לתפקיד המעצב הראשי של בית כריסטיאן דיור, ואילו לגרפלד זכה לכבוד דומה רק בשנת 1964, כשמונה למעצב הראשי של בית האופנה קלואה (תפקיד אותו מילא בהצלחה מרובה במשך 18 שנה). סאן לורן היה גם הראשון שזכה לרטרוספקטיבה מעבודותיו במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק (לגרפלד עדיין ממתין), והראשון שהקים מותג הנושא את שמו, בשנת 1961, שכלל קו תפירה עילית לצד קו מוכן ללבישה (לגרפלד עשה זאת לראשונה רק בשנת 1974).

 

 

ולסיום, סאן לורן היה הראשון להחזיר את נשמתו לבורא, וזכה ללוויה מפוארת שכללה את כל תעשיית האופנה לדורותיה. לגבי לגרפלד, יש הסבורים כי יחיה לנצח ויש שיטענו כי כבר שנים מדובר בלא יותר מהולוגרמה של הדבר האמיתי. כך או כך, אין ספק כי מדובר בשתי דמויות שמיטיבות לעשות הכול בסטייל. אפילו למות.

 

 

אבל לא רבים מודעים לכך שהחתול והעכבר, לגרפלד וסאן לורן, גם החלו את דרכם באותה נקודה ממש – בתחרות המעצבים הצעירים של חברת מוצרי הצמר "וולמארק", שהתקיימה בדצמבר 1954 בחסות התאחדות יצרני הצמר הבינלאומית, וגם שם – לצערו של קרל – היה זה איב שגרף את הפרס על המקום הראשון, בזכות שמלת קוקטייל שחורה מצמר שעיצב לתחרות.

 

 

עוד בערוץ האופנה

 

 

יחיה לנצח? לגרפלד (צילום: gettymages)
יחיה לנצח? לגרפלד (צילום: gettymages)

 

 

סאן לורן היה אז נער צעיר בן 18, שהגיע שנה קודם לכן לפריז מהעיר אורן באלג'יריה. את מזלו בתחרות של וולמארק ניסה כבר בשנה שלפני כן, אבל אז הגיע רק למקום השלישי. שנה מאוחר יותר ניגש בשנית, והפעם ניצח בגדול, תוך שהוא עוקף בסיבוב את חברו לספסל הלימודים מבית הספר לתפירה עילית "שמברה סינדיקל דה לה הוט קוטור", הגרמני בן ה-21, קרל לגרפלד, שזכה בתחרות במקום השני (חתול ועכבר כבר אמרנו?), הודות למעיל צהוב שעיצב בקווים ישרים עם מחשוף וי בגב.

 

 

זו היתה בסך הכול השנה השנייה לקיומה של התחרות, אך במונחי תעשיית האופנה והתקשורת של אותם ימים, היא הפכה כבר אז למקפצה גדולה לפרסום וחשיפה בינלאומית עבור מעצבים. העיצובים הזוכים נבחרו מתוך 600 סקיצות שנשלחו למארגני התחרות בעילום שם ונענו לאתגר של התחרות: שימוש חדשני, מקורי ומדויק בצמר כחומר גלם. חבר השופטים כלל את המעצבים הוברט דה ז'יבנשי ופייר בלמן - מענקי האופנה הפריזאית של אותם ימים.

 

 

הסקיצה הנבחרת שיצר סאן לורן לשמלת צמר תורגמה לפריט לבוש שיוצר ונתפר על ידי אחד מבתי אופנת העילית של פריז. עיתונאית האופנה אליסיה דרייק, שהביאה את סיפור התחרות בספרה The Beautiful Fall (הוצאת Back Bay Books), כתבה כי זכייתו של סאן לורן בתחרות סימנה אותו כילד הפלא החדש של פריז וסייעה לו מאוחר יותר למצוא עבודה. מיד לאחר זכייתו, נשכר סאן לורן לעבודה בסטודיו היוקרתי ביותר בפריז, כיד ימינו של המעצב כריסטיאן דיור, שאת מקומו כמעצב ראשי ירש סאן לורן שלוש שנים מאוחר יותר.

 

 

הנשים של סאן לורן (צילום: rex/asap creative)
הנשים של סאן לורן (צילום: rex/asap creative)

 

הנשים של לגרפלד, בתצוגה של שאנל (צילום: gettymages)
הנשים של לגרפלד, בתצוגה של שאנל (צילום: gettymages)

 

 

על אף שבתקשורת נהגו להצמיד לשניים יריבות רבת שנים, במציאות סאן לורן ולגרפלד היו בסך הכול חברים טובים לאורך כל הדרך, עם שפה עיצובית שונה בתכלית – הראשון מצא השראה באקזוטי ובמרד הצעירים בשנות ה-60, ואילו השני חידד את יכולותיו העיצוביות בפיתוח בדים וגזרות שביקשו לתמצת את האלגנטיות האירופאית. די בהצצה בתצוגת האופנה האחרונה של שאנל, שהתקיימה בתחילת החודש באוסטריה, כדי לגלות את מקורות ההשראה של לגרפלד, המעצב הראשי של שאנל מזה 32 שנים. לגרפלד הושפע מהביגוד האוסטרי והאירופאי המסורתי, ושלח את הדוגמניות קארה דלווין וקנדל ג'נר בז'קטים מחויטים, חולצות לבנות עם צווארוני מלמלה רחבים, ושמלות רקומות שנראו כאילו נשלפו מסט הסרט "צלילי המוזיקה".

 

 

סיפור החברות בין השניים מופיע גם בסרט העלילתי על סאן לורן שעלה השנה לאקרנים, "איב סאן לורן" של הבמאי ז'ליל לאספר, בו ניתן לראות כי הם נהגו לבלות יחד במועדונים של פריז ובחופשות בדרום צרפת. מאז מותו של סאן לורן בקיץ 2008, נותר לגרפלד בן ה-82 בודד בפנתיאון האופנה העולמי, כמעצב ותיק, פעיל ומשפיע, וזאת על אף שאפילו אחד השופטים באותה תחרות של וולמארק עדיין בחיים – הובר דה ז'יבנשי יחגוג בפברואר הקרוב 88, אך בניגוד ללגרפלד הבלתי נלאה, הוא כבר פרש מעיצוב אופנה אי שם בשנות ה-90.

 

 

שישים שנה בדיוק עברו מהתחרות שהשיקה את הקריירות המפוארות ביותר של היובל האחרון בעולם האופנה, ובמקרה או שלא במקרה, השבוע משיקה קבוצת גולף הזדמנות מקבילה. פרויקט Style_Hub של הקבוצה מבקש לעודד עיצוב ישראלי חדשני, ולאפשר לכישרונות חדשים מכל תחומי העיצוב לבוא לידי ביטוי. גולף מזמינה מעצבים צעירים מתחומי האופנה, האקססוריז, התכשיטים, הטקסטיל, האביזרים לבית, האיור והעיצוב הגרפי להגיש את מועמדותם לפרויקט, שבסופו ייבחרו המוכשרים שעיצוביהם ישתלבו בחנויות הרשת. לגרפלד וסאן לורן הם אומנם יחידים בדורם, אבל ההיסטוריה שלהם מלמדת ששווה לקפוץ על הזדמנויות לפרוץ.